Így mentette meg apját a kisfiú azzal, hogy mém lett

Spagettit ettem fehér pólóban, és nem lettem szószos – avagy az élethosszig tartó siker az efféle apróságokból indul. Ezt mutatja a Success kid néven elhíresült mém is, ahol egy kisfiú csak a homokban játszott, amikor anyukája képet lőtt róla. Ebből az ártatlan tengerparti mókából aztán világhír lett.

Nem létezik ma már különlegesebb műfaj, mint az internetes mém. Régen úgy lett valaki ismert arc, hogy éveken keresztül küzdött a hírnévért. Ma már elég csak fura grimaszokkal teli videókat feltenni a netre, amit aztán a humorra éhező nép levadászik. Emlékszel a kissrácra, aki a tengerparton zöld pulcsiban egy maroknyi homok felett erőlködik a kamerába? Ha nem, akkor bizonyára ma kötötték be a netet nálatok. Sebaj, elmeséljük!

Így kell homokot fojtogatni!
Így kell homokot fojtogatni!Fotó: Laney Griner / Flickr

Homokceleb

Ő Sammy, a 11 hónapos kisfiú, akiről a fotós édesanya, Laney Griner készített egy képet 2007. augusztus 26-án, majd feltöltötte Flickrre és a Getty Imagesre is. Az internet népe nem volt rest, 2008 januárjában több közösségi oldalon elkezdték profil- vagy avatarképként használni. Persze különféle humoros szövegekkel, mint „ki foglak ütni” vagy „rühellem a homokvárakat”. Nem sokkal később egy oldalon megjelent egy photoshopolt kép, amelyen a háttérben egy második gyerkőc áll egy összedőlt homokvárral, amit aztán több viccportál is felkapott, az orosz net pedig két pofára zabált.

A feltehetőleg síró-rívó gyerkőc a háttérben, aki alulmaradt a homokvárharcban
A feltehetőleg síró-rívó gyerkőc a háttérben, aki alulmaradt a homokvárharcbanFotó: KnowYourMeme

Pár év múlva új formát öltött a mém, ennek kapcsán újra felkapták, ekkor kapta az azóta is ismert Success kid nevet, ezt követően pedig már egyáltalán nem volt kétség, hogy örökké belénk (illetve az internet bitjeibe) ég a homokkal kezében örvendező kisfiú arca.

Mémmé válok, és megmentem apámat

Az, hogy a mém tényleg sikeres, akkor bizonyosodott be végleg, amikor az anyuka hét évvel később gyűjtést szervezett férje veseátültetésére a GoFundMe oldalán. Öt nap eltelte után a The Daily Dot cikket közölt az akcióról az édesanya levelével, amelyben elmeséli, hogy férje hetente 12 órát tölt a klinikán. Ezt egy Reddit-szerkesztő megosztotta, és innen indult a lavina: számtalan támogatót találtak, a Time, az E! Online, a Today, a Metro és több más lap is írt a gyűjtésről.

Egy hét sem telt, a 75 ezer dolláros célt sikerült 13 ezer dollárral túlteljesíteni. Végül 101 ezer dollárral zárult a kampány. A mémmé vált gyerek megmentette az apját. Ez az igazi siker.

Kőbe vésett mémek

Ahogy telik az idő, egyre több a felbukkanó mém, így egyre több az is, amikre pár hónappal később már nem is emlékszünk. A Success kid viszont tényleg megmarad az örökkévalóságnak, igazi első generációs kontent. Ezt jelzi az is, hogy több reklámügynökség használta plakátjain mémes jelentésével, de a Fehér Ház is ezzel a képpel posztolta Twitterre a bevándorlási reformjáról szóló anyagot 2013-ban.

A fotós édesanya egyébként az évek során több képet is feltöltött Sammyről a Flickr oldalára, amelyekből többet megosztottak a Redditen, de ezek meg se tudták már közelíteni a homokban turkáló kisember képét. De hát ismerjük a felmelegített töltött káposzta tanulságát, nem?

Mustra