A cleanfluenszerek csillogó világa. Kik ők, és mit jelent ez pontosan?

GettyImages-1280906810
Kofrán Eszter

Mosogatóhab, gumikesztyű, szivacsok. Gondoltad volna, hogy valaki ezek használatától lesz híres? Nyerj betekintést cikkünkkel a takarítással internetszenzációvá vált influenszerek világába. Kik ők, mit csinálnak, és mi miért vagyunk úgy oda értük?

Van abban valami felemelő, amikor az ember másokat nézhet takarítás közben. Nincs is ennél jobb szórakozás, ha az ember egy pillanatra kényelmében pöffeszkedő basának akarja érezni magát egy végigdolgozott nap után.

Szinte meditatív látni, ahogy a foltok eltűnnek, a porcicák visszavonulót fújnak és a szőnyeg megújul a kutyaszőr eltüntetésétől. Az „előtte” képek szutykát felváltja az „utána” képek makulátlan csillogása, és a lélek háborgó mosogatóleve is lefolyik a lefolyón, patyolattisztán és kisimultan maga után hagyva belső világunkat.

Nem csoda, hogy a cleanfluenszerek az online világ csúcsára törtek.

GettyImages-1320373831
InspirationGP / Getty Images Hungary

Kik azok a cleanfluenszerek?

A „cleanfluenszer” a „cleaning” (tisztító) és az „influencer” (ugye, nem kell magyarázni) szavak összetételéből jött létre. Azokat a YouTube- és TikTok-sztárokat hívják így, akik takarítós tartalmakat futtatnak csatornájukon.

Meglepő? Talán. De ha belegondolunk, hogy a netflixes Marie Kondo is milyen nagy sikert aratott rendrakó sorozatával, mégsem tűnik olyan légből kapottnak. Ha visszagondolunk a 2018-as év netes világképére, nem lehetett kettőt kattintani anélkül, hogy ne futottunk volna bele egy-egy „This one sparks joy” (Ez örömöt kelt bennem) meme-be, ami Kondo sorozatának szállóigéjét vette alapul.

A takarítás mára meghódította az internetet is. A Good Housekeeping három cleanfluenszer példáján keresztül mutatja be a jelenséget.

GettyImages-1186387953
Annie Otzen / Getty Images Hungary

Brandon Pleshek (@cleanthatup) 1,1 millió követőt söpört be szőnyegtisztító videóinak hála 22,6 millió lájkkal megspékelve „CleanThatUp” TikTok-oldalán. A 2020-as tavaszi karantén ideje alatt vágott bele a TikTok-os tartalomgyártásba, amikor a wisconsini kijárási tilalmak miatt családja szőnyegtisztító vállalkozásának három hónapra fel kellett hagynia a munkával. Eleinte csak régi reklámvideókat töltött fel, hamarosan viszont saját videókat is készített telefonjának segítségével.

Olyannyira elnyerte a nézők tetszését mágikus szőnyegtisztításaival, hogy nemsokára többet fog keresni TikTok-csatornájával, mint szülei a családi vállalkozással. Videói elsősorban a takarítás folyamatával szórakoztatják azt, aki – hát ugye – fogékony az ilyesmire.

Melissa Maker a „Clean My Space” (@cleanmyspace) YouTube-csatornájával 2011 óta 1,79 millió feliratkozót gyűjtött be. Férje ösztökélte arra, hogy vállalkozásukat a neten videók formájában népszerűsítsék, bár Melissa nem sok reményt fűzött hozzá a kezdetekben. Gyakorlatias megközelítésére évek óta támaszkodhatnak követői: csatornáját a „Hogyan tisztítsd” és termékbemutató videók dominálják.

Jessica Tull (@jessicatull) azzal vonzotta be 525 ezres követőtáborát, hogy bemutatta, miként takarít, milyen főzési trükkjei vannak. Sok olyan videója is van, amin egyszerűen csak végigkövethetjük életének pár óráját. Nem oktatni kíván, csak bemutatni. Történetéhez könnyű kapcsolódni: háromgyermekes egyedülálló anyukaként azért kezdett neki a youtube-ozásnak, hogy az kiegészítő bevételi forrásként szolgáljon.

GettyImages-1131967857
Leonsbox / Getty Images Hungary

Meddig tarthat a takarítási láz?

A koronavírusnak köszönheti népszerűségét a takarítás az interneten. A pandémia ideje alatt megszaporodott a takarításra vonatkozó szavak keresési gyakorisága a Google Trends alapján. Amit korábban a szőnyeg alá lehetett söpörni (piszkot, nem témát), azt hirtelen nem lehetett kikerülni 2020 karanténos időszakában. Nem csoda, hogy népszerűbbek lettek az élettér tisztán tartását segítő internetes anyagok.

Brandon Pleshk viszont nem aggódik amiatt, hogy idővel irrelevánssá válhat takarítócsatornája, hiszen „A por nem alszik, és a piszok és szenny sem megy sehová, szóval nem hiszem, hogy valaha is kifogynánk a tartalomból.”

Oszd meg másokkal is!
Mustra