Így teremtettek divatot a hollywoodi dívák a XX. század elején

A filmtörténetnek számos olyan pillanata van, amely meghatározó hatással volt a stílusok és a trendek alakulására az elmúlt évtizedekben. A stylist.co.uk szerkesztői összegyűjtötték a régi hollywoodi dívák azon szettjeit, amelyeket ugyan feledésbe merült filmekben hordtak, de mégsem koptak ki a divatból a mai napig. Nézze meg a galériában, hogy milyen befolyással volt a divat alakulására Greta Garbo és mikor lett stílusikon Audrey Hepburn cigarettanadrágban!

A húszas évek lazább erkölcsű dívái zakóban provokáltak

A húszas évek végén megbotránkoztatónak számított Dorothy Sebastian és Joan Crawford táncjelenete és jelmeze az Our Dancing Daughters című némafilmben, mellyel az akkori felfogás szerint lazább erkölcsre buzdították a fiatalságot.

1928-ban pedig Greta Garbo férfiszmokingban és kalapban vonult be a film- és divattörténelembe. A Woman of Affairs című film stylistja büszke lehet ötletére, hiszen a nők ruhatárának azóta meghatározó része lett a tuxedo zakó és a fehér ing.

1929-ben Louise Brooks a Pandora szelencéje című melodrámában egy meggondolatlan és gátlástalan fiatal nőt alakított, a bevállalós szerepnek és a filmből áradó nyers szexualitásnak köszönhetően a mű több rendezőt is inspirált a film noir korszakban.

Leszbikus jelenet a harmincas években

A harmincas évek elején Garbót követve Marlene Dietrich a Marokkó című filmben szmokingban flörtölt egyszerre két férfival is, majd elcsattant az akkoriban óriási botrányt kavaró leszbikus csók is, amit szerencsére nem vágtak ki az Oscarra jelölt alkotásból. Az erkölcstelennek kikiáltott film természetesen csak növelte Dietrich hírnevét a szakmában. Dietrichen később a Shanghai Express című filmben is látni szmokingot.

Jean Harlow az 1933-as Vacsora nyolckor című George Cukor filmben divatba hozta a hullámos platinaszőke frizurát, amit napjainkban is előszeretettel kérnek a fodrásznál a hírességek. 1934-ben Claudette Colbertnek köszönhetően divatba jön a Peter Pan gallér és a ceruzaszoknya. Bár az It Happenes One Night című film nem nyerte el a legjobb jelmeztervezőnek járó Oscar-díjat, az öt legfőbb díjat (legjobb film, rendező, színész, színésznő és forgatókönyvíró) mind besöpörte abban az évben.

Tetszik önnek a Dívány Tejben-Vajban blogja?

Keressen bennünket a Facebookon, így nem marad le egy érdekes posztunkról sem!

Ginger Rogers 1935-ben a Top Hat (Frakkban és klakkban) című filmben divatba hozta a strucctollas ruhát, majd az 1936-os Egymásnak születtünk című alkotásban egy földig érő selyemruhában játszott, amilyenben azóta számos filmcsillag vonult végig a vörös szőnyegen az elmúlt évtizedekben. Ugyanebben az évben Travis Banton, a Paramount Pictures designere tervezett egy art deco stílusú ruhát Carole Lombardnak, melyet a nagy gazdasági világválság idején játszódó komédiában, a Godfrey, a lakájban tett emlékezetessé a színésznő.

Lana Turner fehér szettjével az 1939-es A postás mindig kétszer csenget című filmben töri meg a hagyományos femme fatale stílust, ugyanis ezt a karaktert a film előtt mindig fekete ruhában ábrázolták a rendezők. Szintén 1939-ben az Óz a csodák csodájának köszönhetően hozza divatba Judy Garland a rubinpiros flitteres lábbelit, az úgynevezett Dorothy cipőt. Még abban az évben varázsolja el a közönségét Vivien Leight is, aki az Elfújta a szélben Scarlett O'Harát alakítja és szebbnél-szebb ruhakölteményekben jár bálról-bálra a filmben, ami miatt a mai napig újra nézhető a 222 perces alkotás.

Merész villantások és válltömés a negyvenes években

Katharine Hepburn egyik legdivatosabb filmje minden bizonnyal az 1942-ben forgatott Az év asszonya, aminek legtöbb jelenetében a színésznő örökzöld estélyikben és öltönyben dohányzik, miközben házassági problémáira keresi a megoldást. Bette Davis 1942-es Utazás a múltból című filmje nagy filmtörténeti pillanatot teremtett azzal, hogy a film hősnőjének egyre változó karakterét a gardróbszekrénye átalakulásával szemlélteti a rendező.

A film noir időszak egyik csillaga, Veronica Lake 1942-ben peekaboo féle melírozott hajával, földig érő ruháival és mély dekoltázsával tette emlékezetessé a This Gun for Hire című Frank Tuttle filmet. A végzett asszonyaként gyakran emlegetett Lauren Bacall pedig már első filmjével, az 1944-es Szegények és gazdagokkal kivívta magának a divatikon titulust a szakmában. A sminket nem igénylő búgóhangú Bacall ennek a filmnek a forgatásán ismerkedett meg a nála 25 évvel idősebb Humphrey Bogarttal, akihez nem sokkal később feleségül is ment.

A kor egyik legismertebb színésznője, Joan Crawford 1945-ben, Kertész Mihály Mildred Pierce című filmjében divatba hozta a válltömést, ami időszakonként vissza-vissza tér a divatházak kollekcióiba. Crawfordnál többet mutatott magából a negyvenes években Rita Hayworth, aki a Gildában provokálja a közönséget feszes, combtőig felsliccelt estélyi ruhákban.

"A leglátványosabb női sex appeal egyeduralkodója a második világháború alatt és a rá következő években Rita Hayworth volt" – írja róla G.C. Castello Az isteni sztárok című könyvében. Ava Gardner pedig selyemruhájával, hosszú kesztyűjével és tökéletesen belőtt hajával maga a megtestesült Femme Fatale az 1946-os The Killers című krimiben, majd később 1954-ben egy cigány, mezítlábas táncosnőként tűnik fel a filmvásznon.

Marilyn Monroe-ról és Hitchcockról szólt az ötvenes évek

Marilyn Monroe-nak több emlékezetes szerepe is volt az ötvenes években; sok filmkritikus szerint az 1953-as, a Szőkék előnyben című filmben látott rózsaszín ruhának köszönheti, hogy karrierje beindult, de természetesen az egyik legismertebb jelenetét a Hétévi vágyakozásban csípte el. Monroe minden idők egyik legemlékezetesebb filmjelenetében éppen egy kivágott fehér ruhában egy szellőző felett állva libbenti fel bájait a közönségnek. A ruha, a frizura és a póz azóta a divatmániások állandó témája és inspiráció forrása.

Grace Kelly a Hátsó ablakban viselt designerruhái a mai napig nagy hatással vannak a divatvilágra, az 1954-es Hitchcock film vintage jelmezei több tervezőt is divatszerkesztők is megihlettek az elmúlt években. Kelly egy másik Hitchcock filmben, az 1955-ös Fogjunk tolvajt-ban is kifogástalan, időtlen ruhákban parádézik, a filmben látott szettek azóta is több divatház kínálatában megtalálhatóak.

Az ötvenes évek végén Audrey Hepburn divatba hozta a cigarettanadrágot a Funny Face-ben, míg Brigitte Bardot megteremtette a buja tekintetű, dögös nőt, aki nem szégyell kigombolkozni, ha melege van. Talán azóta sem állt senkinek annyira jól a mellvillantás, mint Bardotnak az ötvenes években.

Doris Day az 1960-ben forgatott Ne egyétek a százszorszépeket! című filmjében kapott egészen kivételes kosztümöket, amit elsősorban az Oscar-díjas jelmeztervezőnek, Morton Haacknak köszönhet, de a pletykák szerint általában ő dönthetett arról, hogy mit viseljen filmben.

Míg Day a designerruhákkal és -kalapokkal volt elfoglalva a hatvanas évek elején, Elizabeth Taylor és a Metro-Goldwyn-Mayer jelmeztervezője, Helen Rose egyszerű, de lenyűgöző fehérneműket válogatott össze, a Macska a forró bádogtetőn című négy Tony-díjra jelölt alkotásra. A fehérneműs trükk bevált, Taylor egyik-napról kora egyik legnépszerűbb dívája lett.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek