Nassolj egészségesen – ezt válaszd a csipsz helyett!

Imádod a csipszet, pedig tudod, hogy nem tesz jót sem az alakodnak, sem az egészségednek? Ezekre a nassolnivalókra cseréld le! Tippek, receptek.

Esténként a kanapéra kucorodsz, hogy hozzáláss a kedvenc sorozatod következő részéhez. Persze magadhoz veszel egy tál csipszet is – bűntudattal bár, de úgy érzed, neked ez jár egy hosszú nap után. Megmutatjuk, hogy milyen egészséges alternatívák közül választhatsz a burgonyaszirom helyett.

Miért egészségtelen a csipsz?

Te is nyugtattad már magad azzal, hogy a csipsszel voltaképpen nincsen semmi baj, sőt igazából egészséges, hiszen zöldséget eszel, és már hozzá is számítod a napi ötszöri zöldbeviteledhez. A krumpli valóban ártalmatlan, a só és az olaj, amit a sütése során felhasználtak, már kevésbé.

A só ugyan ízletessé teszi a kedvenc nassolnivalónkat, cserébe magas vérnyomást okozhat. A legtöbb gyártó hidrogénezett növényi olajokat használ a csipsz elkészítésekor, az ebből származó transzzsírok pedig növelik a koleszterinszintet, hozzájárulva a szívbetegségek kialakulásához. A különféle ízfokozókról és tartósítószerekről pedig nem is beszélünk! Persze néhanapján megengedett egy kis bűnözés, de ha nagy rajongója vagy a ropogtatnivalóknak, próbálj ki a burgonyaszirom helyett valami újat és egészségeset.

Zöldségszirmok

A boltok polcain a hagyományos olajos-sós csipszek mellett már megtalálhatod az egészségesebb változataikat is, a zöldségszirmokat. A legelterjedtebbek a répa-, a cékla- és az édesburgonya-szirmok és ezek keverékei – csillagászati áron. Ha nemcsak biztosra akarsz menni az összetevőket illetően, de spórolni is szeretnél, készítsd el őket otthon.

Süsd 150 fokos sütőben a vékonyra szeletelt vagy gyalult zöldségeket 30 percig, félidőben forgasd meg őket, és máris kész a saját alternatív csipszed, amivel a házibulikon is nagy sikered lehet. Kerüld az olajban sütést, hogy a legegészségesebb formában juss a végeredményhez. Ízlés szerint fűszerezheted a zöldségeket, de nyugodtan kísérletezz, ha extrémebb ízvilágra vágysz. Próbáld ki a káposztát sóval és ecettel, a répát és a céklát fahéjjal, a cukkinit parmezánnal. A lehetőségek határtalanok.

shutterstock 551256640

Gyümölcsszirmok

Ha édesszájú vagy, akkor nálad a gyümölcsszirmok lesznek a befutók. A boltban vásárolhatsz aszalványokat is, de ahogyan a zöldségcsipszet, ezt is elkészítheted házilag. Vedd a kedvenc gyümölcsödet, és szárítsd a sütőben 100 fokon 60 percig (ez eltérő lehet a különböző gyümölcsöknél), félidőben forgasd meg. Ízesítheted fahéjjal, kevés porcukorral.

shutterstock 218098195

Ropogósok

Csipsz nem csak zöldségből vagy gyümölcsből készülhet. A tortillacsipsz például szintén sütőben sül, és kukoricaliszt az alapja, ha nekirugaszkodsz a házi verziónak, keverheted rozsliszttel, de a boltban is beszerezheted a tortillalapokat, amik szintén a sütőben lesznek ropogósak. Kísérletezhetsz vékonyra szelt tofuval és sütőlapra reszelt sajthalommal, amiből sajttallérok sülnek ki. Ha viszont úgy érzed, hogy nincs időd vagy kedved otthon elkészíteni ezeket a ropogtatnivalókat, próbáld ki a kölesgolyót, amit már többféle ízesítésben kaphatsz a boltokban.

shutterstock 720924019

Friss zöldek

Ha teljesen biztosra szeretnél menni az egészség terén, válaszd a friss zöldségeket. Vágj fel répát hosszúkás csíkokra, vagy karikázz fel zellerszárat. Ha összetettebb ízélményre vágysz, készíts hozzá szószokat.

Mártogatós

A boltokban a tortillacsipsz mellett ott sorakoznak lapos, színes üvegek, amelyeknek a tartalma – a csilis szósz, a guacamole – tökéletes társa a kukoricaháromszögeknek. Ha estél már kísértésbe, biztosan tudod, hogy a bolti mártogatósok iránti lelkesedés csak addig tart, amíg el nem olvasod az összetevőket, amiknek a zöméről eddig még csak nem is hallottál. Amíg kisül otthon a zöldségcsipsz vagy a tortilla, dobj össze inkább te magad egy szószt. Készíts hummuszt csicseriborsóból, házi ketchupot friss paradicsomból, vagy avokádókrémet citrommal és borssal.

Mustra