Aktmodellből lett autóversenyző a Bugatti-királynő

GettyImages-89869313
Olvasási idő kb. 4 perc

Ma már nem számít kirívó esetnek, ha valaki pályát módosít, akár azután is, hogy évtizedeken keresztül dolgozott egy szakmában, de a huszadik század elején ez még nem volt divat, főként nem a nők körében.

Persze ezen a területen is voltak úttörők, ilyen volt Mariette Helene Delangle, művésznevén Helle Nice, aki pont a századforduló évében, egy kis francia faluban született, a helyi postamester lányaként.

Született tehetség volt

Nice már kislány korában is kitűnt a tehetségével, legyen szó rajzolásról vagy festésről, nyelvtanulásról – angolul és olaszul is folyékonyan beszélt –, imádta a történelmet és a földrajzot. Visszaemlékezések szerint a mosolyával mindenkit elbűvölt, és sugárzott belőle az élet szeretete. 

Helle Nice Rio de Janeiróban
Helle Nice Rio de JaneiróbanWikimedia Commons

Talán nem véletlen, hogy testvérével egyáltalán nem jöttek ki, a lány egész életükben féltékeny volt Nice sikereire, olyannyira, hogy amikor meghalt, nem is vésette fel a nevét a családi sírkőre. 

Modellből táncosnő

Röviddel az első világháború után Nice Párizsba utazott, és modellt állt Rene Carrerének, aki akkoriban pajzán képeslapokat készített, illetve különböző revüműsorok plakátját festette meg. A művész tanácsára Nice elkezdett balettet tanulni, bekerült a Casino de Paris-ba, és hamarosan fantasztikus szólókarriert épített táncosként, ekkor változtatta meg a nevét Helle Nice-ra.  

Húszévesen már olyan jól ment neki, hogy saját lakást bérelhetett, és megvette első autóját, egy kis Citroent, amit Maisie-nek nevezett el. Ezzel az autóval turnézta végig Franciaországot, és szerzett elképesztő gyakorlatot a vezetésben, ezzel is bizonyítva, hogy a nők ugyanolyan jó vezetők lehetnek, mint a férfiak

Szerencse a szerencsétlenségben

Nice 1929-ben síbalesetet szenvedett, ez pedig derékba törte tánckarrierjét, mivel súlyosan megsérült a térde. Viszont a nő, aki már háromévesen is tanúja volt egy autóversenynek, imádta a rivaldafényt és a hírnévvel járó figyelmet, olyan férfiak udvaroltak neki, mint Philppe de Rotschield és Jean Bugatti. Nem véletlen, hogy kapva kapott az alkalmon, és vezetői rutinját az autóversenyzésben kamatoztatta. 

A modellből lett autóversenyző mindenkit elbűvölt
A modellből lett autóversenyző mindenkit elbűvöltApic / Getty Images Hungary

Meg is nyerte még abban az évben a kifejezetten nők számára rendezett Grand Prix-t. Másnap üzenetet kapott a Bugattitól, amelyben felajánlották, hogy legyen az ő versenyzőjük, Nice pedig gondolkodás nélkül el is fogadta az ajánlatot. Nem sokkal később már csak Bugatti-királynőként emlegették.

Nem hagyta cserben a céget, még ugyanabban az évben, 1929 decemberében, női rekordot állított fel a 197,7 km/órás sebességgel.

Néhány évvel később, 1933-ban Nice az Alfa Romeóhoz igazolt, viszont három év múlva, a brazíliai Sao Paulóban az utolsó körben megpördült az autója, és a közönség soraiba csapódott. A balesetben hatan életüket vesztették, Nice pedig súlyos fejsérülést szenvedett, és három napig kómában volt. 

Egy karrier vége

A baleset tönkretette Nice autóversenyzői pályafutását, egy cég sem akart vele szerződni, és kitört a második világháború is. Az egykor rivaldafényben élő nő elszegényedett, olyannyira, hogy azt a tejet lopta el, amit a szomszédok a macskáknak tettek ki. 

A helyzetén az is sokat rontott, hogy a szeretője megvádolta, hogy a Gestapónak kémkedik, ám ezt soha nem bizonyították be. 75 éves korában Nizza egy lepusztult negyedébe költözött, és ott is halt meg nyolc évvel később.

A magyar nők is képviseltetik magukat az autóversenyzésben, feltétlenül olvasd el az erről szóló cikkünket.

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek