Kókuszvíz, hering vagy bab? Gyógyíthatja-e a másnaposságot bármilyen étel?

A másnaposság émelygést, rosszullétet, fejfájást és meggondolatlan fogadalmakat szül. Világszerte számos fogással próbálják kúrálni ezt az egyáltalán nem kellemes állapotot. Utánajártunk, hogy létezik-e bármilyen étel vagy ital, ami tudományosan is javíthat a helyzeten.

A macskajaj az az állapot, amiben az ember megfogadja, hogy soha többé nem iszik, és onnan tudjuk, hogy kezd egy kicsit javulni a helyzet, hogy a szenvedő egy adott ponton ráguglizik arra, hogy a gyógysör/gyógypálinka kifejezést hány tudományos oldal vagy legalább ismerős tudná igazolni.

Elég tanácstalan helyzet, mert bár nincs kedvünk ilyenkor sem enni, sem inni, mégis számos tippet ad az internet arra, hogy milyen ételek javíthatnának az állapotunkon. A BBC cikke arra kereste a választ, hogy vajon létezik-e olyan étel, ital vagy legalább hozzávaló, ami valóban segíthet a másnaposság tüneteinek enyhítésében.

A másnaposság okát illetően nincs még teljes tudományos egyetértés, de az eddigi adatok alapján úgy tűnik, hogy a tünetek több okra vezethetők vissza. Az egyik a dehidratáció, a másik az acetaldehid, amivé az alkohol alakul a májban. Utóbbi felel a tünetek többségéért. A harmadik tényező, hogy a vér savassága is fokozódik a bomlási folyamatok során, ami mellett negyedikként a reaktív oxigéngyökök és a sejtkárosodás is megjelenik – ennek inkább a hosszú távú károsodásban van szerepe. 

A másnaposság egyik leggyakoribb és egyben legkellemetlenebb tünete a hányinger, ami azért alakul ki, mert az alkohol irritálja a gyomorfalat. Ez ellen a szervezet legszívesebben a teljes kiürítéssel védekezne, közben ráadásul több gyomorsav is termelődik.

Ebből valami olyasmi derül ki, hogy egyelőre a nem ivás oldaná meg leginkább a problémát, ám az is biztos, hogy szinte minden országnak megvan a saját étele a rosszullétek kezelésére.

Ahány ház, annyi szokás

• Az angliai féltudományos vélekedés szerint az egyik leghatásosabb természetes gyomornyugtató a gyömbér, ami segíthet enyhíteni a hányingert is. Az émelygést nemcsak a másnaposoknál, hanem a kismamáknál is enyhítheti. Ha pedig sok vizet iszunk bulizáskor, az sem hátrány, így a szervezet hidratáltabb marad. Ez már kettő, és a java csak most jön. 

• Németországban heringgel és egy kis alkohollal próbálkoznak. Hozzájuk hasonlóan az oroszok szintén a rátöltésben hisznek. Ők kvasszal (fekete vagy rozskenyérből készülő erjesztett itallal) mennek neki a napnak egy-egy hosszabb éjszaka után.

A német módszer
A német módszerFotó: geckophotos / Getty Images Hungary

• Írországban a brutál angol reggeli járja másnap, babbal és szalonnával, Franciaországban pedig a hagymalevest vagy a cassoulet-t tartják a legjobb gyógyírnek, ha beüt a gueule de bois.

• Az olaszok kávéznak másnaposan, Mexikóban a rákos, kagylós, lime-os, hagymás, korianderes salátától várják a helyzet megoldását, Japánban pedig a zöld teával készített szilvabefőtt a másnaposság elleni elixír. 

A kávéval is megpróbálkozhatunk
A kávéval is megpróbálkozhatunkFotó: Antonio_Diaz / Getty Images Hungary

• Kenyában a tumbukiza a másnaposok gyógyszere, ami nem más, mint burgonya, hagyma, répa, marhahús és egy kis friss koriander, sok-sok más zöldséggel összefőzve. Finnországban a lonkero a partiarcok megmentője, ami egy grapefruitízű alkoholos limonádé.

• Indonéziában a zöld kókusz és a lime levéből készítenek keveréket, Dél-Korea területén a kongnamulguktól várnak megoldást. Ehhez nem kell más, csak szójababcsíra, egy könnyű, szardellából főzött alaplé, gerezdnyi fokhagyma és néhány szál újhagyma.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Joey Ma (@diningoutwithjoey) által megosztott bejegyzés,

Milyen tápanyagokat kell pótolnunk?

Hiába van számos tipp és trükk, mégis úgy tűnik: az ételek nem varázsszerek, és a károk visszafordításában kevés szerepük van. Ennek ellenére nem lehetetlen, hogy jobban legyünk egy-egy fogástól, főleg, ha pótolja a vizet és az ilyenkor kiemelten fontos tápanyagokat és vitaminokat (B1, B12, folsav és cink). C-vitaminra is szükségünk van másnaposan, így a víz mellett egy pohár frissen facsart narancslé sem árthat.

A szükséges vitaminok pótlására a lap szakértője tojást ajánl, amivel az elvesztett B-vitaminokból juttathatunk be a szervezetünkbe egy jó adagot. A tojás emellett jó fehérjeforrás is, amit a test aminosavakra bont fel, ezek pedig segítik a májat az alkohol lebontásában.

A sült bab sem rossz vonal, az írek tudhatnak valamit. A bab is tartalmaz fehérjét, a sült bab jó forrása a folsavnak és a cinknek is. Hozzáadnak némi sót és cukrot is: ezek segíthetnek a kiszáradás által okozott károk egy részének kezelésében. Lassan felszívódó szénhidrátokat is tartalmaz, amelyek egész reggel energiát adnak úgy, hogy közben a gyomrot nem terheljük meg nehéz ételekkel.

B6-vitamin-tartalma miatt az avokádó sem rossz ötlet, de az ásványi anyagokkal (és vízzel) teli kókuszvíz is jó lehet ilyenkor. A magnéziummal és cinkkel teli zabkása is enyhíthet egy keveset a tüneteken, főleg, ha gyümölcsökkel szolgáljuk fel az extra vitaminbevitel érdekében.

A fentiek ismeretében tehát a tökéletes buli utáni reggeli egy nagy adag vízzel kezdődik, majd vagy a frissen facsart narancsos, zabos irányba indulunk, vagy egy jó adag sült babbal és tojással szállunk szembe a katzenjammerrel. Akárhogy is, gyógysörvonalon hiába guglizunk, nem lesz az a szakértő és doktor, aki ezt javasolja majd. Maximum annyit tehet értünk, hogy bódultan kevésbé tűnnek fel a kellemetlenségek, de ugye a másnap után is jön egy következő, így előbb-utóbb szembe kell majd néznünk a rosszulléttel. 

Mustra