Felismered, ha reklámot nyomnak az arcodba?

Zanza!

Retteghetnek a beautybloggerek és celebek, a GVH bekeményít. Te átlátsz a szitán?

A közösségi oldalakon ömlik a reklám, és nem, nemcsak a direkt reklámok, vagyis amikor a cég teszi ki a saját oldalára vagy a hírfolyamba, hogy a terméke miért jó és miért érdemes váltani, hanem ismert személyek, bloggerek, műsorvezetők vagy celebek által jut el hozzánk az üzenet. A sok követővel rendelkező oldalak egy ideje szórják a sokszor bénácska vagy teljesen természetellenes képeket, amikkel azt mutatják meg, hogy például hogyan, és legfőképpen mivel utaznak, mitől fehér a foguk vagy milyen kiegészítőket választanak. Sokszor egyáltalán nem, vagy csak nagy odafigyelés árán derül ki, hogy a követők éppen egy hatalmas és jól fizető reklámot kapnak az arcukba, és hogy kedvenceik éppen üzleti szerződés miatt rajonganak annyira egy új rúzsért vagy kávéért, vagy valóban őszinte a lelkesedés.

Ebből lett elege most a Gazdasági Versenyhivatalnak és kiadott egy útmutatót, minek is kell megfelelnie a véleményvezéreknek nevezett felhasználóknak, hogy a követőiknek egyértelműen kiderüljön, hogy éppen egy reklámot nézegetnek. 

Mi minősül reklámnak? 

A GVH az útmutatójában leszögezte, hogy nem lehet független vélemény vagy semleges tartalom az, amelynek közzétételében a "véleményvezér" gazdaságilag is közvetlenül érdekelt. Itt nemcsak a közvetlen pénzmozgással járó reklámokra kell gondolni, hanem ide tartoznak a keretszerződéssel, ajándékozással, osztalékkal, jutalékkal vagy egyéb bevétellel járó együttműködések is. Vagyis az is reklámnak minősül, ha a véleményvezér (vagy influencer) autóhasználatot, új frizurát, táskát vagy mondjuk belépőjegyet kap cserébe, illetve az összes barter megjelenés, és az is ha egy-egy márkának az arca, háziasszonya lesz, vagy az összes ruháját ingyen kapja egy cégtől.

A hivatal azt is kiemelte, hogy egyébként ezekkel a tartalmakkal nincs semmi probléma, a cél az, hogy a tisztességes piaci magatartás követése mellett a fogyasztók pontosan tudják, hogy miért mosolyog a kedvencük egy narancsleves dobozzal a kezében, vagy miért mutogatja természetellenes kéztartással az óráját. 

Fotó: ShutterstockFotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock

#ad, #promóció, #köszönöm nem elég

Jól észlelhetően, hangsúlyosan, szembetűnően, egyszerűen, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetni, hogy a közzétett tartalom fizetett, támogatott tartalom, és hogy a posztoló annak közzétételéért ellenszolgáltatásban részesült.

  • Ebbe nem férnek bele a a homályos, nem kellően pontos vagy nem egyértelműen azonosítható megjelölések, így például „Köszönöm, #partner” vagy „#promóció”, mert valószínűsíthetően nem válik világossá az üzleti kapcsolat jellege a fogyasztók számára.
  • Nem elég az sem, ha csak linket dob a reklámfotó mellé, és a lábjegyzet sem. Sőt arra is figyelni kell, hogy például az Instagramon csak az első 2-3 sora látszik a kép mellé írt szövegnek, így ha már a "Tovább" gombra kell kattintani, akkor sem tett eleget a véleményvezér vagy celeb a GVH ajánlásának. 
  • Ezek helyett egyszerű, jól érthető tartalmakat ajánlanak világos és érthető megfogalmazással. Figyelni kell az egyes felületek nyújtotta technikai lehetőségekre is, hiszen a Facebookon már ott a "branded content tag", ami egyértelműsíti a szponzor személyét és a poszt támogatott jellegét. Instagramon, vagyis ahol a képes tartalmak vannak túlsúlyban önmagában is megfelelő lehet a „#reklám”, „#hirdetés”, „#fizetett tartalom”, esetlegesen a népszerűsített termékhez/szolgáltatáshoz kapcsolódó vállalkozás nevének és kereskedelmi védjegyének/logójának megjelenítése, továbbá, amennyiben ilyen típusú együttműködésről van szó, akkor a „#szponzorált tartalom” jelölés, persze fontos, hogy ez jól láthatóan, lehetőleg a képaláírás elejére kerüljön. 

Nem csak a blogger felelősége

Az ajánlásból az is kiderül, hogy a tisztességes hirdetés ne csak a sok esetben fiatalkorú vlogger vagy blogger felelőssége, hanem a vele szerződő cégeké is, illetve az együttműködésben érdekelt irodák, ügynökségek is, ezért javaslatuk szerint az is fontos, hogy már a szerződésbe belefoglalják, vagy akkor megismertesség az ügyfeleikkel, hogyan is kell hirdetni a közösségi oldalakon. 

A GVH most még nem büntetett meg senkit, egyelőre csak figyelmeztet, mert észrevételük szerint számos versenyfelületi eljárás indulhatna, de jelen esetben a közérdeket inkább az szolgálná, hogy a sok követővel rendelkező médiaszemélyiségek és véleményformálók kötelezettséget vállaljanak, hogy a jövőben nem tévesztik meg a követőiket. 

Mi pedig arra vagyunk kíváncsiak, hogy mennyire tudják olvasóink, hogy mikor futnak bele reklámba, illetve hogy mit is reklámoznak éppen a hírességek. Ehhez az ismert emberek Instagram-oldaláról válogattunk képeket, a képaláírások pedig csak a válaszadás után jelennek meg. Jelöld meg a helyes választ, majd kattints a "Következő kérdés" gombra. A linkre kattintva elindul a játék.

Mit csinál Odett a képen?

Mit csinál Odett a képen?

Mi történik itt Rubint Rékával?

Mi történik itt Rubint Rékával?

Mit csinál ezen a képen Radics Gigi?

Mit csinál ezen a képen Radics Gigi?

Ezen a képen Festy...

Ezen a képen Festy...

Ezen a képen reklám látható?

Ezen a képen reklám látható?

Lilu reklámoz ezen a képen valamit?

Lilu reklámoz ezen a képen valamit?

Kasza Tibi miért tette ki ezt a képet?

Kasza Tibi miért tette ki ezt a képet?

Szerinted ezen a képen van reklám?

Szerinted ezen a képen van reklám?

Ezen a képen mi történik?

Ezen a képen mi történik?

Mi a romantikus este apropója?

Mi a romantikus este apropója?

Miért szerepel ezen a képen indokolatlanul egy narancslé?

Miért szerepel ezen a képen indokolatlanul egy narancslé?

Miért mutogat Majka izzadásgátlót?

Miért mutogat Majka izzadásgátlót?

Liptai Claudia reklámoz itt valamit?

Liptai Claudia reklámoz itt valamit?
Sajnos nem sikerült a válaszok elmentése. :(
Kérjük próbálja meg újra.
Blogmustra