Black Friday: tényleg azt hiszed, hogy jól jársz?

Legyünk őszinték, és valljuk be végre, hogy a Black Friday egyáltalán nem arról szól, hogy a vásárló jól járjon. A cégeknél az igazi verseny inkább egymás ellen folyik: megnéztük, hogy mivel készülnek idén a legnagyobb hazai cégek.

Amerikában a Hálaadás utáni első péntek a Black Friday, ekkor kisöprik a boltok a megmaradt árukészleteket, hogy feltöltsék a raktárakat a legújabb darabokkal, melyeket majd karácsonykor tukmálnak rá a kétségbeesetten bolyongó ajándékkeresőkre. Ez más országokban azzal jár, hogy mindenki meg akarja szerezni az akciós darabokat, ezért egymást ütik-verik és lökdösik olyan termékekért, melyekre egyébként semmi szükségük sincs, csak hát annyira olcsóak, hogy hülyék lennének kihagyni, még ha a saját testi épségük is múlik rajta. Itthon más a helyzet, nem feltétlenül kell hús-vér emberekkel csatázni, csak az idő és a sávszélesség lehet ellenfél, na meg a cégek, melyek úgy igazából magasról tesznek arra, hogy mi van a vásárlóikkal, és inkább egymással versenyeznek

Két hétig tart az egynapos akció

Tehát van a nagy nemzetközi akció, a Hálaadás utáni péntek, idén ez november 23. És vagyunk mi, ahol november 23. meg november 16. is, mert hát miért ne. És vannak azok a webáruházak, melyek nem akarnak igazán állást foglalni a kérdésben, ezért ekkor is, meg akkor is akciózgatnak, meg közben is, meg egyébként nem is egy napig tart az egész, hanem hetekig. 

A vásárló? Ja, ő nem érdekes

Az egészet viszont a vásárló szívja meg, hiszen könnyű azt mondani, hogy mennyi akció várja, de mivel ezeket nem egyszerre kapja, és a cégek annyira félnek attól, hogy a másik alájuk ígér, ha hamarabb kikerül egy akció, hogy az egészre nem lehet felkészülni, és nincs igazi verseny. Most csak az van, hogy az egyik találomra választott, valamiért szimpatikusabb oldal előtt ülsz reggel, és frissítgeted az akciókat, hátha találsz olyat, amit érdekes lehet. Ha viszont nem, akkor a másik oldal legjobb ajánlatairól már rég lemaradtál. Még ha nincs is meg a konkrét termék, amit vársz, csak azt tudod, hogy vennél egy új TV-t, és erre mondjuk 120 ezret szánsz, nem tudsz tudatos tervezéssel olyat választani, hogy úgy érezd, a legjobbat kapod a pénzedért. Vagy azért, mert nem tudsz utánanézni, mit is tud az a készülék, vagy azért, mert elbizonytalanodsz, hogy mi van, ha a következő héten lesz egy még ennél is jobb ajánlat, arról meg ne is beszéljünk, hogy nagy nemzetközi oldalak ajánlataival sem tudod összevetni.

A kereskedők nyilvánvalóan örülnek, mert mindenki ész nélkül vásárol, néhányan majd vissza is küldik, hogy ez mégsem lett olyan jó vétel, de például a teoretikus hűtővásárlás során ott lesznek azok, akik évekig fognak úgy tekinteni a hűtőjükre, mint egy kudarcra. Lehet, hogy most vettek egyet 90 ezerért, mert az volt akció, de máshol, máskor a vásárlásra szánt 120 ezerért sokkal jobbat, nagyobbat, újabbat is kaphattak volna. Ha viszont előre tudják az akciókat, és egy napon van igazi verseny, akkor tudatosabb döntést hozhattak volna.

Nyilvánvalóan valós az a félelem a versenytársak részéről, hogy egymás alá ígérnek. Na de egyrészt olyan nem lesz soha, hogy egy piaci szereplő, bevállalva a milliárdos bukásokat az égvilágon mindent ráfizetéssel szeretne eladni, másrészt ez a vásárlót pont nem érdekli. Ha valahol olcsóbb a hűtő, akkor ott próbálja megvenni, és ha lemaradt, akkor nem dönti el, hogy mégsem kell hűtő, hanem megy a következő, még mindig nagyon előnyös akcióra, és így tovább. Ehelyett az igazi verseny inkább egymás ellen folyik, de nézzük, mivel is készülnek idén a legnagyobbak. 

Korán kell ébredni a sikerhez.
Korán kell ébredni a sikerhez.Shutterstock

Alza

Az Alzánál a Black Friday november 12-én, hétfőn kezdődött, és 2018. november 25-ig tart, nagyjából 2500 terméket választottak ki az akcióhoz. Minden kategóriában lesznek kedvezményes árú termékek, hogy sokan találják meg a számításukat, és nem lövik el egyszerre az összes ajánlatot, később is kerülnek ki akciós termékek. Átlagosan 35 százalék most az engedmény mértéke, de az akció második szakaszában ez még növekedhet. Az eddigi évek tapasztalatai alapján a legnépszerűbbek a műszaki cikkek, például a mobiltelefonok és a televíziók, de a számítógépes játékok, a laptopok, a háztartási gépek és illatszerek is az átlag felettinél jóval magasabb számban kelnek el ilyenkor.

Az Alzára jellemző, hogy nem csak egy nap náluk a Black Friday, de egy egész időszak, sőt van úgy, hogy nyáron is előkerül a Black Friday logó. „Korábban ez egy egynapos vagy egy hétvégére vonatkozó esemény volt. A vevőink arra kértek minket, hogy hosszabbítsuk meg ezt” – írták a megkeresésünkre. Ez a magyarázat egyébként arra is, hogy miért kerül elő évente többször is az akció. „Ez a legkiemelkedőbb esemény számunkra, fél évig készülünk rá, így aztán ezt a 2500 terméket a vásárlóink igényeit kielégítő legjobb áron tudjuk kínálni” – tudtuk meg az Alzától.

Emag

Az eddigi legnagyobb Black Friday lesz náluk november 23-án, vagyis a hivatalos Black Friday-időszámítás szerint. Ráadásul 10 hónapja készülnek arra, hogy ezen az egy napon minden tökéletesen menjen, mindenki találjon magának valami izgalmasat jó áron, legyen szó háztartási gépről, divatcikkekről, telefonról vagy akár egy jachtról. A nagy nap előtt több marketingtanulmányt is végeztek, melyek alátámasztják egyébként a nagy konkurens szavait is, vagyis hogy itthon népszerű akció a Black Friday.

Az Emag kutatása szerint a vevők 87 százaléka tudja, mi az, és várja is az akciókat, pedig 2015-ben egyébként ez az arány még csak 54 százalék volt. Az emberek 20 százaléka már most tervezi, hogy vásárol is valamit ezen a napon, pedig ugyebár nem is tudja, mi lesz akciós. Egyébként ez a szám is magasab, mint az eddigi években. 2014-ben ezen a napon 1 millió látogató volt az oldalon, tavaly 2,2, idén még nagyobb érdeklődésre számítanak. Egyre többen mobilról látogatják az oldalt, tavaly már 56 százalékos volt ez az arány. 2014-ben még 1,8 milliárd értékű eladás volt, tavaly 5,6 milliárd forint, ez is minden évben szignifikánsan nőtt. Nem húzzák az akciókat, már csak azért sem, mert a tavalyi Black Friday során a termékek 85 százaléka ekkor volt a legolcsóbban elérhető. Tavaly a legkeresettebb termékek között volt a 64 százalék kedvezménnyel megvásárolható laptop, fél áron kapható hűtő, légkondi, pelenka, de még targoncát is eladtak. A teljes kedvezmény idén összességében 3 milliárd forint lesz, és összesen egymillió terméket adnak akciós áron.

A konkrét ajánlatokat az akció előtt egy nappal kezdik el kommunikálni, de a tervek szerint 20 ezer TV-t fognak elkapkodni a vásárlók. Okostelefonból 25 ezer darab eladása várható, főleg, hogy magasabb kategóriájú telefonok is lesznek az ajánlatban. Nagy háztartási gépekből 15 ezer darab a cél, ebben lesz majd mosogatógép és side by side hűtő is, de a tervek szerint 5 ezer laptop, 55 ezer háztartási kisgép és elektromos szépségápolási termék is gazdára talál. 235 ezer termék lesz a játék- és gyerekkategóriában, ahol egészen biztosan az év legjobb pelenkaajánlatába lehet majd belefutni. 600 ezer termék kerül az otthon- és barkácskategóriába, fejlődik a bútor- és matrackategória is.

250 ezer termék lesz divatkategóriában is, ebbe a ruházat, cipő, kiegészítők is beleszámítanak. De ha eddig semmi nem hozott lázba, akkor azt is eláruljuk, hogy autók, téli és nyári utazások is lesznek akciósan. Például romantikus hétvégét is meg lehet úszni kedvezményesen. De ha egy egész hétvége túl hosszúnak ígérkezik a romantikához, akkor lehet sétarepülést, hőlégballonozást is venni, vagy éppen gyémántékszert. Persze az is megoldható, hogy minden egyszerre valósuljon meg. Szóval aki maximálni szeretné a romantikát és minimalizálná az árakat, az utazással és hőlégballonos lánykéréssel még a csillagokat is lehozhatja az égről, vagy legalábbis akciós csillagregisztrációt is meg tud ejteni. Mondjuk, a toronyóra lánccal még hiányzik, de azért ne legyünk telhetetlenek. 

A termékek 70 százaléka 5 nap alatt, de maximum 14 nap alatt minden meg fog érkezni az ígéretek szerint. Mit tegyél, hogy ne maradj le a kinézett akcióról? Azt tanácsolják, hogy töltsd le az applikációt,  ami érdekel, azt rakd a kedvencek közé, és mentsd el a kártyaszámod is, hogy a nagy nap hajnalán már tényleg mindössze egy gombnyomással megvásárolhasd azt, amit kinéztél. 

Euronics

Az Euronics egy héttel a nemzetközileg is elismert Black Friday előtt tartja az akciós napját, de azért biztos, ami biztos, egész héten tartanak akciókat, és 23-án is készülnek extra akciókkal. Vagyis nem egy napra tartogatnak mindent. A webáruházukban és a boltjaikban is lesznek akciók. Aki nem bízik a kiszállításban, az választhatja az ingyenes személyes átvételt is. A Dívány megkeresésére elmondták, hogy ebben az időszakban leginkább a szórakoztató elektronikai termékek, laptopok, monitorok és a háztartási gépek forgalma szokott megugrani, de sokan ilyenkor szerzik be a karácsonyra szánt kisebb háztartási gépeket vagy mobiltelefonokat is. 

A cég szerint nem okoz gondot, hogy nem illeszkedünk a nemzetközi trendekhez, és az sem, hogy a Black Friday tulajdonképpen nemhogy nem egy nap, hanem nem is csak napokról szól, hanem akár egy hétről. „A Black Friday-nek nincs akkora kultúrája, hagyománya, mint az USA-ban, ahonnan ez a karácsonyi szezont indító akció ered. Magyarországon már az első évben a hivatalos dátumot megelőző héten indította akcióját az egyik kereskedelmi szereplő, és ez úgymond hagyománnyá vált. Így lett az amúgy egynapos akcióból egy hétvégi, majd néhány éve már akár többnapos akció is” –válaszolták megkeresésünkre.

A boltokban nem ritkák a dulakodások sem.
A boltokban nem ritkák a dulakodások sem.Bloomberg / Getty Images Hungary

Extreme Digital

Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezetője elmondta, hogy itthon ők honosították meg a Black Friday-t, méghozzá úgy, hogy az mindig egy héttel az amerikai előtt legyen, ezért ők a saját hagyományaikhoz híven most is november 16-án tartják. Várkonyi elmondta, hogy a Black Friday sikeréhez nem férhet kétség. Tavaly a GKI alapján a webshopok 62 százaléka akciózott, idei becslések szerint ez akár 80 százalék is lehet. Idén az előrejelzések alapján úgy tűnik, hogy novemberben erősebb forgalmuk lesz, mint a decemberben. 

