Megfagysz, amikor reggel beülsz az autóba? Így csinálj gyorsan meleget!

GettyImages-1302070179

Ismered azt az érzést, amikor egy zimankós téli reggelen beülsz az autóba, de mire beindul a fűtés, addigra már rég kockára fagytál? Többé nem kell így lennie!

Az autó gyors felmelegítéséhez nem elegendő, ha a legmagasabb fokozatra kapcsolod a fűtést, sőt ha ezzel indítasz, akkor csak hideg levegőt fog fújni az arcodba. Ezért is fontos megtanulnod, hogy téli körülmények között a klímaberendezést milyen beállításokkal érdemes használni. Ehhez most Jake Fishertől, a Consumer Reports amerikai fogyasztóvédelmi szervezet autótesztelési osztályának vezetőjétől kaphatsz praktikus tippeket, aki korábban egy ismert autógyártó klímarendszerén dolgozott.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Ha meleget akarsz, indulj útnak

„A modern autóknak nincs szükségük sok időre ahhoz, hogy felmelegedjenek az indulás után, ha viszont nem mozognak, akkor ez hosszú időbe telik” – mondja Fisher. Minél hamarabb indulsz útnak, annál hamarabb pörög fel a motor, és annál hamarabb kezdi el termelni a hőt, ami felfűti az utasteret.

Ne kapcsolj a legmagasabb fokozatra

Ha automata klímás autód van, akkor egyszerűen beállíthatod a kívánt hőmérsékletet, a rendszer pedig ezután ugyanolyan gyorsan felfűti a légteret, mint ha teljesen feltekernéd a fűtést. A működési elv itt is hasonló, mint a házakban használt termosztátoknál. A rendszer érzékeli az utastérbe befújt levegő hőmérsékletét, majd amikor az kellőképpen felmelegszik, megnöveli a ventilátor sebességét. Ám ha egyből magas fokozatra kapcsolsz és feltekered a ventilátort, akkor eleinte csak hideg levegőt fog fújni.

Nem mindegy, hogy milyen beállításokkal használod
Nem mindegy, hogy milyen beállításokkal használodhiphotos35 / Getty Images Hungary

Ne nyomd ki a kompresszort

A legtöbb ember számára a klímakompresszort vezérlő gomb (amire az van ráírva, hogy „A/C”) egyet jelent a hideg levegővel, ezért nem is gondolnak rá, hogy télen is be kéne kapcsolni. Amikor azonban alacsony a hőmérséklet, van egy másik hasznos funkciója is: páramentesíti a levegőt. Ha tehát kinyomod, számolnod kell azzal, hogy könnyen bepárásodhatnak az autó ablakai.

„A kompresszor bekapcsolása ugyan lehűti a bejövő levegőt, de az újra felmelegszik, mielőtt belépne az utastérbe. Ez a folyamat eltávolítja a levegőből a nedvességet, amely egyébként a hideg üvegen pára formájában lecsapódva akadályozna a szabad kilátásban” – magyarázza Fisher, aki szerint fagypont alatti hőmérséklet esetén a klímakompresszor akkor is automatikusan kikapcsol, ha kijelző lámpája égve marad. Mint mondta, ha hűvös a kinti levegő, a klímának nem kell túl keményen dolgoznia, ezért nem terheli meg a motort, és nem növeli meg számottevően az üzemanyag-fogyasztást sem.

Mértékkel használd a levegőkeringetés funkciót

Az autó beindítása után erős késztetést érezhetsz arra, hogy bekapcsold a levegőkeringetést, hogy a meleg levegő mindenhova eljusson, de ezzel megint csak azt éred el, hogy nem fogsz kilátni a szélvédőn. „A kilégzéskor felszabaduló vízpárától bepárásodhatnak az ablakok. Minél többen ülnek az autóban, annál rosszabb lesz a helyzet” – mutatott rá Fisher. A szakember hozzátette, a párásodás ellen az is segíthet, ha résnyire lehúzol egy ablakot, vagy bekapcsolod a jégmentesítő funkciót, ami nagy mennyiségű meleg levegőt fúj a szélvédőre (és gyakran az első ablakokra is).

Gondolj a hátul utazókra is

Számodra talán kényelmesebb, ha a ventilátorok alacsony fordulatszámon pörögnek, de a meleg levegő így nem feltétlenül jut el az autó hátsó részébe, így az ott utazók fázni fognak. Ennek elkerülése végett a ventilátort állítsd magas fokozatra, még ha ez azzal is jár, hogy kicsit lejjebb kell venned a fűtést.

Ne aggódj a költségek miatt

Vannak, akik a nyári időszakban nem szeretik használni a klímát, mert emiatt az autó több üzemanyagot fogyaszt, így több pénzt is kell költeni rá. A jó hír, hogy a téli fűtés ezt nem befolyásolja (hacsak nem elektromos autód van). „A fűtéshez használt hőt az autó motorja termeli, ezért ha nem használod fel, az a hűtőn keresztül távozik. Akkor már inkább élvezd ki” – fűzte hozzá Fisher.

Oszd meg másokkal is!
Mustra