Futócipőt a mosógépbe? Felejtsd el! Inkább tisztítsd így

Ha szeretnéd minél tovább használni az edzőcipődet, lehetőleg tisztítás során is bánj vele kíméletesen. Mutatjuk, hogyan!

Egy átlagos (nem verseny)cipő ezer kilométerig kell hogy bírja a strapát úgy, hogy a csillapítása szinte ugyanolyan hatékony maradjon, mint új korában. Aki tehát heti 20-30 km-t szokott futni, annak évente érdemes egy új pár futócipőt beszereznie, de természetesen sok más tényezőn is múlik még egy cipő élettartama.

„Egy nagyobb testsúlyú vagy széles lábú futó jobban terheli a cipőt, és a durvább járás vagy a szökdelve futás is gyorsabb elhasználódáshoz vezet, ezért ez az 1000 km inkább csak irányelv” – mondta el a Díványnak Szűcs Csaba maratoni csúcstartó futó. Mindemellett az időjárási körülményeknek, a futóterep jellemzőinek és persze a lábbeli karbantartásának is sok beleszólása van abba, hogy meddig bírja a cipő a gyűrődést. Ha szeretnéd, hogy a tiéd is minél tovább megőrizze jó állapotát, fogadd meg az alábbi tanácsokat!

Felejtsd el a mosó- és szárítógépet!

Ez az első és legfontosabb szabály. Használat után, főleg, ha vizes lett vagy jobban beleizzadt a lábad, vedd ki a talpbetétet. Szellőztesd ki a cipőt, így könnyebben megszárad és kevésbé büdösödik be. Vizes ronggyal vagy szivaccsal távolítsd el róla a koszt, majd ha szükséges, tömd ki a cipő belsejét újságpapírral, így könnyebben szárad, és száradás közben nem deformálódik el. 

Egy jó futócipő nem olcsó mulatság, ezért is érdemes odafigyelni a megfelelő tisztítására
Egy jó futócipő nem olcsó mulatság, ezért is érdemes odafigyelni a megfelelő tisztításáraFotó: Geber86 / Getty Images Hungary

Ki se látszik a sárból? A legjobb, amit ilyenkor tehetsz, hogy vársz fél napot a tisztítással, hiszen a megszáradt sár szinte magától lepattogzik a cipőről. Egy használt, száraz sörtéjű fogkefével a bordázott talpat is könnyedén megszabadíthatod mindenféle kosztól, a cipőfűzőn vagy a cipőnyelven megtapadt makacsabb szennyeződéseket pedig szódabikarbóna és kíméletes folyékony mosószer elegyével (fél-fél csésze) próbáld eltávolítani.

Jó, ha van mit váltogatni

Ha valaki naponta edz, akkor érdemes legalább két pár cipőből gazdálkodnia, ami nem csak a hosszas szárítási folyamat miatt praktikus megoldás. „A lábizmoknak is jó, ha nem mindig ugyanazt a terhelést kapják. Másrészt egy-egy cipőcsere során így mindig lesz egy átmeneti fázis, vagyis nem az történik, hogy egyik nap még a régi, elhasznált cipőben futunk, majd eldobjuk, és onnantól fogva már csak az újat használjuk. Az ízületek kímélése szempontjából ugyanis ajánlott lenne fokozatosan hozzászoktatni magunkat az új edzőcipőhöz” – tanácsolja Szűcs Csaba.

Ha mégis a mosógépre bíznád a piszkos munkát

Ha nagyon muszáj, bevetheted a gépi mosást is, de lehetőleg kerüld az agresszív, fehérítőt tartalmazó mosószereket, és legfeljebb 30 fokos, kímélő programot válassz, mivel a forró víz károsíthatja a cipőt összetartó ragasztóanyagokat, és persze a centrifugálás is rongálja a lábbelit. 

„Én krémszappant szoktam gépi mosásnál is használni, a talpbetétet pedig mindig szivaccsal vagy puha kefével tisztítom meg. Fontos, hogy ne hipós eleggyel mossunk, ha nem akarjuk, hogy nyomot hagyjon a cipőn, tisztítás után pedig tegyük a cipőt olyan helyre, ahol könnyen megszárad, de semmiképp ne akarjuk felgyorsítani ezt a folyamatot azzal, hogy radiátorra, hősugárzó mellé vagy a tűző napra tesszük a cipőt, és a hajszárítós megoldást is mellőzzük” – figyelmeztet a szakember, aki a jól bevált száraz ronggyal vagy újságpapírral kibélelést javasolja kímélő és hatékony megoldásként. 

Mustra