Hétvégi óriásdugó: Ki tehet a kilométeres kocsisorokról?

A dugóban araszolva felőrli az embert a tehetetlenség érzése. Pedig nagyobb a behatásunk a körülöttünk lévő forgalomra, mint gondolnánk.

Egyre több kutatás utal arra, hogy a megfelelő vezetési technika alkalmazásával akár egyetlen sofőr is sokat tehet a torlódások elkerüléséért. A Wall Street Journal szerint a módszerek rendkívül egyszerűek, de vannak köztük olyanok – mint például az, hogy nagyobb követési távolságot hagyva beengedsz más autósokat a sávodba –, amelyek szembemennek azzal, amit a legtöbb sofőr ösztöne diktál.

Ne olyan sietősen

Az említett vezetési technikák William Beaty mérnöktől származnak, aki egy seattle-i autópálya forgalmas szakaszán kezdett kísérletezni. Ahelyett, hogy a legtöbb sofőrhöz hasonlóan szorosan követte volna az előtte haladót, több autónyi követési távolságot hagyott, miközben igyekezett állandó sebességgel haladni.

Amikor más autók behajtanak elém, nem kell lassítanom, ami azt jelenti, hogy a mögöttem jövőknek sem kell fékeznie.

Ezzel máris csökken a torlódás kialakulásának esélye. Beaty a kijáratokhoz közeledve is engedékeny, akár két autót is beenged maga elé a belső sávból, hogy jelentősebb fékezés nélkül hagyhassák el a pályát. Eközben a mögötte haladó általában szorosan a sarkában van.

Előrefurakodsz, mert azt gondolod, hogy ha mindenki más előrefurakodna, akkor gyorsabban lehetne haladni. Csakhogy így valójában csak parkolóvá változtatod az utat.

Bár az 58 éves villamosmérnök a szabadidejében, próba szerencse alapon, a munkahelyére ingázva tesztelte módszereit, azok eredményességét több kutatás is megerősítette, a weboldalán közzétett ajánlásokra pedig már öt szakértői tanulmányban is hivatkoztak.

Ne állj rá az előtted haladóra, inkább haladj megfontoltan, állandó sebességgel, így neked és a mögötted lévőknek sem kell fékeznie
Ne állj rá az előtted haladóra, inkább haladj megfontoltan, állandó sebességgel, így neked és a mögötted lévőknek sem kell fékeznieFotó: Csabai Kristóf

Mit tehetek egyénileg?

Beaty tapasztalatai szerint a nyugodt, egyenletes stílusú vezetéssel egyenletesebbé lehet tenni az akadozó forgalmat, mielőtt még az dugóvá változna. Ehhez a következő technikákat kell követni:

Szereld le az agresszorokat

Hagyj helyet magad előtt, hogy ha valaki bevág eléd, ne kelljen fékezned. Ezzel magakadályozható, hogy az agresszív sávváltogatók miatt dugók alakuljanak ki.

1
Fotó: Csabai Kristóf

Légy előzékeny a kijáratoknál

Engedd meg a többi autósnak, hogy előtted elhaladva közelítsék meg a lehajtósávot, így nem kell lassítaniuk, és nem fognak akadályozni másokat.

2
Fotó: Csabai Kristóf

És az útszűkületeknél is

Amikor egy forgalmas útszakaszon egybeolvadnak a sávok, ne tapadj rá az előtted haladóra, hanem tarts nagyobb követési távolságot, hogy a jobbról érkező sofőrök megállás nélkül léphessenek be a sávodba.

3
Fotó: Csabai Kristóf

Egy mindenkiért, mindenki egyért

A szakember megfigyelései alapján a torlódások hullámokban képződnek, ebben a helyzetben pedig már a legkisebb akadály, például egy kanyarodó vagy lassító sofőr is láncreakciót hozhat létre, melynek hatására egy sor másik autós is kénytelen lehet a fékre lépni. Persze van az a helyzet, amikor Beaty technikái sem segítenek, például amikor már beragadtál egy hosszasan araszoló kocsisorba, vagy amikor a forgalom mértéke jócskán meghaladja az út kapacitását.

A mérnök tisztában van vele, hogy időbe telik, mire valaki megszokja ezt a vezetési stílust, ahogy azzal is, hogy vannak autósok, akiknek soha nem fog átjönni a lényeg. Rájuk jellemző, hogy néha szabályosan versenyt futnak azért, hogy elfoglalják a helyet, amit az autója előtt hagy.

Ilyenkor a zsigereikben érzik, hogy előre kéne nyomulniuk.

Beaty gyakran kerül az autósok céltáblájába ötletei miatt, de néhány kutató is úgy gondolja, hogy a módszerei pontatlanok ahhoz, hogy használhatók legyenek. Martin Treiber, a Drezdai Műszaki Egyetem forgalommodellező, ökonometriai és statisztikai részlegének vezetője például azt mondja, hogy amikor egy sofőr elfoglalja a két autó között szabadon hagyott helyet, nem lehet előre megbecsülni, mi fog történni a következő percben, így azt sem lehet tudni, hogy pontosan mekkora helyre lenne szükség.

A kutatók ugyanakkor egyetértenek abban, hogy az erőszakos sávváltogatók – akik fékezésre kényszerítenek másokat –, a bámészkodók, akik lelassítanak, hogy megfigyeljenek valamit, illetve az egymást szorosan követő autósok egymagukban is képesek kilométer hosszan feltartani a forgalmat.

Ezek tényleg a leghülyébb okok, amelyek rossz hatással vannak a forgalomra

– vélekedik Steven Shladover, a Kaliforniai Egyetem forgalomszakértője, aki egy kicsit szkeptikus a dugófékező taktikákkal kapcsolatban, hiszen az utakon önzőség uralkodik, és sokan nem törődnek a közjóval. Ha viszont az egységes tempóval és követési távolsággal közlekedő önvezető autók egyszer átveszik az uralmat, remélhetőleg a nonszensz dugók korszakának is vége szakad.

Mustra