Marihuánával protestál és feminista vállalkozást épít egy kaliforniai apácarend

A Catherine Meeusen (ma Kate nővér) által alapított Völgy Nővérei rend 2015 óta készít marihuána-alapú, gyógyászati célra szánt balzsamokat, kenőcsöket, cseppeket és szappanokat kaliforniai kommunájában. A nővérek nemcsak a növényi gyógyászat, de a helyi politikai aktivizmus és a feminizmus ügye mellett is elkötelezték magukat.

Az értelmező szótár egyértelműen fogalmaz: „az apáca női szerzetesrend tagja, kötött vallási előírások szabályai szerint zárt közösségben élő, fogadalmat tett nő”. A kaliforniai Völgy Nővérei, bár önként és elkötelezetten követik vállalásaikat, fogadalmaikhoz híven élnek, és öltözködésükben is nővérekre hasonlítanak, nem ragaszkodnak az apáca elnevezéshez. Alapítójuk, Kate nővér inkább nővériség névvel illeti mindazt, ami összetartja a közösséget. 

A Völgy Nővérei

A Kalifornia északkeleti részén fekvő Mercedben található kommunában ma kilenc nővér dolgozik, közülük négyen a telepen is élnek. A különböző életkorú és családi állapotú nők nemcsak külsőségeikben emlékeztetnek apácára (hosszú fekete vagy szürke ruhát/szoknyát, fehér inget és fityulát viselnek), de vállalásaik iránti elhivatottságuk is a nővérekéhez mérhető. Mint mondják: bár nem fogadnak szegénységet, a lehető legminimalistább módon, szerényen élnek, és bár nem tesznek szüzességi fogadalmat sem, de nem is „árusítják ki a szexualitásukat”. Hasonlóan öltöznek, mert fontosak számukra egyes attribútumok, de a legtöbb holmit turkálóban szerzik be.

Az itt élő és dolgozó lányok, asszonyok nemcsak arra szerződnek (egyébként fizetésért), hogy kannabiszból pszichoaktív hatással nem, de fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő erővel rendelkező szereket állítsanak össze, de arra is, hogy tevőleges és aktív szerepet vállaljanak a sok tekintetben fejlesztésre szoruló település közéletében, hogy aktivistaként képviseljék a feminizmus ügyét, és egy kizárólag nőkből álló közösség létrehozásával demonstrálják a gyengébb nem erejét. A rend alapítója korábban üzleti tanácsadóként dolgozott, így a közösség felépítésének és a termékek értékesítési rendszerének kidolgozása nem okozott nehézséget a számára. A továbbiakban kiderül az is, miért volt magától értetődő, hogy közösségüket apácarend-jellegűen szervezze meg. 

Catherine-ből Kate

Catherine háromgyerekes anyaként és egy jól működő üzleti vállalkozás tulajdonosaként sokat utazott Európában, majd hét évet Amszterdamban is élt. Itt – ahogy ő fogalmaz – megfertőzte a szabad szellem és a korábban Amerikában tapasztalttól teljesen eltérő értékrendszer. Elfogadó szemléletmódjára nem sokkal később igen nagy szüksége lett, mert kiderült, hogy míg ő a remekül prosperáló üzleti vállalkozását építette, férje legalább ilyen hatékonysággal sikkasztotta a családi vagyont, teljesen lenullázva a kasszát, ráadásul előző feleségétől is elfelejtett elválni, mielőtt vele összekötötte az életét. Catherine rövid idő alatt nemcsak kisemmizett és becsapott asszony, de elszegényedett, három kamasz gyerekét nevelő csalódott nő is lett. Jobb lehetőség híján ekkor, 2008-ban költözött a gyerekeivel Kaliforniába, ahol egy családtag jóindulatából tudták meghúzni magukat, és ahonnan – még ha nagy nehézségek árán is, de – folytatni tudta a férje elleni pereskedést is.

Az egész apácásdi helyi aktivizmussal indult: a holland szabadságeszmén szocializálódott Catherine Kaliforniában sokat járt tüntetni, és rendkívül aktív volt politikailag, elsősorban azért, mert az amerikai vidéket nagyon elmaradottnak és befejezetlennek érezte mindahhoz képest, amit európai tartózkodása alatt tapasztalt. Az utolsó csepp az volt a pohárban, amikor 2011-ben az amerikai kongresszus, ahogy Kate mondja „zöldségnek fogadta el a pizzát”. Még ha az állítás erősen csúsztat is (valójában arról született ez idő tájt döntés, hogy a paradicsomszósz és az ahhoz hasonló készítmények beleszámíthatóak-e a napi zöldségadagba), ez indította el Kate-et a cselekvés útján. Ahogy ő fogalmaz:

ha a kongresszus azt mondja, hogy a pizza zöldség, akkor én meg azt mondom, apáca vagyok.

És nem viccelt: aktivistaként a későbbiekben apácának öltözve jelent meg, és egy idő után rajta is maradt ez a címke.

A Völgy Nővérei rend megalapításához (részben a férjétől visszaperelt pénzből) helyben vásárolt telket, és ma itt készítenek kenderből milliós bevételt hozó készítményeket nővértársaival. Olyan termékeket, amelyektől alacsony TCH-tartalmuk miatt betépni nem lehet, viszont kiemelkedő CBD-tartalmuk miatt az aszpirinhez hasonló áldásos hatást fejtenek ki fájdalmak, gyulladások, álmatlanság esetén, és nagyon jól alkalmazhatóak a szorongásos és depressziós tünetek enyhítésében is.

Néhány nővér a völgyből. Középen Kate.
Néhány nővér a völgyből. Középen Kate.Amy Sussman / Getty Images Hungary

Drog vagy nem drog?

A kannabisz több mint száz különböző vegyületet tartalmaz, és ezek mindegyike eltérő hatást gyakorol a szervezetünkre. A legismertebb kannabionidok a fentebb már említett THC és CBD. Az előbbi, pszichoaktív hatása mellett fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő is, és segítheti a szklerózis multiplexben szenvedő betegek mozgáskoordinációját javítani. A CBD-nek nincs pszichoaktív hatása, nem okoz függőséget, ugyanakkor szintén rendelkezik fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő erővel, és jó eredménnyel alkalmazható epilepszia esetén is. A világ egyes országaiban THC-t is tartalmazó kannabiszkészítményt is lehet gyógyászati célra használni, itthon csak azok a szerek elérhetők, amelyek csak CBD-t tartalmaznak. Ilyeneket termesztenek a nővérek is. 

Mindezt azonban nem volt könnyű elfogadtatni Amerikában sem. Nemcsak a helyi lakosok kétségeivel kellett megküzdeniük az igazukért (akik a füvet korábban a bűnözéssel kötötték össze), de a seriffel és a joghézagokkal is. Sőt, átéltek és kivédtek fegyveres támadást is, amikor nemcsak a telepet akarták felrobbantani, de őket magukat is meg akarták ölni olyan helyiek, akik nem szívelték a „füves apácákat”.

Miért pont a kannabisz?

A helyben jól termeszthető kannabisz nemcsak Kate és társai, de a Kalifornia legszegényebb és legelmaradottabb részén élő emberek számára is a kitörés lehetőségét jelenti. Kaliforniának ez a része elsősorban mezőgazdaságból él, és a lakosság 25 százaléka szegénynek minősül. A bűnözési ráta jóval magasabb, az iskolázottság jóval alacsonyabb, mint az állam egyéb részein. Az orvosi kannabisszal való kereskedés legalizálása nagy lehetőség a helyieknek, hogy hosszú távon fenntartható vállalkozásba kezdjenek. Valami ilyesmit szeretnének a nővérek is, igaz, kicsit spirituálisabb és feminista megközelítésben. 

A rendszer még most sem működik olajozottan. Bár az orvosi marihuána régóta legális errefelé, egy sor helyi szabályozás nehezíti az azzal való kereskedelmet, és a 2016-ban életbe lépett további könnyítések még mindig nem elegendőek ahhoz, hogy az emberek elkezdjenek nem vagy nem elsősorban drogként nézni a marihuánára. Ez, ahogy a helyi polgármester fogalmaz, lassú folyamat, és ahogyan Kate hozzáteszi: olyan misszió, amiért érdemes küzdeni.

Kate úgy fogalmaz: azért dolgoznak, hogy egy kíméletesebb medicina irányába induljanak el, és hogy az amerikaiak megszabaduljanak a rigorózus, szigorú és túlkontrollált gyógyszerpolitikától. Hogy kerüljön be a köztudatba, mennyiféle betegségre alkalmazhatók a növényi alapú szerek, Kate-ék maguk is szinte tüntetnek azzal, hogy nem szednek gyógyszereket, hanem a kannabiszt használják különböző problémáik kezelésére. Hisznek továbbá abban, hogy ahogyan a kannabisz is helyben termesztve és fogyasztva a legjobb, így van ez a politikával és az aktivizmussal is. Azzal, hogy a telepen munkát adnak nehéz helyzetben lévő, bevándorló nőknek is, a fűtermesztésből máris politikai tett is lesz.

A nővérek legnépszerűbb terméke a CBD olaj, amelyet kókuszolajból, szárított marihuánából és más esszenciális olajokból állítanak elő és árusítanak világszerte. Vevőik között – ahogy Kate fogalmaz demokraták, republikánusok, alacsonyak és magasak is vannak, mert ha Amerika nem is, a fájdalom nagyon demokratikus.

Nőmozgalom

Kate-ék különös közössége ugyanakkor nemcsak a fűről, de még csak nem is csak a gyógyításról szól. Kate célja, hogy erős női közösséget hozzon létre egy szegénységtől sújtott területen, egy olyan helyen, ahol a depriváció mindig is jobban sújtotta a nőket, mint a férfiakat.

Kate-ék egyfajta modern begina nővérekként sajátos hitet gyakorolnak, amit "ekofeminista vallásnak neveznek", és aminek a szentháromságában spiritualizmus, szolgálat és aktivizmus áll. A gyógyszerkészítés folyamatában rituálisan követik a holdfázisokat (a „nem ideális” időpontban készített termékeket kedvezménnyel árulják), imáikban inkább egymásért és a női testvériségért imádkoznak, mint isteni kegyelemért. Gyakran emlegetik Gaiát, a földanyát, és – mint mondják – szolgálatuk, hogy a növényekből gyógyító termékeket állítsanak össze. Egy csapat hippi vagyunk, nevet Kate, amikor röviden kell, hogy összefoglalja, miről is szól a Völgy Nővéreinek közössége.

Az egyik itt dolgozó nővér, Anna keresetlen egyszerűséggel magyarázza el, miért jó orvosi marihuánakészítményekkel szöszmötölni a völgyben. A korábban Los Angelesben élő nőnek elege volt a zajból és a rohanásból, és az interneten böngészve talált rá Kate-ékre. Elolvasta a kommentszekciót, ahol emberek százai hálálkodtak azért, hogy meggyógyultak a termékeiktől, levelet írt, és hamar itt találta magát. Madárcsicsergésben gyógyhatású növényt gondozni, és spirituális, szabadságjogokért küzdő nők társaságában szerényen és megelégedetten élni, ahogy ő mondja: nagyon kellemes.

Oszd meg másokkal is!
Mustra