10 tipp, hogy a nyaralás igazi pihenés legyen

Utazni jó dolog, ezt senki nem vonja kétségbe, de akár kontrollmániás valaki, akár a spontaneitás főpapja, vannak dolgok, amiket érdemes szem előtt tartani ahhoz, hogy minél inkább a pihenésről és a szórakozásról szóljon a vakáció. A Buzzfeed vonatkozó listája és saját tapasztalatok alapján összegyűjtöttük, mire érdemes figyelni.

1. Tájékozódj előre!

„Általában egy baráti családdal megyünk, összesen nyolcan (négy felnőtt és négy gyerek). Először kitaláljuk a célországot/térséget. Aztán, hogy hogyan megyünk. Ha repülő, akkor a repülőjegyet és kocsifoglalást itthonról intézzük, ahogy az első éjszakai szállást is. A további szállásokat mindig a helyszínen keressük, még sosem volt gondunk, bejártuk így az egész Balkánt, most Szicíliát, stb. Előre annyit készülünk, hogy keresünk ismerősöket, akik ott élnek, vagy nagyon sokat járnak oda, és megkérdezzük tőlük, mik a jó helyek, mi felejthető” – állítja Edit, akinek két gyermeke van.

2. Készíts listát!

Nincs bosszantóbb annál, ha valami otthon marad, ezért érdemes egy listát készíteni a legszükségesebb dolgokról, amiket magunkkal kell vinni. „Amikor a tanulmányaim miatt sokat kellett utaznom, minden indulás előtt készítettem egy listát, és ahogy egyre gyakorlottabb lettem, úgy hagytam el ezt a szokást, hiszen kellő rutint szereztem a pakolásban” – vallja Mariann.  Igen, valóban gyakorlat teszi a mestert, de ha megváltoznak a körülmények, nem a saját nyaralónkba megyünk, nem vonattal, hanem autóval utazunk, velünk tartanak a gyerekek is, akkor érdemes újból előkapni a papírt és a ceruzát az életmentő felsoroláshoz.

3. Csak annyit cipelj, amennyit elbírsz!

„Az én túlélőtippem egy közepesen nagy utazótáska. Ami nem fér bele, arra nem is lesz szükségem, feltéve, hogy nem egy hónapra utazom el. Egyetlen engedmény, ha változatos terepre és időjárásba megyek. Ez egyrészt azért jó, mert nem viszek magammal minden hülyeséget, ami csak foglalja a helyet, és úgysem lesz rá szükségem. Másrészt bármilyen terepen és bármennyi ideig tudom egyedül cipelni a táskámat, ami elég jó érzés, főleg, ha ismeretlenbe megyek. Harmadrészt, pontosan tudom, hogy összepakolni is gyorsan tudok, minden belefér, gyakorlatilag bármire fel vagyok készülve. És még valami: nyaralás időtartama + 2 napra pakolok ruhát biztos, ami biztos alapon” – tanácsolja Ildikó.

stockfresh 1672110 woman-in-sunglasses-waiting-with-a-suitcase s

4. Oszd meg és uralkodj!

És ha a lista és a fix bőrönd sem segít? „A legnagyobb stresszt mindig az okozta, hogy nem tudok elég cipőt és ruhát, kiegészítőt vinni magammal, mert be kell férnie még a hajszárítónak (ha a szállodában nincs) és a hajvasalónak is (ez opcionális). Ha pasival megyek (mivel ő úgyis kevesebb cuccal utazik), átpakolom a dolgaimat hozzá. Ha barátnővel, osztozunk a kiegészítőkön. Egyébként az is előfordul elég sűrűn, hogy egy bizonyos helyre megyek nyaralni, ahova szinte csak üres bőröndöt viszek, mert tudom, hogy büntető dolgokat tudok ott beszerezni jóval a bolti áron alul. Ez a kedvencem!” – adott tippeket Szandra.

5. Ne cövekelj le!

„Ha kocsival és messzire megyünk, akkor lassan haladunk, általában 1-2 éjszakát töltünk egy helyen, ott körülnézünk, strandolgatunk, aztán odébb megyünk pár száz kilométert. Így jutottunk le tavaly bő 1 hét alatt Albániáig, ahol ráhúztunk még egy hetet egy zseniális helyen, aztán 2 nap alatt hazajöttünk. Sokkal olcsóbban ki lehet hozni így egy nyaralást, mintha befizetnénk valahova, és olyan helyeken lehet megszállni, ami irodával esélytelen lenne. Ráadásul teljesen szabadok vagyunk, ha olyan, továbbállunk, vagy maradunk még egy éjszakát. A helyszínen mindig csomót lehet alkudni a szállásokból, mert ha aznapra keresel, azt már úgysem tudja kiadni másnak, tehát a legtöbben inkább odaadják olcsóbban, egy hétre meg már jelentősen olcsóbban. Előfordult, hogy egy-egy éjszakát nem túl színvonalas helyen kellett töltenünk, mert mondjuk este 10-re értünk oda valahova, és már nem akartuk szívatni a gyerekeket, de nagyon kevésszer. A gyerekek teljesen jól alkalmazkodnak, ezt szokták meg” – írta Edit. Szandra szintén nem szívbajos. „A szállással nem foglalkozom, ha nem találok itthon jót, keresek kint. Ez az, ami miatt soha nem stresszelek, eddig mindig volt valahogy. A legizgalmasabb Kubában volt. Ha nincsen szállásod, nem engednek be az országba, szóval alkudoztam a reptéren. Persze spanyolul, mert angolul nem tudnak. A végén még ők mondták, hogy beajánlanak egy-két jó helyre lakni."

6. Fő a kényelem!

Vannak, akik sem autóban, sem repülőn, sem vonaton, sem buszon nem tudnak aludni, de azért a nyakpárna senkinek sem árthat, hátha mégis sikerül elszenderedni. Komfortérzetünket fokozhatjuk azzal is, ha minél kényelmesebb, laza ruhákban utazunk, és ha van nálunk egy extra zokni vagy pulóver arra az esetre, ha elkezdenénk fázni. Apropó, zokni: érdemes mindent kellő időben kimosni, ugyanis vizes ruhával megpakolni a bőröndöt nem a legjobb ötlet. A nagy forróságban egyébként érdemes vízpermetet, legyezőt vagy miniventilátort is pakolni, főleg ha vonattal kívánjuk megközelíteni a Balatont.

71473354
Chris Jackson

7. Kis flakonok előnyben

Hogy mit engednek fel a repülőgépekre és mit nem, arról már sokszor, sokan értekeztek, most nem is erről lenne szó. Ha egy-két hétre utazunk csak el, akkor nem kell magunkkal cipelni az egész fürdőszobát, a legtöbb drogériában szinte mindenből lehet kapni kis kiszerelésű változatot. A pakkból semmiképpen ne felejtsük ki a kézfertőtlenítőt és a nedves törlőkendőket. Higgyék el, ezek mind jó szolgálatot tesznek majd.

8. Vitaminok, vegetáriánus menü és társaik

Nem tudhatjuk, hogy lesz-e lehetőségünk beszerezni a legfrissebb, legegészségesebb gyümölcsöket, ezért a gyógyszeres tasakba pakoljunk vitamintablettákat vagy pezsgőtablettákat. Ha hosszú repülőút áll előttünk és enni is adnak, válasszunk vegamenüt, ezt tanácsolja legalábbis Peggy Wang, a Buzzfeed szerzője ismerősei tapasztalatai alapján. Ezek ugyanis amellett, hogy egészségesebbek, nem annyira undorítóak.

9. A helyi az igazi

Ha külföldre utazunk, vegyünk a helyszínen feltöltős SIM-kártyát, lehetőleg olyat, amihez tartozik internet elérés is. „Így lehet vele okostelefonozni, elérhetőek a térképek, a Google, a szállások weboldalai és lehet vele olcsóért hívogatni a kerítésre kirakott telefonszámokat. Ráadásul valamiért a helyiek azt gondolják, hogy rendes ember vagy, ha van helyi számod, még akkor is, ha amúgy nem beszéled a nyelvet” – számolt be tapasztalatairól Edit.

stockfresh 1343158 tourist-office sizeM

10. Vigyél okostelefont!

Az értékeinkre utazáskor fokozottan vigyáznunk kell, de a fentiek miatt ha lehet, mindenképpen legyen nálunk egy kártyafüggetlen okostelefon, esetleg egy tablet vagy egy e-könyv olvasó. Ez utóbbiakon annyi olvasnivalót és zenét halmozhatunk fel, amennyit csak akarunk, és jó pár olyan alkalmazást is érdemes letölteni a telefonra vagy tabletre, ami megkönnyíti a vakációt (szótár, valutaátváltó, időjárást előjelző app és így tovább). Aki csak a Balatonra megy, annak is bőven van ám miből válogatni, egy külön cikkben össze is gyűjtöttük ezeket.