Minden évben feljön a futárszolgálatok kérdése is, Várkonyi szerint az elmondható, hogy ezek a cégek nem az e-kereskedelemmel azonos ütemben nőnek. Ez azt jelenti, hogy késések várhatóak. Tavaly 800 ezer vevőnek késett a csomagja, ami az eddigiekhez képest nem is rossz arány. Idén pedig elkezdik a karácsonyi szezonra a saját szállítást is, mert 2017-ben átlagosan 4 napot csúszott a karácsonyi csomagok kiszállítása, ami ha időben rendelted meg a csomagot, nem olyan nagy gond. Azonban ha az utolsó pillanatra hagytad, akkor előfordulhatott, hogy csak karácsony után tudtad a fa alá tenni. Az ígéretek szerint maximum öt napot kell várni, már ha a 16 üzlet valamelyikében személyesen veszed át a csomagokat.

Náluk közel 1,5 milliárd forintnyi kedvezmény lesz a nagy napon, 1200 darab termékre. Legnagyobb kedvezmény 86 százalékos, az átlagos kedvezmény mértéke pedig 40 százalék. Bár a Black Friday külön aloldalon megy majd, a normál oldalon is lesz 8000 akciós termék, értelemszerűen mérsékeltebb akciókkal. 

Várkonyi Balázs szerint nem gond, hogy így elhúzódik a Black Friday. A 14 napos elállási idő miatt nem is kerül senki kellemetlen helyzetbe. Ha ugyanis máshol jobb ajánlatot találsz, akkor egyszerűen elállsz a vásárlástól, ami jól is hangzik, azonban ez nem annyira egyszerű a gyakorlatban. Főleg ha valamilyen nagyobb háztartási  gépet vennél. Ugyanis ha ki is fizetted, akkor sem kapod rögtön vissza a pénzed. Ha pedig utánvétellel kéred a csomagod kiszállítását, akkor azt intézheted, hogy mégse álljon ott egy hét múlva a hűtővel a futárcég szentségelve, mikor közlöd velük, hogy igazából meggondoltad magad. 

Mall.hu

Nem egy konkrét nap mellett tették le a voksukat a Mall.hu-nál, hanem maratont rendeztek, és minden hatodik órában kikerül valami újabb akciós, így összesen 1000 akciós termék közül lehet válogatni majd az Black Friday időszaka alatt, november 23-ig, vagyis a hivatalos Black Friday-napon lesz elérhető a legtöbb kedvezményes ajánlat. Megkeresésünkre elmondták, hogy idén az akcióik sok terméket érintenek, a legtöbb 20-30 százalékos kedvezménnyel rendelhető meg az akció időtartama alatt, de vannak akár 40-50 százalékkal olcsóbban beszerezhető áruk is a kínálatban. A legnépszerűbbek minden évben a kis konyhai eszközök, a szórakoztató elektronikai termékek, illetve a közeledő karácsonynak köszönhetően a játékok termékcsoportja, így ezekben a kategóriákban több akcióra is lehet számítani. 

Szerintük nem frusztráló, hogy a Black Friday egy nap helyett hetekig tart, mert ez segít abban, hogy ne kapkodjanak a vásárlók, és akár a karácsonyi ajándékbeszerzést is időben megejtsék. „A meghosszabbított akciók mindenkinek lehetővé teszik, hogy az utolsó pillanatra maradó kapkodás helyett átgondoltan, időben szerezhessék be a szeretteiknek az ajándékokat, és ne kelljen aggódniuk az ünnepek előtti időszakban természetes módon megnövekedő szállítási határidők miatt” – írták, vagyis ők is arra számítanak, hogy a karácsonyi sokadalmat nem feltétlenül bírják majd a szállítócégek. Arról pedig, hogy a kiszállításon túl mire érdemes még ilyenkor figyelni, hogy ne lopják el a kártyaadatokat, és ne is költsünk irreálisan sokat, itt írtunk

Oszd meg másokkal is!
Mustra