Street food forradalom: miért tüntettek a kajáskocsik?

Food truck tüntetésen jártunk: a kajáskocsisok azt követelik, hogy a bulinegyed utcái helyett oda parkolhassanak, ahol tényleg szükség van rájuk. Mondjuk a parkokba, hogy a minőségi hamburgert kézműves limonádéval öblíthesd le a játszóterezés után.

Gondolom nem mondok vele újat, hogy az utóbbi években tarol a street food: aki sikeres gyorséttermet akar üzemeltetni, az utcakajának hívja amit árul - akkor is, ha amúgy képtelenség lenne az utcán megenni a fogásait. A street food népszerűségével együtt jár a food truckok, vagyis a kajás kocsik térhódítása is. Árulnak hamburgert, rántott sajtot, gnocchit, pizzát, sört, bort, amit akarsz. Viszont a legtöbbször pont nem ott vannak ezek a kocsik, ahol a legnagyobb szükség lenne rájuk.

A fesztiválok mellett leginkább az éttermekkel amúgy is jól ellátott budapesti bulinegyedben, és a nekik kialakított udvarokban, magánterületen (Karaván, Food Truck Udvar, Gozsdu-udvar) lehet velük találkozni. Ez azért fura, mert a food truckok lényege, hogy mobilak, egyik nap itt tudnak árulni, másik nap ott, semmi szükség nem lenne arra, hogy fix helyekre rögzítsék őket. Ami miatt mégsem rendeltetésszerűen használják őket, az a megfelelő jogi környezet hiánya.

A legtöbb kerületben nem szívesen adnak ki területfoglalási engedélyt nekik – ráadásul állítólag pont ott a legkevésbé nyitottak a döntéshozók, ahol tényleg szükség lenne a food truckok jelenlétére. Tehát nem a belváros közepén, hanem például parkokban, vagy más olyan helyeken, ahol nincsenek éttermek. Erre a helyzetre szerette volna felhívni a döntéshozók figyelmét a május 4-én délután tartott demonstrációval a Magyar Street Food Egyesület. Kb. harminc food truck vonult fel a Citadellától az Erzsébet-hídon át az Astoriáig, a demonstráción fővárosi és vidéki büfékocsik egyaránt részt vettek.

“Az önkormányzatok egyéni jogkörre hivatkozva utasítják el a kérelmeket, ezért az egyesület azt szeretné kezdeményezni, hogy bérelt food truck drosztokat alakíthassanak ki olyan területeken, ahol még nem alakult ki, de igény lenne a gyors vendéglátásra. Ezek között szerepelne a Citadella, a Duna-part bizonyos részei, a Városliget vagy a Népliget – mondta el Vad-Horváth Zoltán, a Magyar Street Food Egyesület elnöke. Az egyesület külföldi jó példák (pl. New York food truck szabályozása) alapján összeállított egy javaslatcsomagot, amivel megkeresik a főváros döntéshozóit. Mi szurkolunk nekik, mert szimpatikus a kezdeményezésük.

Főleg az, hogy úgy tűnt, tényleg nem az a cél, hogy fix bódékat hozzanak létre az amúgy is bódésodásra hajlamos belvárosban. (Vad-Horváth Zoltán azt mondta, ő ki sem adna engedélyt például a Király utca környékén, ugyanis semmi szükség arrafelé rájuk.) Hanem hogy olyan helyeken szeretnének leparkolni az autókkal, ahol amúgy nincs más evési-ivási lehetőség. Arra is rákérdeztünk, hogy ezeken a drosztokon biztosan nem fixen állnának-e a kocsik (mert akkor már megint nem food truckokról beszélünk, hanem stabil bódékról), azt mondták, megvannak az ötleteik arra is, hogy biztosítsák az állandó mozgást, a kínálat cserélődését. Legyen így.

Miért nem lehet csak úgy bárhová leállítani őket?

Mert a működésükhöz szükség van vízre, áramra, és az éttermi előírások szerint mosdóhasználati lehetőségre is. 

A felvonulás után az autók a hétvégi Food Truck Showra mennek a Kincsem Parkba, ahol több mint ötven kocsi kínálatát lehet megkóstolni. Mi holnap délután teszteljük a kínálatot, utána gyorsan el is áruljuk mit kóstolj, ha hétvégén te is kinézel a lovira.

Oszd meg másokkal is!
Mustra