Te is szereted a csípőset? A tudománynak van egy nagyon jó híre számodra

Szabó Eszter

Mindig örülünk, ha valami jót hallunk a csípősről, főleg akkor, ha az valami olyasmi, amit valódi, tudományos kutatások igazolnak. Ha te is karikázol a levesbe egy kis erős paprikát, és imádod az indiai és mexikói konyhát, bonts egy pezsgőt, vagy legalábbis egy hatalmas jalapeñokonzervet!

Egy új tanulmány szerint azok, akik csípős piros csilipaprikát esznek, nagyobb valószínűséggel élnek tovább azoknál, akik nem esznek rendszeresen belőle. A tanulmány során a kutatók úgy találták, hogy ezeknek a paprikáknak a fogyasztása a 19 éves vizsgálati időszakban 12 százalékkal csökkentette a halálozás kockázatát, különösen a szívproblémák vagy a stroke tekintetében.

Egyes szakértők ugyanakkor azt mondják, hogy az eredményeket óvatosan kell kezelni. 

„Számomra még nem világos, hogy a csilipaprika evése okozta-e az eredményeket, vagy épp arról van szó, hogy azok, akik csilipaprikát esznek, nagyobb valószínűséggel folytatnak általánosságban egészségesebb életmódot”

– adott hangot dilemmájának Keith Ayoob, az Albert Einstein Főiskola táplálkozási szakértője és egyetemi docense.

Akárhogy is, számos oka van annak, hogy a csípős paprikát érdemes felvenni az étrendünkbe; például tele van tápanyagokkal és antioxidánsokkal.

„A tanulmány azt sugallja, hogy a paprika segíthet tovább élni, ám további kutatásokra van szükség annak kimutatására, hogy azok, akik piros csilipaprikát ettek, pontosan miért haltak meg kisebb valószínűséggel a vizsgált időszakban” – jegyezte meg Ayoob a Live Science-nek.

A tanulmány során a kutatók több mint 16 000 felnőtt adatait vizsgálták, akik 1988 és 1994 között részt vettek az Országos Egészségügyi és Táplálkozási Vizsgálati Felmérésben. A felmérés tartalmazta azt a kérdést, hogy a résztvevők ettek-e csípős piros csilipaprikát az elmúlt hónapban. A kutatók úgy találták az átlagban mintegy 19 éves követési időszak után, hogy a vizsgálatban részt vevők 22 százaléka halt meg azok közül, akik csilipaprikát ettek, míg 34 százaléka hunyt el azoknak, akik egyáltalán nem ettek ilyesmit. 

A kutatók különböző elemzéseket végeztek adataikon, olyan tényezőket is figyelembe véve, mint a résztvevők iskolai végzettsége, etnikai hovatartozása, étrendje és életmódja. Miután ezeket a tényezőket is megvizsgálták, az eredmények továbbra is azt mutatták, hogy azoknál az embereknél, akik csípős paprikát ettek, kisebb volt a halálozás kockázata a vizsgálat során, mint azoknál, akik nem fogyasztottak belőle.

„Az eset nem egyedi: egy korábbi kínai tanulmány hasonló eredményekről számolt be. Az a vizsgálat szintén a csilipaprika és az alacsonyabb halálozási kockázat közötti összefüggést mutatta be”

– idézte fel Mustafa Chopan, a Vermonti Egyetem Larner College of Medicine orvostanhallgatója és a tanulmány vezető szerzője a korábbi vizsgálatot. Az új eredmények azt sugallják, hogy a csípős piros csilipaprika fogyasztása és az alacsonyabb mortalitás közötti összefüggés fennáll a nyugati lakosság körében.

Ha szereted, érdemes gyakran enned belőle
Ha szereted, érdemes gyakran enned belőleariwasabi / Getty Images Hungary

A jelenségre az egyik lehetséges magyarázat az, hogy a kapszaicin nevű vegyület fontos szerepet játszhat azáltal, hogy bizonyos receptorokhoz kötődik, ami viszont segíthet az elhízás elleni védekezésben, és csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. 

A kutatók megjegyezték, hogy a kapszaicin antimikrobiális tulajdonságokkal is rendelkezik, amelyek révén oly módon változhatnak meg a bélben lévő baktériumok, hogy védelmet nyújtsanak az elhízás, illetve a szív- és érrendszeri betegségek ellen. Ráadásul ez a fajta paprika számos más tápanyagot is tartalmaz, például B-vitamint, C-vitamint és egy olyan vegyületet, amelyet a szervezet A-vitaminná alakít át, és ezek mindegyike jótékony hatással bír a tanulmány szerint.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra