Ez a kedvenc gyerekkori játékod felnőttkorban is egészséges

Ne gondold, hogy csak a gyerekek sportja lehet az ugrókötelezés. Felnőttként is remekül megmozgat, és számos, kifejezetten jó hatása van a testünkre – már mutatjuk is, mik ezek.

Az ugrálókötelezés egy remek, nem túl költséges és kisebb kertben is végezhető sport, melynek előnyei közé tartozik a kalóriaégetés, a jobb koordináció, az erősebb csontozat, az alacsonyabb sérülésveszély és a szív egészségének javulása. 

Ez a mozgásforma az egyik leginkább alulértékelt gyakorlattípus, hiszen még hatékonyabb is lehet, mint a kardió egyéb formái.

Egy 2013-as tanulmány úgy találta, hogy azok az egyetemisták, akik hat héten keresztül naponta 10 percet ugróköteleztek, ugyanúgy javították általa szív- és érrendszeri edzettségük szintjét, mint azok az egyetemisták, akik 30 percet töltöttek kocogással ugyanabban az időszakban.

Ráadásul az ugrókötél rengeteg kalóriát éget el, erősíti a koordinációt és a csontsűrűséget, valamint csökkentheti a sérülések kockázatát. 

Íme az ugrókötelezés 5 tudományosan alátámasztott előnye: 

Nem csak a nők gyakorolhatják
Nem csak a nők gyakorolhatjákHagi / Getty Images Hungary

1. Kalóriát éget

Ugrálókötéllel 200-300 kalóriát lehet elégetni 15 perc alatt. Ez több lehet, mint más folyamatos kardiogyakorlatok, mint például a futás vagy a kerékpározás.

„Több kalóriát éget el, mint bármely steady state kardiotípus – az evezéstől vagy kocogástól a kerékpározáson át az úszásig”

– mondja Jillian Michaels, sok híresség edzője, a The Jillian Michaels Fitness App megalkotója.

Mivel használata közben az ember legtöbb fő izomcsoportja dolgozik, a gyakorlat termogenikusnak számít – sok hőt termel a szervezetben. A szervezetnek több üzemanyagot kell elégetnie, hogy ezt az energiát előállítsa, így sok kalóriát égetsz el a hasonló mozgásokkal. 

„Mindenki gyorsan észreveszi majd, hogy ha kezdőként akár csak két percet is ugrókötéllel edz, komoly kihívás elé állítja a szív- és érrendszerét”

– mondja Morgan Rees személyi edző. 

„A pulzusszám azonnal megemelkedik, és fenn kell tartania az izmok számára termelt energia mennyiségét. Ez növeli a kalóriaégetést, valamint kihívást jelent a szervezet különböző energiarendszerei számára” – részletezte a szakember. 

2. Javítja a koordinációt

Télen is megy ez
Télen is megy ezPixelsEffect / Getty Images Hungary

Az ugrálókötelezés kiváló koordinációt igényel, különösen akkor, amikor ügyesebb mozdulatokat hajtunk végre, például ha minden ugráson belül kétszer gyorsan meglendítjük a kötelet. 

„Az ugrókötél javítja a koordinációt azáltal, hogy több testrésznek kell kommunikálnia ahhoz, hogy egy mozdulatot teljesítsen”

- mondja Rees. „A lábfejeknek időben kell ugrani, miközben a csukló forog, hogy folyamatos ugráló mozgást hozzunk létre.” 

Egy 2017-es tanulmányból kiderül, hogy az ugrálókötél javítja az autista gyerekek motoros koordinációját, akik gyakran küzdenek egyensúly- és koordinációs problémákkal. 

Egy másik, a Journal of Sports Science and Medicine folyóiratban publikált 2015-ös tanulmány megállapította, hogy a kötéllel ugráló tinédzserkorú futballisták 8 hét után jobb motoros készségeket mutattak, mint azok, akik csak focigyakorlatokkal edzettek. 

3. Csökkenti a sérülések kockázatát 

Az ugrókötél által okozott jobb koordinációnak köszönhetően kisebb az esélye annak, hogy megsérülj, akár edzés közben, akár napi tevékenység közben – mondja Michaels. 

„Az ugrókötél használata lényegében arra kényszerít minket, hogy összehangoljuk felső és alsó testünk mozgását, így aki gyakran használja, nemcsak fittebb lesz, de a testtudatossága is rendkívül sokat fejlődik” – hangsúlyozta a szakember, hozzáfűzve, hogy a sérülések veszélye is kisebb lesz általa. 

4. Javítja a szív egészségét

Mivel az ugrálókötél erősíti a szívet, kiválóan hat a szív- és érrendszer egészségére. Az ugrálás megnövelheti a V02 max értéket, amely az egy személy által edzés közben felhasználható maximális oxigénmennyiség mértéke. Minél magasabb valakinek a VO2 max értéke, annál nagyobb a szív- és érrendszeri állóképessége. 

A Research Journal of Pharmacy and Technology folyóiratban publikált, főiskolás korú férfiak körében végzett 2019-es tanulmány megállapította, hogy azoknak, akik napi kétszer ugróköteleztek 12 héten keresztül, javult a V02 max és a funkcionális mozgásuk azokhoz képest, akik a szokásos módon végezték fitneszrutinjukat. 

Az ugrálókötél olyan emberek számára is előnyös, akiknél már fennáll a szív- és érrendszeri betegségek kockázata. A European Journal of Applied Physiology című folyóiratban megjelent 2018-as tanulmány megállapította, hogy a 12 hetes ugrókötéltréning csökkentette a szív- és érrendszeri betegségek kockázati tényezőit azoknál a tinédzser lányoknál, akiknél prehipertónia vagy magas vérnyomás állt fenn. A vizsgálat végén azoknak a lányoknak, akik kötelet ugrottak, alacsonyabb volt a testzsírszintje, kevesebb hasi zsír mutatkozott náluk, és a pulzusszámuk is javult – mindez hozzájárulhat a szív egészségéhez. 

5. Növeli a csontsűrűséget 

Az ugrálókötél erősebbé teheti a csontjainkat. A csontsűrűség méri a csontok szilárdságát – ha több ásványi anyag, például kalcium van a csontjaiban, kevésbé törékenyek, és természetesen kisebb valószínűséggel törnek el. A nagyobb csontsűrűség csökkentheti a csontritkulás kockázatát is az élet későbbi szakaszában, különösen a lányok és a nők esetében. 

A Public Library of Science-ben megjelent 2017-es tanulmány kimutatta, hogy azoknak a 11–14 éves lányoknak a csontsűrűsége nagyobb volt, akik heti két ugrókötelezésen vettek részt, mint azoknak, akik nem ugróköteleztek. 2019-ben a Koreai Csont- és Ásványkutató Társaság egyenesen azt javasolta, hogy az emberek naponta 10 percet ugráljanak a csontok erősségének javítása érdekében. 

„Az ugrókötél növeli a csontsűrűséget az ugrálások során bekövetkező minimális ütéseken keresztül”

– árulta el Michaels. „Amikor így edzünk, agresszívebben terheljük a csontot, mint a legtöbb edzésforma. A test úgy reagál erre a stresszre, hogy átalakítja a csontot, hogy erősebbé és sűrűbbé váljon.”

Az International Osteoporosis Foundation szerint az ugrókötél jótékony hatású lehet a gyenge csontozatú emberek számára, de a gyakorlat megkezdése előtt érdemes orvosunkkal is egyeztetni. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra