Nincs boldog élet internet és okostelefon nélkül!

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kimutatása szerint egy átlagos magyar háztartás kiadásainak mintegy 60 százalékát a kaja, a rezsi és a közlekedés emészti fel, a maradék 40 százalék pedig gyakran mobil- és tévévásárlásra, illetve internet-előfizetésre megy el.

A legfrissebb adatok alapján a magyar családok tartós fogyasztási cikkeinek állománya folyamatosan bővül és korszerűsödik. Egyes termékek – mint a hűtőszekrény, a mosógép vagy a színes televízió – szinte minden háztartásban megtalálhatók, és van, ahol több is van belőlük. Mutatjuk a részleteket.

Háztartásonként 1,87 mobil

A KSH szerint a tartós fogyasztási cikkeknél sokszor inkább már az a mérvadó, hogy egyes csoportokon belül mekkora az új típusú, korszerűbb termékek aránya. A hűtőszekrényeknél például a kétajtós, kombi készülékek (64,4%) jóval népszerűbbek, mint az egyajtósak (39,2%), melyekben nincs külön fagyasztó – derült ki a 2017-es adatokból.

A televízió szinte minden háztartásban megtalálható, de a készülékek típusának összetétele folyamatosan változik. A tendencia azt mutatja, hogy a hagyományos, képcsöves termékek száma egyre csökken, miközben a modern LED-, LCD-, illetve plazmatévéké ezzel párhuzamosan növekszik. A tavalyi évben a családok 56,1 százaléka rendelkezett az utóbbiak valamelyikével.

shutterstock 425696977
Fotó: Shutterstock

A mobiltelefon 92,2 százalékos ellátottsági aránnyal az életünk szerves részét képzi, 2017-ben 100 háztartásra 187 darab készülék jutott. A fogyasztói preferenciák ugyanakkor itt is változnak. Az okostelefonok részaránya tavaly már 40,6 százaléknál tartott, ami 6 százalékpontos növekedést hozott az előző évhez képest.

A számítógép a háztartások 67,5 százalékban van jelen. Ebben a szegmensben szintén az elmúlt évek trendje érvényesül: az asztali gépek kezdenek háttérbe szorulni, és helyüket a laptopok (40,5), notebookok (42,8%) veszik át.

A netbookok és tabletek még viszonylag kis számban vannak jelen (14,3%) a magyar háztartásokban, ám ezeknél is észrevehető növekedés figyelhető meg, 2017-ben 2,9 százalékponttal emelkedett ellátottsági mutatójuk.

Egyre többet lógunk a neten

Az okostelefonok és a számítógépek népszerűsége az internethasználatra is jelentős hatással van. Tavaly több mint 3,6 millió embernek, vagyis a 12 éven felüli lakosság 42,9 százalékának volt mobilinternet-hozzáférése, míg vezetékes internetre több mint 2,7 millió háztartás kötött előfizetést.

A KSH közléséből kiderül, a felhasználók 69,9 százaléka nap mint nap, ötödük pedig hetente többször is felcsatlakozik a világhálóra. Arra a kérdésre, hogy mit gondolnak általában az internetről, a lakosság 56,9 százaléka jelentette ki, hogy nélkülözhetetlennek tartja, és csak minden ötödik ember vélte úgy, hogy könnyedén meglenne nélküle.

shutterstock 197496365
Fotó: Shutterstock

Persze, a korosztályokat tekintve azért akadnak eltérések. Az internethez főként a "Z generáció" tagjai kötődnek (82,7%), az idősebbek és a baby boom generáció tagjai viszont jobban viselik a hiányát.

Csak minden második családnak telik autóra

A KSH szerint a tavalyi évben minden második magyar háztartás rendelkezett saját tulajdonú (!) autóval, ami nem jelentett számottevő változást az előző években mért adatokhoz képest.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.