Így barnulj le sokkal gyorsabban, hogy közben nem égsz le

GettyImages-1224017297 (1)

A bőrgyógyászok egyre gyakrabban igyekeznek lebeszélni minket a napozásról, egyesek közülük azt vallják, hogy ha az ember lebarnul, akkor már biztosan tett egy keveset a bőre egészsége ellen. Ha a szakemberek álláspontja ez, mi sem ajánlhatunk mást, ám van egy olyan sejtésünk, hogy nem mindenki hagyja ki a napozást idén nyáron. Nekik két fontos dolgot érdemes szem előtt tartaniuk: a biztonságos napozást, és azt, hogy a megfelelő színt minél előbb elérjék, hogy aztán a hűvös szobában koktélozgassanak a szakemberek megnyugtatására. Utóbbiban, vagyis a gyors barnulásban segítenek mai tippjeink, amiket idén nyáron érdemes lesz bevetned a tópartokon.

Mielőtt a barnaság konzerválásába fognál, nem árt, ha rendbe szeded a bőröd. A szép bőr ugyanis a jó megjelenés egyik feltétele, és hiába vagy csokoládészínű, ha pörsenések tarkítják, és durva a felülete. A megvastagodott hámtakarót a legegyszerűbben radírozással finomíthatod – ezt a trükköt nyaralás előtt mindenképpen érdemes az egész testeden bevetned.

Napozás után pedig, főleg ha a bőrünk enyhén kipirosodik, vagy első fokú égés esetén, amikor kifejezetten erős bőrpír jelentkezik a napozástól, akkor valóban fontos a bőr hűtése, ilyenkor jó hatású a hideg vizes zuhanyzás. A víz hőfoka 24–25 °C legyen, a zuhanyozás hossza pedig 10-12 percig ajánlott.

Miért barnulj gyorsabban?

Sokan szeretik, ahogy a bőrük gyönyörűen lebarnul, de a hosszan tartó napozás számos kockázattal jár, beleértve a bőrrákot is. A szabadtéri napozás még fényvédő használata mellett sem kockázatmentes. Ha érdekel a barnulás, csökkentheted a kockázatokat, ha gyorsabban barnulsz a napon. Ez segít elkerülni a hosszan tartó UV-sugárzást, és a bőrrák kockázatát is csökkenti.

Ezt mindenképpen érdemes elkerülni
Ezt mindenképpen érdemes elkerülniD-Keine / Getty Images Hungary

Hogyan lehet gyorsabban barnulni?

Íme 9 módszer, amellyel gyorsabban barnulhatsz le, vagy másképpen: amikkel elkerülheted a hosszan tartó napozást.

1. Használj 30-as faktorú fényvédőt

Mindig viselj széles spektrumú, legalább 30 SPF-es UV-védelemmel rendelkező fényvédőt. Soha ne használj olyan barnító olajat, amely nem tartalmaz fényvédőt. Ügyelj arra, hogy a szabadban való tartózkodást követő legkésőbb 20 percen belül alkalmazd a fényvédőt. A 30-as SPF elég erős ahhoz, hogy blokkolja az UVA- és UVB-sugarakat, de nem olyan erős, hogy ne barnulj le. 

2. Gyakran változtass pozíciót

Ez segít elkerülni a test egy részének leégését, ráadásul a napon nem biztos, hogy észleled, mennyire szépen lebarnult már a hátad. A legjobb, ha csak 10-15 percet adsz egy területnek, aztán a szobában szünetelsz egy keveset. 

3. Fogyassz olyan ételeket, amelyek béta-karotint tartalmaznak

Az olyan ételek, mint a sárgarépa, az édesburgonya és a kelkáposzta, segíthetnek lebarnulni anélkül, hogy leégnél. Egyes tanulmányok azt mutatják, hogy a béta-karotin segíthet csökkenteni a fényérzékeny betegek napérzékenységét is.

4. Próbálj meg természetes SPF-et tartalmazó olajokat használni

Bár ezek nem helyettesíthetik a normál fényvédőt, bizonyos olajok, például az avokádó vagy kókuszdió, használhatók a hidratálás és az SPF-védelem érdekében.

5. Ne tartózkodj tovább a szabadban annál, amíg a bőr melanint képes termelni

A melanin a barnulásért felelős pigment. Mindenkinek van egy melanin-határértéke, ami általában 2-3 óra. Ennyi idő elteltével a bőr nem lesz sötétebb egy adott napon, így fölösleges tovább a szabadban lenned. 

6. Egyél likopinban gazdag ételeket

Ilyen például a paradicsom, a guava és a görögdinnye. Egy kisebb tanulmány úgy találta, hogy a likopin természetes módon védi a bőrt az UV-sugárzással szemben.

7. Okosan válaszd ki a barnulási időt

Ha a cél a gyors barnulás, a nap jellemzően dél és délután 3 óra között a legerősebb, de ne feledd, hogy a nap ebben az időszakban a legerősebb. Vagyis a sugarak erőssége miatt ez okozza a legtöbb kárt, és ennek az expozíciónak köszönhetően valószínűleg növeli a bőrrák kockázatát. Hagyd ki ezt az időszakot, a legjobb, ha reggel vagy 15 óra után barnulsz le, hogy elkerüld a leégést.

8. Keress árnyékot

Ha szünetet tartasz, kevésbé valószínű, hogy megégsz, és így a bőr is kipiheni magát az erős hőtől. Nem kell egyszerre sokat a napon lenned, minél gyakrabban pihenj az árnyékban.

9. Készülj fel barnulás előtt

Ha a szabadba indulás előtt az ember előkészíti bőrét, a barnaság tovább tarthat. Ahogy a bevezetőben is szót ejtettünk róla: nyaralás előtt radírozd le óvatosan a bőröd. Ha ezt elmulasztod, a bőröd nagyobb valószínűséggel hámlik le. A szoláriumozás utáni aloe vera gél használata hosszabb ideig tarthatja a barnulást.

Mi határozza meg a bőröd végső árnyalatát?

Minden ember egyedi, ha arról van szó, hogy milyen sötét lesz a bőre a napon. Vannak, akik szinte azonnal megégnek, mások pedig ritkán. Ez nagyrészt a melaninnak, a barnulásért felelős pigmentnek köszönhető, amely a hajban, a bőrben és még a szemekben is megtalálható.

A világosabb bőrű emberekben kevesebb a melanin, és megéghetnek vagy kipirosodhatnak a napon. A sötétebb bőrűek több melaninnal rendelkeznek, és a barnulás során sötétebbek lesznek. A sötétebb bőrűeknél azonban szintén fennáll a napégés és a bőrrák kockázata.

A melanint a szervezet természetesen állítja elő, hogy megvédje a bőr mély rétegeit a károsodástól. Ne feledd, hogy még ha nem is égsz le, a nap akkor is károsítja a bőrt.

A kalap nagyon fontos
A kalap nagyon fontosFrancesco Carta fotografo / Getty Images Hungary

Fontosak az óvintézkedések

A barnulást bárki némileg biztonságosabbá teheti, ha nagyon rövid ideig csinálja, vizet iszik közben, legalább 30-as SPF-értékű fényvédő krémet visel a bőrén, és védi a szemét is.

Ezeket kerüld el:

  • elalvás a napon
  • 30-nál kisebb faktorszámú naptejjel kenni magad
  • alkoholfogyasztás, ami kiszáríthat

Ezeket ne felejtsd el:

  • 2 óránként és vízben való tartózkodás után vidd fel újra a fényvédőt.
  • Vidd fel a fejbőrre, a lábfejre, a füledre is.
  • Gyakran fordulj meg, hogy egyenletesen barnulj anélkül, hogy leégnél.
  • Igyál sok vizet, viselj kalapot, és védd a szemed napszemüveggel.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra