5 meglepő tény, amit nem tudtál a D-vitaminról: a szexhez is köze van

GettyImages-1241114506

A D-vitamin egy igazi szupertápanyag, amely elengedhetetlen szervezetünk számára, mégis van néhány kevésbé ismert tény, amit szinte csak az orvosok tudnak róla.

A napfény vitaminjaként is emlegetett D-vitamin számos jótékony hatással bír. Erősíti a csontokat és a fogakat, hozzájárul az agy és az idegek egészségéhez, támogatja az immunrendszer működését, és még a hajat is fényesebbé teszi. Ha viszont túl kevés vagy túl sok jut belőle a szervezetbe, az meglepő tüneteket produkálhat.

1. Befolyásolja a szexuális teljesítményt

A közelmúlt kutatásai azt mutatják, hogy az alacsony D-vitamin-szint hatással lehet a szexuális egészségre és teljesítményre. A férfiaknál a D-vitamin fontos szerepet tölt be a termékenység szempontjából is, hiszen megnöveli a spermiumok mozgékonyságát. Emellett javítja a herék működését, amelyek a spermiumokon túl esszenciális nemi hormonokat, így tesztoszteront termelnek.

A nők esetében több tanulmány tárt fel összefüggéseket a D-vitamin-hiány és a szexuális diszfunkciók között, ami olyan tünetekkel járhat, mint a csökkent szexuális vágy, az izgalom hiánya vagy a szexet kísérő fájdalmas érzés. Ha tehát gondjaid vannak a hálószobában, lehet, hogy csak több D-vitaminra lenne szükséged.

Van, akinél megoldást jelenthet a szexuális zavarokra
Van, akinél megoldást jelenthet a szexuális zavarokraapomares / Getty Images Hungary

2. Nagyobb mennyiségben vesekő kialakulásához vezethet

Ha szervezetednek nagyobb mennyiségű D-vitamint kell feldolgoznia – főleg, ha az táplálékkiegészítőkből származik –, az nemkívánatos mellékhatásokat vonhat maga után. Idetartozik az émelygés, a hányás, az izomgyengeség, a zavartság vagy akár a vesekő kialakulása is.

„A D-vitamin megnöveli a bélben felszívódó kalcium mennyiségét. A túl sok D-vitamin azonban veszélyes lehet, mert magas kalciumszintet okozhat, ami vesekő kialakulásához vezethet” –figyelmeztet dr. John Poothullil. Ezért is kell odafigyelni megfelelő adagolására.

A D-vitamin pótlására az októbertől márciusig tartó időszakban napi 2000 nemzetközi egység (NE) javasolt egy egészséges, normál súlyú felnőtt esetében.

3. Megelőzheti az urológiai problémákat

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a D-vitamin-szint a férfiaknál befolyásolja a prosztata és a herék működését, a húgyhólyagra, a vesékre és a húgyutakra pedig mindkét nemnél hatással van. Hiányállapota esetén ezért a következő urológiai problémák léphetnek fel:

Túlműködő hólyag: Ha gyakran jársz vécére, és éjszaka is arra kelsz, hogy pisilned kell, akkor elképzelhető, hogy túlműködik a húgyhólyagod, ám ez szerencsére emelt D-vitamin-bevitellel is orvosolható. Legalábbis egy 2021-es, az International Urogynecology Journal című folyóiratban publikált tanulmány szerint, amely úgy találta, hogy a D-vitamin segít megerősíteni a vizeletürítésért felelős izmokat.

Hólyagrák: Egy 2019-es tanulmány kimutatta, hogy az alacsony D-vitamin-szint fokozza a hólyagrák kialakulásának kockázatát.

Húgyúti fertőzések: Egy másik 2019-es tanulmány arra jutott, hogy az alacsony D-vitamin-szint összefügghet a húgyúti fertőzések megnövekedett kockázatával, ami a felnőtteket és a gyerekeket egyaránt érinti.

Prosztatamegnagyobbodás: Egy, a The Canadian Journal of Urology című folyóiratban közzétett kutatás megállapította, hogy az elégtelen D-vitamin-bevitel hosszú távon a prosztatamegnagyobbodás kiváltó oka lehet, ami azért is kellemetlen, mert vizeletürítési problémák kísérik.

A napfény vitaminjának is nevezik
A napfény vitaminjának is nevezikElena Popova / Getty Images Hungary

4. A kor előrehaladtával a bőr kevesebbet termel belőle

Közismert tény, hogy bőrünk a napfény hatására D-vitamint termel. Az viszont már kevésbé, hogy ennek mértéke az életkor előrehaladtával fokozatoson csökken – ahogy az kiderül az Endocrinology and Metabolism Clinics című folyóiratban publikált tanulmányból.

Kutatások szerint ahhoz, hogy az emberi bőr elegendő D-vitamint állítson elő, naponta, de legalább heti két alkalommal körülbelül 30 percet kell a napon tölteni, lehetőség szerint 10 és 14 óra között, azonban a pontos időtartam attól is függ, hogy hol élsz, és milyen intenzitású napsütés ér.

5. A nők D-vitamin-igénye különböző lehet

Egy 2016-os tanulmány azt találta, hogy azoknak a terhes nőknek, akik a téli hónapokban szültek, vagy az átlagosnál többet híztak, nagyobb adag D-vitaminra volt szükségük, mint más kismamáknak.

Fontos tudni, hogy a D-vitamin kritikus jelentőségű tápanyag a várandósság ideje alatt, mind az anya, mind a baba számára. Hiánya a csecsemőknél növeli a veleszületett angolkór és a csonttörések, míg az anyáknál az úgynevezett preeklampszia (kórosan magas vérnyomás és fehérjevizelés) kockázatát. A szülés előtti időszakban ezért is szokták javasolni a megfelelő vitaminpótlást.

Három szakácskönyv ingyenes szállítással!


Mentes Anyu szakácskönyveit azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

MOST INGYENES HÁZHOZSZÁLLÍTÁSSAL!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra