Életveszélyes lehet, ha így utazol az autódban

autó veszély
Olvasási idő kb. 3 perc

Nemcsak az okozhat életveszélyes helyzetet, ha a volánnál nem használjuk a biztonsági övet, az utasoknak sem pusztán a KRESZ miatt kell indulás előtt a helyére kattintani. A sofőrt védik ezzel a mozdulattal.

Amikor az első autók kigördültek az utakra, még semmiféle biztonsági elem nem garantálta baleset esetén a sofőr és az utasok védelmét. Igaz, a korlátozott sebességhatárral haladó első autók esetén, melyekből ráadásul igencsak kevés akadt, sokkal kisebb volt az esélye annak, hogy balesetet szenvednek. 

A Fejér vármegyei rendőrség kisfilmje egy olyan, életveszélyes helyzetre világít rá, melyben a sofőr védtelen maradhat, ha utasai nem tartják be a szabályt, és nem használják a biztonsági övet az autóban. 

Életveszélyes lehet, ha így autózol

„Hogy néz ki egy baleset, ha a hátsó utas nincs bekötve? Hogy kiderüljön, az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS, Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet) egy tesztet végzett, melyben 35 mérföld/órás, vagyis 56 kilométer/órás frontális ütközést szimulált” – tájékoztatnak arról, ami a videóban látható. A megdöbbentő videógrafika jól szemlélteti, hiába az öv vagy a légzsák, bizony a hátulról becsapódó test a sofőr halálát is okozhatja. 

A biztonsági övet eleinte nem az autókban, hanem a repülőgépekben használták, erőteljes lobbi kellett ahhoz, hogy elterjedhessen világszerte annak ellenére, hogy a Volvo gyár egykori mérnöke nemcsak megalkotta, de 

azonnal ingyenessé is tette a tervrajzokat, hogy minél több gyár alkalmazhassa. 

1954-től az autóversenyzők számára vált csak kötelezővé a használata, majd egy baleset hatására az Amerikai Orvosi Szövetség is propagálni kezdte a személyautókban a biztonsági öv jelenlétét. Az Y alakban záródó biztonsági öv képes a mozgó test energiáit a mellkason, a vállon és a medencetájékon eloszlatni, így enyhítve egy ütközés esetén a becsapódás erejét. Az első autó, melybe beszerelték, a Volvo PV 544-es modellje volt, 1959-et írtunk ekkor. A svédeknél már a következő évben általános felszereléssé vált, Európa többi részén azonban még éveket kellett várni arra, hogy beszereljék a kocsikba. 

Magyarországon 1976. január 1-jétől kötelező a használata a KRESZ módosításának értelmében, azonban arra, hogy a hátsó üléseken utazóknak is kötelező legyen bekapcsolni, egészen 2001-ig kellett várni. 

Ha érdekel a biztonsági öv feltalálójának élete, ezt a cikkünket ajánljuk figyelmedbe.

Vedd meg fél áron a Dívány első könyvét!

A Dívány újságírói által felkutatott történetek fele a 20. század elejének Magyarországát idézi meg, a másik fele pedig a világ tucatnyi országából mutat be egészen különös eseteket.

Tekintsd meg a kötetet, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek