Erre az 5 intő jelre figyelj traumatúlélőként, amikor újra belevágsz a randizásba

GettyImages-938323602
Kofrán Eszter

Ha valakit bántalmaztak élete során, nagy valószínűséggel nem fogja észrevenni a bántalmazók intő jeleit a randizás elején. A trauma, amit átélt, valamilyen szinten normalizálta számára az abúzust, így nehéz lehet számára eligazodni az új potenciális partnerén, mivel nem mer ösztöneire hallgatni. Erre az 5 intő jelre érdemes odafigyelni tudatosan az újabb bántalmazó kapcsolat elkerülése végett.

Amikor a traumatúlélők újra belevágnak a randizásba, megeshet, hogy nehezükre esik észrevenni azokat az intő jeleket, amelyek azt jelzik, potenciális partnerük egészségtelen kapcsolat kialakítására hajlamos. Kaytee Gillis pszichoterapeuta erre az 5 intő jelre hívja fel a figyelmet

Bizonytalan mérce trauma után

Gillis saját pácienseinél azt vette észre, a traumatúlélők számára nehézséget jelent azonosítani, milyen viselkedésformák számítanak intő jelnek randizás közben, mivel korábbi bántalmazó kapcsolatukban normalizálták vagy letagadták az ellenük elkövetett erőszakot. Erre az 5 dologra kell figyelniük, amikor új potenciális partnerrel ismerkednek.

1. Szidja a korábbi párját

A szívek könnyen törnek, a haragtartás pedig egyszerű. Azonban határozottan intő jel, ha valaki a legelső találkozók egyikén (vagy akár többön is) korábbi partnerét szapulja. Arról tesz tanúbizonyságot ez a viselkedés, milyen kevés tisztelettel bánik másokkal randipartnered, vagy pedig nagyon nincs még túl az exén, tehát érzelmileg elérhetetlen. Van különbség a csúnya szakítás és az egészségtelen mértékű düh között.

Ez persze nem azt jelenti, hogy nem szabad a fájdalmas elválásokról beszélni az új partnerrel, csak nem mindegy, milyen formában történik. Gillis saját pácienseinek, akik családi traumát éltek meg vagy bántalmazó kapcsolatban voltak korábban, azt szokta javasolni, hogy ne az első randik alkalmával meséljék el múltbéli sebeiket. Ha feljön a korábbi párok témája, ilyen jellegű mondatokat javasol: „Inkább hagyjuk ezt a témát egy másik alkalomra. Nem szépen értek véget a dolgok, de a legjobbakat kívánom neki”, vagy „Sajnos nem vagyunk jó viszonyban az exemmel. Inkább később osztanám meg veled az egész történetet, ha már egy kicsit jobban ismerjük egymást”.

Traumatúlélőként érdemes tudatosan figyelni az intő jeleket, hogy elkerüld a bántalmazó kapcsolatot
Traumatúlélőként érdemes tudatosan figyelni az intő jeleket, hogy elkerüld a bántalmazó kapcsolatotCribbVisuals / Getty Images Hungary

2. „Beszéljünk kicsit rólad: Mit gondolsz rólam?”

Figyelj beszélgetőtársad jelzéseire: egyszerűen csak szociálisan ügyetlen és izgul, vagy többről van szó? Úgy tűnik, mintha szorongásától fűtve igyekezne a kínos csendet kitölteni szóáradatával? Hagy szüneteket mondandójában, amikor látja, hogy közbeszúrnál valamit, vagy inkább azt az érzetet kelti benned, hogy nem érdekli a véleményed? Ha csak magáról képes beszélni, de rólad nem, nagy valószínűséggel később sem lesz képes arra, hogy megadja neked azt a figyelmet, amit megérdemelsz.

3. A beleegyezésed nélkül hoz döntéseket

A kompromisszumkészség az egészséges kapcsolat alapkellékeinek egyike. Segítenek abban, hogy a különböző ötleteket és vágyakat át tudjátok hidalni együtt. Ha azonban már az első pár találkozó alkalmával sem képes egy tapodtat sem tágítani saját véleményétől, ha döntéshelyzetbe kerültök, és nem hajlandó meghallgatni a te véleményedet is, akkor érdemes továbbállnod.

Igaz ez a szexuális intimitásra, illetve arra is, mikor és mennyi időt töltsetek egymásnál. A kapcsolat mélyítésére, az összeköltözésre nincs előre megírt forgatókönyv vagy követendő időbeosztás. Viszont, ha azt érzed, hogy a másik úgy tesz fel elköteleződést siettető kérdéseket, hogy láthatóan azt gondolja, nem utasíthatod vissza az ajánlatát vagy tervét, akkor határsértésről van szó. Egy egészséges párkapcsolatban a kapcsolati státusz megváltoztatása és menete mindkét fél bevonásával, nyílt kommunikációval kell, hogy történjen.

4. Öntelt és fölényeskedő

Ha veled kedvesen bánik, de a többiekkel otromba modorú, főleg azokkal, akik mások kiszolgálásából élnek meg (pl.: pincérek), fordulj sarkon, és ne nézz vissza. Figyeld meg, miként viselkedik a pincérekkel, alkalmazottakkal, munkatársakkal, és különösen azt, hogyan bánik az állatokkal.

5. Kényelmetlenül érzed magad tőle

A traumatúlélők, főként azok, akiket családjuk traumatizált, megtanulták elnyomni és figyelmen kívül hagyni és letagadni saját megélt valóságukat, hogy túl tudják élni nehéz helyzetüket. Mivel gyerekként is azt tanulták meg, hogy akiknek szeretniük kellene őket, bántalmazásban részesítik őket, ez vált számukra a normális viselkedéssé, és ezt felnőtt kapcsolataikban sem tudják feltétlenül maguk mögött hagyni.

Ha úgy érzed, nem hallgat meg a potenciális partnered, szorongsz vagy folyton ugrásra kész állapotban vagy, az rossz előjel. Az sem jelent jót, ha a másik túl tökéletesnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen – mert valójában nem is az. Ha sok időt kell azzal töltened, hogy felgöngyölítsd a hazugságokat és féligazságokat, miközben azt érzed, nincs értelme valaminek a sztoriban, hallgass megérzésedre, és állj tovább.

+1 Mintázatok

Mindenkinek lehet rossz napja, vagy lehet ideges, izgulós a randizás első szakaszában. Azonban, ha nem egyszeri esetekről van szó, hanem mintázatot vélsz felfedezni a másik kétes viselkedésében, ne maradj sokáig vele. Már az ismerkedés korai fázisában is felbukkannak a diszfunkcionális, potenciálisan bántalmazó viselkedési mintázatok.

Egyszerűbb még azelőtt kiszállni egy bántalmazó kapcsolatból, mielőtt igazán elkezdődött volna. Ne feledd, a különböző érdeklődési területeket és célokat egészséges keretek között meg lehet beszélni, de a bántalmazásban nincs kompromisszum.

Ha arról szeretnél olvasni, miként segíthetsz másoknak kilépni a bántalmazásból, olvasd el korábbi cikkünket: Kilépés a bántalmazásból: 7 mód, ahogy valóban segíthetsz az áldozatoknak! Ha pedig még nem hallottad, olvasd el egy másik cikkünkből, milyen új módon kérhetnek segítséget az erőszak áldozatai idéntől: Januártól új módon kérhetsz segítséget, ha erőszak áldozata lettél.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra