Sokan azt gondolják, hogy azért látunk egyre több, az átlagosnál nagyobb méretű modellt a hirdetésekben, mert megnövekedett a túlsúlyos emberek száma és ezáltal a ruhák iránti kereslet is. Egy friss, a Public Policy & Marketing című folyóiratban publikált kutatás szerint azonban ez pont fordítva van.
Meglepetés!
A két szerző, Brent McFerran és Lily Lin szerint ugyanis a reklámokban, magazinokban szereplő plus size modellek rossz irányba befolyásolják az étkezési szokásainkat és úgy általában az életmóddal kapcsolatos véleményünket, valamint döntéseinket. Lin, a Kaliforniai Állami Egyetem munkatársa szerint ez azokra a molett modellekkel készült kampányokra igaz, amelyek szlogenjeiben szerepelnek a normális, átlagos és valódi jelzők, vegyük például a Dove reklámjait.
Erre hogy jöttek rá? A szakemberek az egyik kísérletben három hirdetést mutattak a résztvevőknek: az egyiken nem szerepelt senki, a másikon egy plus-size modell volt látható, a harmadikon pedig a modell mellé odabiggyesztettek egy pozitív üzenetű szlogent. A tesztalanyoknak ezután arról kellett beszámolniuk, hogy a hirdetéseket látva mit gondolnak a testmozgásról és az egészséges étkezésről. Amikor pedig a kutatók összesítették az eredményeket, kiderült, hogy a "valódi nőket" felvonultató kampányok láttán a résztvevők sokkal kalóriadúsabb ételeket választottak és a testmozgást sem tartották annyira fontosnak - írja a New York Post.
Egyetért a kutatás eredményeivel?
"Azt eddig is tudtuk, milyen káros következményei vannak, ha megbélyegezzük a nagyobb súllyal rendelkező embereket, de azt nem gondoltuk volna, hogy azok a hirdetések, amelyek az elfogadást hangsúlyozzák, ilyen irányba befolyásolják az egészséges életmódhoz való hozzáállást" - nyilatkozta Lin. Ez pedig ugye szerintük tovább ront a helyzeten. „Az egyik oka annak, hogy fertőzésszerűen nő az elhízottak száma az, hogy mivel társadalmilag egyre elfogadottabb, az emberek nagyobb arányban esznek egészségtelen ételeket és kevesebb egészséges dolgot csinálnak" - állítja a kutatás két szerzője.
McFerranék azt is megvizsgálták, hogy a Dove kampánya, illetve a hasonló reklámok/hirdetések segítenek a teltebb nőknek abban, hogy elfogadják magukat, és sajnos semmilyen bizonyítékot nem találtak a pozitív töltetű plus-size kampányok ilyen vonatkozású hatását illetően.
Ellenvélemények?
Laura Wells plus-size modell nem egészen ért egyet a kutatásban foglaltakkal, de érti, hogy mi a gond a valódi és átlagos szavak használatával. "Az a normális, amit mi annak gondolunk, így mindannyian igazi nők vagyunk. Nem vagyunk egyformák, és ettől szép a világ" - nyilatkozta, és hozzátette, annak ellenére, hogy ő is molett, nagyon sokan vannak, aki az ő képeit látva döntöttek úgy, hogy életmódot váltanak és/vagy megtanulják szeretni a testüket. Catherine McGill modellügynökségi vezetőt is meglepte az eredmény, hiszen szerinte sokan örülnek annak, hogy változnak az idők, és már nemcsak a csontsovány lányokra van igény. Ő azt sem érti, mi a baj a kifogásolt kifejezésekkel - írja a News.com.au.
Az étkezési zavarokkal foglalkozó Butterfly Foundation vezetője, Christine Morgan szerint valószínűleg az lenne a megoldás, ha a reklámokban mindenféle alkatú nő megjelenne lehetőleg értékítéletek nélkül, hogy tényleg senkinek, de tényleg senkinek ne kelljen rosszul érezni magát a külseje miatt.