Ekkor idd meg a nap utolsó kávéját, és ne később!

GettyImages-1069585056

Mutatjuk, hogy mi az az utolsó időpont, amikor a koffeinfogyasztás még nem zavar bele az esti pihenésedbe.

A kávé nem csupán egy finom forró ital, hanem egy olyan energialöket, ami átlendíthet a nehezen induló reggelen. A hatás onnan ered, hogy a koffein serkentőleg hat a központi idegrendszerre, így fokozza az éberséget. Ez az emelt energiaszint a nap kezdetén még valóban előnyös lehet, később azonban egyre kevésbé – különösen akkor nem, amikor már a lefekvéshez készülsz. A kérdés tehát adja magát: mikor érdemes meginni a nap utolsó kávéját?

Mennyi az annyi?

Ha mindennap kávézol, van néhány tényező, amit az egészséged érdekében nem árt szem előtt tartanod. Először is ott van a vízhajtó hatás, ami hozzájárulhat a dehidratációhoz, így fontos, hogy mellette elegendő folyadékot igyál. „A koffeinnek különféle mellékhatásai is lehetnek, szívdobogásérzést, remegést és szorongást okozhat, nagy mennyiségben pedig növelheti a vérnyomást és a pulzusszámot” – figyelmeztetett a marthastewart.com által megkérdezett orvos, dr. Natasha Bhuyan. Előnye viszont, hogy tele van antioxidánsokkal, amelyek segítenek stabilizálni a káros szabad gyököket a szervezetben.

Az, hogy kinél mennyi kávé fér bele, egyénenként változó lehet. „Mindenki másképp érzékeny a koffeinre. Míg egyesek nem is észlelnek változást az energiaszintjükben a fogyasztása után, addig mások számára jelentős energialökettel jár, illetve fokozhatja az izgatottságot, szorongást. Súlyos esetben a koffein befolyásolhatja a szívizom-összehúzódást, és akár szívrohamhoz is vezethet”, mondja egy másik orvos, dr. Melissa Rifkin.

Ha jót akarsz magadnak, felejtsd el az esti kávézást
Ha jót akarsz magadnak, felejtsd el az esti kávézástEmirMemedovski / Getty Images Hungary

Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszer-engedélyeztetési Hivatal (FDA) ajánlása 400 milligrammnál húzza meg a napi koffeinfogyasztás határát, ami körülbelül öt csésze kávénak felel meg. A mellékhatásokra ennek ellenére kisebb mennyiség esetén is érdemes odafigyelni, mert vannak, akiknél már a negyedik csészénél jelentkeznek. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy koffeint nem csak a kávé tartalmazhat, így ha energiaitalokat, üdítőket is fogyasztasz, könnyebben elérheted a napi határértéket.

Mikor igyam meg az utolsó kávét?

„Körülbelül hat óra kell ahhoz, hogy a kávéból származó koffein fele lebomoljon a szervezetben. Ezután további néhány órába telik, mire a koffein kiürül, vagy alacsony szintet ér el” – tisztázta dr. Bhuyan.

A szakemberek ezért azt javasolják, hogy az utolsó csésze kávét lehetőleg a lefekvés előtt 10 órával idd meg.

Persze ez nem kőbe vésett szabály, hiszen a koffeinre adott reakció széles spektrumon mozoghat. „Azok, akik kevésbé érzékenyek rá, a lefekvéshez közelebb eső időpontban is kávézhatnak anélkül, hogy ez zavarná őket az elalvásban” – tette hozzá dr. Rifkin.

Három szakácskönyv ingyenes szállítással!


Mentes Anyu szakácskönyveit azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

MOST INGYENES HÁZHOZSZÁLLÍTÁSSAL!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra