Isten, lájkold a magyart! - 11. ARC kiállítás

A 11. ARC kiállításon most is sokan nyomnak barackot a politikai hatalom fejére, a melegek melletti kiállás pedig mintha kicsit alábbhagyott volna. A szegények, hajléktalanok iránti szolidaritás és a civilek jelenléte látszik a legdominánsabbnak, de a dohányellenes plakátok is ütnek. ARColtunk az Ötvenhatosok terén.

„Mi kell az ember helyzetének meghatározásához 2010-ben? Koordináták, emberek, bitek, pénz vagy képzelőerő? Ezen túl: hová tartozol? Nemzet, osztály, család, haverok, vércsoport, munkahely, klub, közösségi portál? Melyek azok a virtuális vagy valós terek, és főleg  közösségek, amelyekben otthonosan mozogsz? Vagy mindegy, hol vagy, mert a legjobb egyedül?” – tette fel a kérdést májusban a 11. ARC kiállítás szervezőbrigádja.

A kérdésekre adott egyéni és kevésbé egyéni válaszok az elmúlt években megszokott módon az Ötvenhatosok terén, óriásplakátok formájában nyertek kifejezést. Amit elsőre le kell szögeznünk, az az, hogy az ARC valahogy évről-évre ugyanazt nyújtja. A megbízható módon serkentőleg ható, és mindig az épp aktuális problémákra reflektáló kérdések általában betalálnak, ennek köszönhetően legtöbbször érzékeny, kritikus és meglehetősen vicces eredmények születnek. A hívókérdés ezúttal a rövid, de velős „Hol élsz Te?” volt, amelynek kétértelműsége természetesen sikeresen felébresztette a vállalkozó szelleműekben az alvó oroszlánt.

Isten a neten

A mellékelt ábra azt mutatja, hogy a túlnyomó többség nem annyira a saját, személyes világára, sokkal inkább a magyarság, Magyarország gondolkodásmódjára, helyzetére és politikájára helyezte a hangsúlyt. A kiállítás terébe lépve azért hál'istennek találunk olyan alkotásokat is, amelyek az önkritikus egyén humorát villantják fel: ilyen például Karas Dávid Ahol már kakiltam, félig otthon vagyok című, google-mappel demonstrált „fekáliatérképe”. Ebből kiderül, hogy Dávid hol végezte már a dolgát: tevékenységi területe gyakorlatilag több országra és intézményre is kiterjed. (Ott van köztük a Nemzeti Színház, „egy iroda, ahol dolgozott”, és külhonban is bőven akad tetthelyszín.)

A másik kellemesen üdítő, térképes ötlet Magyar Balázs nevéhez köthető, aki a saját zenei térképén található országokat az általa kedvelt (?) – és az adott országhoz köthető – előadók nevével, a zenei stílusokat pedig színekkel jelöli. Így lesz Törökországból Tarkan, Kolumbiából Shakira, Magyarországból pedig Quimby.

A fiatal alkotók előszeretettel nyúlnak a virtuális valóság eszközeihez, így születhetett meg a Facebook közösségi portál nyelvújító (vagy inkább –rontó) oldalára rávilágító, az emberiséget mintegy a Mindenhatóval egy hálózatba kapcsoló „Isten, lájkold a magyart!” szlogen is. (Az elkövető a Createam Concept Kft.) Hasonló megoldásokkal egyébként több pályázatnál is találkozunk: az egyik dohányzásellenes plakát például a „Do you really want to quit smoking?” opciót ajánlja fel egy felugró ablakban. Egy mellettem nézelődő lány méltatlankodva veszi tudomásul, hogy az ötletet beválogatták, mivel szerinte ez már jó ideje kering a neten.

A 7-es busz iwiwes profilja

A közösségi oldalak mostanra igencsak meghatározó jelenléte erőteljesen tetten érhető a kiállításon, így például megtekinthetjük a 7-es busz iwiwes profilját és ismerőseit, akik közt természetesen ott találjuk a 24-es villamost, a 2-es metrót, a 4-es, 6-os villamost és a Hermina úton „lakó” 72-es trolit is. (Aki nagyon keresi, még a MÁV-ra is rábukkanhat Németh Dániel, Pálinkó Máté, Bánhidi Gábor és Jenőfi Dániel összeállításán.)

Nem tudni, hogy ez a válogatók szelekciójának tudható-e be, de az előző évekhez képest meglepő módon jóval kevesebb a melegtémát feszegető plakát. Dicséretes a civil szervezetek aktív bevonása, akik helyenként valóban hatásos, frappáns ötletekkel rukkolnak elő. (Például azzal, hogy akinek igazán szüksége lenne az adónk 1%-ára, annak nem telik óriásplakátra...)

A rengeteg ARC+ névre hallgató vendégpályázat között kissé nehéz eligazodni: ezek némileg szűkebbre szabják a spektrumot, így kerül előtérbe a dohányzásról való leszokás, az uniós csatlakozás és a szegénység elleni küzdelem – ez utóbbi egyébként a fősodor legnépszerűbb témája is egyúttal.

20 Ft-ért semmibe vehetsz

A már említett iwiwes profil megalkotói például a jól ismert reklámot fogalmazzák újra, amikor plakátjukon egyenlőséget tesznek: egy szál cigi = egy óra koldulás, egy nagyon meleg téli sapka = 12 óra kukázás, egy igazán jó olvasmány = felbecsülhetetlen, minden másra ott a pokróc. „20 forintért semmibe vehetsz” – tartja tábláját a „Te is tehetsz a szegénység ellen” kategória győztes plakátján egy hajléktalan. (Alkotók: Raffai Péter és Drahos Zsolt.)

A felhozatalban bőven akadnak kissé erőltetett és nem feltétlenül ideillő próbálkozások is, de összességében egy remek válogatással állunk szemben. A teljesség kedvéért: a „Hol élsz Te?” kategória fődíját Nagygyörgy Zoltán kapta a tatárszentgyörgyi gyilkosság gyermekáldozatának emlékére készült munkájáért. A díjazottak teljes listája és a nyertes pályaművek a www.arcmagazin.hu –n találhatóak.

Az „éjjel-nappal” nyitva tartó szabadtéri kiállítás szeptember 22-ig tekinthető meg. Az ARC ideje alatt könyvgyűjtő akció zajlik: az elszegényedett családokban élő gyerekek rendszeres olvasását segíthetjük azzal, ha viszünk egy könyvet a rászorulóknak. „Hozz egy könyvet, s adj egy világot!” Részletek bővebben a www.olvassunkegyutt.hu –n.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek