Tényleg kinyírja a motort, ha üres tankkal autózik?

Zanza!

A Daily Mail cikke szerint Angliában évente 827 ezer autós kerül bajba amiatt, hogy hiába világít a kis lámpa, hogy ideje lenne tankolni, az autó tulajdonosa úgy gondolja, van még benne annyi, ami elég a következő benzinkútig – és aztán ott ragad az út szélén. Ez azonban csak apróbb probléma ahhoz képest, hogy egy ilyen baleset nemcsak az esetleges taxizás vagy vontatás költségeivel dobja meg a következő tankolást: a cikk szerint dízeles autóknál akár a motort is tönkrevághatja, ha az utolsó cseppig elhasználja a tankból az üzemanyagot.

Egy biztosítási cég statisztikái szerint az autósok negyede biztos abban, hogy amikor a jelzőlámpa kigyullad, még mindig ráérnek tankolni, mert jó 50-60 kilométerre elég benzin van a tank alján. A legtöbben bevallották azt is, hogy ilyenkor még simán válogatnak is, hogy olcsóbb benzinkutat találjanak. A felmérésből az is kiderült, hogy a férfiak átlagban nagyjából 50 kilométerre, míg a nők 38 kilométerre lövik be azt a távolságot, ameddig autókázhatnak, miután a jelzőfény felgyulladt, és az is kiderült, hogy a 35 év alattiak becsülnek a legrosszabbul, mert ők azok, akik a legtöbbször végzik segítségre várva az út szélén. 

Kifogy a benzin és dobhatja ki az egész autót

A cikkben Ray Sparrow autószerelő arról is mesél, hogy a kellemetlenség mellett a motornak komoly baja is lehet, főleg a dízeles autóknál, mert a tömítések, pumpák és a injektorok is károsodhatnak, ha levegőt kapnak. A benzines autóknál pedig előfordulhat, hogy szakembernek kell a csontszáraz berendezésekbe újra életet lehelni, sőt a hirtelen leállástól is rengeteg alkatrész mehet tönkre, amiken már nem segít majd egy kannányi benzin. A szerelő szerint azért is veszélyes az utolsó csepp benzinig járni a kocsival, mert így sokkal esélyesebb, hogy a tank alján leülepedett szennyeződések az utolsó adag benzinnel a motorba jutnak, ami károsítja, ráadásul ez a veszély sokkal jobban fenyegeti az újabb típusú autókat, a kár pedig több százezer forintos is lehet. 

Fotó: Bloomberg / Europress / Getty

Valóban nem jó, ha kifogy a benzin

Az ügyben megkérdeztük házon belül a Totalcart, hogy segítsenek eldönteni, hogy most már amellett, hogy elérünk-e a legközelebbi benzinkútig, amiatt is gyomorgörcsöt kell-e kapni mostantól, hogy tönkremegy-e az autó is. Az újság már foglalkozott a témával, és arra jutottak, néhány motorkonstrukcióban valóban gondot okozhat, a jó hír azonban az, hogy minderre az autógyártók sem most jöttek rá. Van is már rá megoldás, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy nagyon régi dízeles autó esetében azért tényleg oda kell figyelni, mert ott valóban problémát okozott, ha kifogyott a gázolaj.

"Régebbi típusoknál légteleníteni kellett az adagolót, de erre jellemzően volt egy pumpa a motortérben, vagy indítózásra megtörtént. Ezek az autók azonban lassan kihalófélben vannak már. Benzineseknél nem történik semmi, leáll az autó, meg kell tankolni, két-három indítózás alatt felszívja a benzint, és kész. De a mai autóknál általában be is van építve megfelelő védelem, hogy ne fusson szárazon egyetlen szivattyú sem. Vagyis leállítja magát, mielőtt valóban kifogyna az üzemanyag"  -tudtuk meg a kollégáktól. A kosz felszippantása mellett azért sem jó, ha nagyon kevés benzinnel jár, mert nagy hőségben a kevés benzin hamar felforrhat, buborékos lesz, ami valóban nem tesz jót az autónak. Alapvetően azonban nem a motor biztonsága az elsődleges szempont, amiért nem érdemes kísérletezgetni azzal, hogy éppen hol áll le az autó az ember alatt., hanem a balesetveszély.

Tankoljon inkább az utolsó negyednél

 Extrém esetekben valóban előfordulhat, hogy a vasúti átjáróban fogy ki a benzin, de a beláthatatlan kanyarban vagy a szűk feljárón leálló motor sem életbiztosítás. Egy biztos: segítséget hívni, autót elvontatni biztosan drágább lesz, mint néhány forintot spórolni 10 liter benzinen. Ha pedig siet, akkor még inkább biztos lehet benne, hogy gyorsabban tud tankolni egy kicsit az autóba, mint amennyi idő alatt megérkezik a segítség és elvontatják az első benzinkúthoz. A lényege az egésznek annyi, hogy nem kell kétségbe esni, ha kigyullad a jelzőlámpa, de ha mindenképp ragaszkodik az olcsó tankoláshoz, már akkor kezdje keresni a megfelelő kutat, amikor a negyedéhez ér a benzintank mutatója.

Fotó: Czimbal Gyula / MTI
Blogmustra