Aludj a kanapémon, ingyen van – couch surfing

Rengeteg finom dolgot főztek, sütöttek nekem, miközben én túró rudival és pálinkával tömtem őket: beleszerettem a műfajba - meséli egy nagy utazó. Ha valaki nagyon szeret utazni, de pénze nincs, akkor kifejezetten neki találták ki a couch surfinget. Ezzel ugyanis napi több ezer forintot spórolhat az utazó, hiszen nem kell fizetnie a szállásért, és még bennfentes infókat is kap. Low Budget utazások, 2. rész.

Fotó: Ryan Hyde

Low Budget utazások, 1. rész: Maradsz vagy továbbállsz? hogyan stoppoljunk?

A couch surfing – azaz kanapébérlet lényege, hogy az ember ingyen és bérmentve, mondhatni kedvességből szállásol el másokat az otthonában. Ezért cserébe az erre szakosodott oldal regisztrált felhasználói hasonló feltételekkel látják majd őt vendégül, ha egy idegen országba utazik.

A couch surfing működése

Mielőtt nekilátunk megszervezni az új utunkat, rengeteg kérdés merül majd fel, ezeket érdemes előre jól átgondolni. Az első bejelentkezésnél részletesen megadhatjuk, hogy csak egy matracunk vagy kanapénk van-e a látogató számára, vagy egy egész lakteret birtokolhat majd. Beállíthatjuk azt is, hogy dohányzó, vagy nem dohányzó embert szállásolnánk el szívesen, vagy hogy az utazó háziállattal is érkezhet –e. Az is opció, hogy szállást nem ajánl föl az ember, de a várost szívesen megmutatja az idegen országból érkezőnek. A regisztráció során az újdonsült couch surfinges szabadon dönthet arról, mit oszt meg az oldal közönségével. Ha akar, közölhet személyes adatokat, tölthet fel magáról képeket, megoszthatja másokkal hogy egyedül, még szülőkkel, vagy már házastárssal él –e, hogy imádja a japán kaját, esetleg hogy esténként csak Star Trek-et nézve tud elaludni.

Természetesen idegent befogadni a lakásunkba - még ha csak egy éjszakára is -  kockázatos. Mielőtt elszállásolunk valakit, érdemes elolvasni a róla írt véleményeket, hiszen azokból sok minden kiderülhet. Ha még ezek után is szeretnénk vendégül látni az illetőt, egy e-mail elküldésével részünkről is elkezdődhet a kapcsolatfelvétel. Ha mi utaznánk, és már kiválasztottuk, ki annyira szimpatikus, hogy a célországban/városban nála töltenénk néhány éjszakát, írjunk neki egy e-mailt, jelöljük ki utazásunk pontos időintervallumát, és pozitív visszajelzés esetén bátran vágjunk bele a nagy kalandba.

Elvittük őket sörözni

Tóth Lívia, évek óta tagja egy couch surfinges közösségnek, és jó néhány vendéggel osztotta már meg a kanapéját. „Nekem mind vendéglátóként, mind vendégként volt szerencsém kipróbálni ezt az utazási formát. Persze akadt olyan helyzet is, amikor nem azt kaptam, amire vártam, de alapvetően elégedett vagyok. Néhány éve például egy amerikai srác töltött nálunk néhány napot, és a találkozás olyan jól sikerült, hogy az azt követő évben a barátnője is minket választott, majd idén nyáron, amikor mi vettük a nyakunkba a világot, ők ajánlották fel nekünk az otthonukat. Biztosan az is számított, hogy barátkozó típusok vagyunk: elvittük őket sörözni, bemutattuk nekik Budapestet, elláttuk őket remek tippekkel azt illetően, hogy mi az, amit kihagytak az útikönyvekből. Volt olyan is, hogy két német lány keresett szállást egy budapesti hosszú hétvégére. Velük nem volt sok gond, elvoltak egyedül, csak éjszakára jöttek haza, de olyan is előfordult már, hogy csak idegenvezetőként működtünk közre, amikor egy szerb srácnak csak pár órája volt két átszállás között. – meséli a harmincéves újságíró.

Több mint olcsó kaland

A couch surfing az utazáson, kanapébérleten túl többféle dologra is használható. Van, aki csak azért regisztrál, mert szeret ismerkedni, mások az idegen nyelv tudásukat akarják pallérozni, akadnak, akik a már korábban említett takarékosságot tartják szem előtt, megint mások pedig egyszerűen csak jobban meg akarnak ismerni egy adott országot, elegük van a hotelek személytelenségéből, így ezt az utazási formát választják.

Ennek az oldalnak köszönhetően tehát egyszerre spórolhatunk, tanulhatunk nyelvet, és ismerhetünk meg idegen embereket, kultúrákat. Természetesen mindehhez kell egy kis bevállalósság, de – ahogy a mondás tartja – kockázat nélkül nincs nyereség. Egy kezdő couch surfinges így ír blogjában: „Érdekes érzés teljesen idegeneket befogadni, akiket pár levélből, meg a többiek visszajelzései alapján ismersz meg. Az első szörfölők csehek voltak, egy lány, a barátnője meg a barátja. Bara, Marketa és Girko. Nagyon jó fejek, együtt söröztünk, beszélgettünk meg nevettünk jó sokat. Úgy isszák a sört, mint más a vizet. Úgy gondolom jó házigazda voltam, mert szívélyesen invitáltak Prágába, bármikor és amikor elbúcsúztunk, a lányok cuppanós puszit adtak nekem... Ők voltak az első szörföseim és ők is először szörföltek. Jövő héten ha minden igaz egy pár jön Bogotából és már két másik kérést vissza is utasítottam. Így is lehet világot megismerni, hogy ki sem mozdulsz a lakásodból...”

A coach surfing története

A couch surfing ötlete egy Casey Fenton nevű bostoni diák fejében született meg meg 2000-ben. Izlandi utazása során nem akart hotelben megszállni, ezért 1500 egyetemistának írt levelet, melyben az iránt érdeklődött, hogy el tudják-e őt szállásolni. Fenton nagy meglepetésére több mint ötven szállásajánlatot kapott, és miután visszatért az Egyesült Államokba, elkezdte kiépíteni a CouchSurfing hálózatot. Ma már több, mint egy millióan couch surfingelnek a világon.

A jó szörfös paraméterei

Aki kanapészörfölésre adja a fejét, mindenképpen nyitottnak kell lennie, hiszen idegeneket fogad a lakásában. Nem árt, ha van egy kis emberismerete is, és jó a problémamegoldó képessége. Az igazán jó szörfös ugyanis nem csak szállást ad, de profi vendéglátó is. Felveszi utasát a reptéren, vacsorát főz, emellett megmutatja a városa látnivalóit, és bevezeti vendégét az ottani élet és kultúra rejtelmeibe, és segít megérteni azt. Az ajándék nem elvárás, de a jó látogató mindig próbál valamit vinni, vagy valahogy hozzájárulni a háztartáshoz. Sok vendég főz vacsorát, visz egy üveg bort, vagy akár el is mosogat.

„Pár napos élmények általában nem elegendőek ahhoz, hogy tartós barátságok alakuljanak ki, de ilyen is előfordul. Gyakoribb azonban, hogy ezekből a tapasztalatokból többségében Facebook ismerősök lesznek – meséli Petravich Miklós, aki stoppolásról szóló cikkünk nyomán osztotta meg velünk couch surfinges tapasztalatait. „2 éve egy Wales- i bicikli túrán arra jöttem rá, hogy jó dolog egyedül utazni, de esténként jó lenne a társaság. Arra jutottam, hogy legjobb lenne rögtön a helyiekkel beszélgetni, mert legjobban a mindennapi élet és a kis apróságok érdekelnek. Wales-ben szerencsém volt, mert mindenki őrültnek nézett - novemberben nem sok biciklis van arrafelé- és kíváncsivá tettem az embereket, és ez nagyon megtetszett."

Szintén vega és hippi - nem tudtam nemet mondani

"Gondoltam, ezt profibban is lehet csinálni és be is ugrott a CS, mert olvastam már róla valahol. Úgyhogy amikor legközelebb utazni akartam, akkor már a CS-en kezdtem el nézegetni, hogy milyen szimpatikus emberek vannak arrafelé. Végül nem utaztam el, de már beregisztráltam. Kicsit el is felejtkeztem az egészről, amikor kaptam egy request-et, azaz felkérést egy amerikai lánytól, hogy nálam maradna pár napot. Egyszerűen annyira kedves volt a levele és szimpatikus a lány - szintén vega, kicsit hippi, hasonló kultúrális érdeklődéssel- hogy nem tudtam nemet mondani. "

"Nem is bántam meg soha, mert a lány egy kis szeretet - és energia bomba volt, és borzasztó lelkes. Jó volt látni, hogy kerekedik el a szeme, amikor kőrözöttet kóstolt, vagy meglátta a Széchenyi fürdőt belülről. Na ekkor szerettem bele igazán ebbe a műfajba. Azóta rengeteg embert láttam már vendégül, és rossz tapasztalatom még nem volt egyszer sem. Volt már olyan, hogy valakivel nem ment az egymásra hangolódás és nem bántam, hogy elment, de hát ez egy ilyen műfaj. Két év alatt rengeteget tanultam más kultúrákról, és ami meglepő, hogy a sajátomról is. Rengeteg finom dolgot főztek, sütöttek nekem - argentin, brazil, thai, amerikai ételeket- miközben én túró rudival és pálinkával tömtem őket. Mindenféle csodabogarakkal hozott össze a sors, akiktől rengeteget tudtam tanulni."

"Eddig egy nagy utunk volt, amit CS-el szerveztünk. Milánóból akartunk Vence-be egy koncertre eljutni Genován és Nizzán át. Vence-ből rögtön kaptunk pozitív választ, de rengeteg elküldött kérelem sem hozott sikert, hogy a közbeeső állomásokon kapcsolatra leljünk. Genovában hostelben aludtunk, majd ezután valahogy elkezdett működni a dolog. Nizzában egy srác befogadott minket a családi házába, úgyhogy rögtön becsöppenhettünk a családi életükbe. Ráadásul a srác ráért és másnap körbevitt minket a városon. Megfizethetetlen volt, hogy ő tudta hol és mit kell enni, merre van a legjobb fagyi, illetve, hogy mik a városi legendák. Hazafelé szintén last minute befogadtak minket, és fiatalok hétfő esti közös lazulásába csöppentünk bele az olasz Bergamo városában. Vacsorával és borral vártak és minden infóval elláttak, amit csak tudni akartunk.” – osztotta meg élményeit olvasónk.

A legnépszerűbb couch surfinges oldalak:

www.hospitalityclub.org

Költséghatékony utazási körképünket legközelebb az otthoncserével folytatjuk!