5 szempont, amire figyelned kéne a párnavásárlásnál

Rosszul alszol? Arra ébredsz, hogy fáj a nyakad? Lehet, hogy nem jól választottál párnát. Segítünk, hogy megtalálhasd azt a darabot, ami a legjobban passzol alvási szokásaidhoz.

A párnavásárlás nem tűnik bonyolult dolognak, de a boltokban annyi különböző töltetű és keménységű termék kapható, hogy könnyen összezavarodhatsz, egy rossz döntésnek pedig nemcsak a pénztárcád, hanem az alvásminőséged láthatja kárát. A Consumer Reports amerikai fogyasztóvédelmi szervezet saját párnatesztje kapcsán osztotta meg a legfontosabb tudnivalókat, amiket érdemes figyelembe venned, ha nyugodtan szeretnél aludni.

#1 Keménység

Ha az oldaladon alszol, egy magasabb és keményebb párnára lesz szükséged, ami képes kitölteni a rést az ágy, illetve a nyakad és a lapockáid között. Ez segíteni fog, hogy a nyakad egy vonalban legyen a gerinceddel, vagyis ne ferdén álljon, ami csak feszültséget okozna – magyarázza Joel Press, a New York-i Hospital for Special Surgery orvosa.

A háton alváshoz ezzel szemben inkább laposabb párna ajánlott, mivel ilyenkor kisebb a rés a felső hátunk és a lapockák alatt. Ha pedig hason alvó vagy, egy puhább, vékony párna is elegendő ahhoz, hogy megtartsa a nyakad természetes pozícióját.

A szakember azt tanácsolja, hogy ne csak a gyártó állításaiból indulj ki, hanem a vásárlás előtt magad is ellenőrizd a párna keménységét. Nyomd be, és ha lehetséges, akár feküdj is rá, hogy megbizonyosodj róla, valóban megfelel-e az igényeidnek. Amennyiben lazább töltetű párnát szemeltél ki, mindenképp ellenőrizd, hogy miután felrázod, visszanyeri-e az alakját, illetve vannak-e benne csomók.

Érdemes lehet befektetned egy memóriahabos párnába is, ami hőre és nyomásra lágyul, ezért tökéletes alátámasztást nyújt a csigolyáknak.

Ha teheted, próbáld ki a boltban
Ha teheted, próbáld ki a boltbanFotó: 97 / Getty Images Hungary

#2 A matrac típusa

A párnának passzolnia kell a matracodhoz, hogy megfelelő alátámasztást nyújtson a testednek. Ha puhább a matracod, akkor vékonyabb párna az ideális hozzá, függetlenül attól, hogy az oldaladon vagy a hátadon alszol, ebben az esetben ugyanis jobban belesüppedsz a matracba, ami kisebb rést hagy a fejednél – mutat rá Chris Regan, a Consumer Reports tesztmérnöke. Egy keményebb matrac viszont megakadályozza a süppedést, így nagyobb rést hagy a fejed alatt, vagyis ahhoz magasabb párnát kell használnod.

A párna magassága és a keménysége az, ami igazán számít. Egy párna, ami túl kemény vagy magas, rossz szögben tartja a fejed, így kényelmetlenséget, deformációt okozhat.

#3 Légáteresztő képesség

Ha meleged van és leizzadsz, nem fogod kialudni magad. A párna, amit keresel, nem ejti csapdába a hőt, hanem átereszti a levegőt. Az aranyszabály: minél sűrűbb a párnatöltet, annál kevésbé lesz lélegző hatású. A Consumer Reports vizsgálatai szerint az egyetlen lapnyi habszivacsból készült párnák képesek a legkevésbé lélegezni.

És mi a helyzet a hűsítőzselés párnákkal? A fogyasztóvédelmi szervezet tesztjei során bebizonyosodott, hogy ezek tényleg frissítő érzést nyújtanak, de ez ugyanakkor gyorsan tovaszáll, és lélegző hatás tekintetében a sor végén kullognak.

#4 Moshatóság

Nem minden párnát lehet mosógépben mosni – a címkén néha az áll, hogy csak a párnahuzat tisztítható. A Consumer Reports tesztjében szereplő termékek nagy része azonban mosógépben is mosható volt, általában alacsony hőfokon.

Ha allergiás vagy a poratkákra, az Amerikai Asztma- és Allergiaalapítvány azt javasolja, hogy forró vízben (legalább 55 Celsius-fokon) mosd ki a párnát. És hogy milyen gyakran érdemes újat venni? Az amerikai Nemzeti Alvásalapítvány szerint nagyjából kétévente.

#5 Visszatérítési feltételek

A minőségi párnák elég drágák tudnak lenni, ezért vásárlás előtt érdemes utánajárnod, hogy a kereskedő milyen visszatérítési feltételeket kínál. Egyes cégek pénzvisszafizetési garanciát is vállalnak arra az esetre, ha nem lennél elégedett a megvásárolt termékkel.

Mustra