Így kezeld a szezonális szorongást, most éppen az őszit

GettyImages-452704075
Reiber Gabriella

Bár időnként még megmutatja magát a nap, és összességében elmondhatjuk, hogy igen szép ősz az idei, önmagában az, hogy egyre rövidebbek a nappalok, és egyre hidegebb, nyirkosabb, borúsabb az idő, sokakban szorongást okozhat.

„Az őszi szorongás elnevezéssel azt írjuk le, amikor valaki szorongással és rossz hangulattal küzd az őszi hónapokban. Eltérően a többi szorongástól, ennek gyakran nincs nyilvánvaló külső kiváltó oka, és évente megismétlődik” – olvasható dr. Clare Morrisontól a Healthline-on.

Molnár Sára pszichológushallgató és pszichoedukációs önkéntes a Díványnak hozzáteszi, hogy ilyenkor a hétköznapok során a reménytelenség érzésével vagy lehangoltsággal is találkozhatunk. „Gyakori lehet, hogy a tanév elkezdődésével vagy a munkahelyi pörgés miatt túlterheltnek érezzük magunkat” – mondja Sára.

Clare Morrison szerint sokan nem veszik észre, milyen gyakori az őszi szorongás, és nem is ismerik fel. Ha azonban minden évben megtörténik velünk, a trend nyilvánvalóvá válik, és tehetünk lépéseket a megelőzés érdekében.

A következők lehetnek az őszi szorongás tünetei:

  • rossz hangulat és depresszió
  • szorongás és túlzott aggodalom
  • ingerlékenység
  • letargia, álmosság és fáradtság
  • a mindennapi tevékenységek iránti érdeklődés elvesztése

„A szorongás egyik oka a napfény csökkenése, ami a szerotoninszint csökkenéséhez vezet. Ez a hormon befolyásolja a hangulatot, az étvágyat és az alvási szokásokat.

Megemelkedik a melatonin hormonszintje is, ami álmossá és depresszióssá teszi az embert” – mondja Morrison. Ezenkívül, ha kevesebb napfényt kapunk, annak egy másik hatása a kevesebb D-vitamin, amelynek hiánya a depresszióval is összefüggésbe hozható. „További tényezők a viselkedésbeli változások, mivel 

az időjárás romlásával kevesebb időt töltünk a szabadban és kevesebbet sportolunk.” 

GettyImages-1277237827
ArtistGNDphotography / Getty Images Hungary

Őszi szorongás, vagy valami más?

Patricia Thornton New York-i pszichológus úgy gondolja, hogy az évszakok változásai hangulati változásokat és szorongást idézhetnek elő, azonban szerinte az őszi szorongás nem ismert állapot.„Általában szezonális affektív zavarról van szó. Az őszi szorongás a szezonális affektív zavar miatti előzetes szorongás” – mondta Thornton a Healthline-nak. Véleménye szerint maguk az átmenetek is szorongást okozhatnak. „Azok az emberek, akiknek valamilyen átmenet vagy változás történik az életkörülményeikben, például az iskola ütemtervének megváltozásával kevesebbet alszanak, szoronghatnak.”

Az őszi negatív érzések másik magyarázata az, amit Thornton „évfordulós reakcióként” emleget. Például, amikor elérkeznek a hűvösebb hónapok, és kevesebb napfényt kapunk, eszünkbe jut, hogy a tél kemény.

„Ez egy olyan jelenség, amely egyébként általában az események évfordulója körül jelentkezik.

Néha traumatikus eseményekről van szó, mint például a halál vagy a támadás, de olykor csak egy emlékezés az évforduló körüli érzésekre, amelyek érzelmeket válthatnak ki, és előfordulhat, hogy nem tudod, miért vagy szorongó vagy depressziós” – véli a pszichológus.

De a nyár vége megbánást is okozhat, ha úgy érezzük, nem tettünk meg mindent, amit a nyári hónapokban elterveztünk, hogy szeretnénk megélni vagy megvalósítani. Vagy ha éppen mesés nyarunk volt, és vége, az is lehangoló lehet.

Ezenkívül a közelgő ünnepek is gyakran stresszforrást jelentenek az embernek. „Különösen, ha úgy állsz hozzá, hogy boldognak kell lenned, mert hiszen ez egy ünnep” – teszi hozzá Thornton.

Bármi is az, valamit tennünk kell

Molnár Sára úgy véli, bizonyos szokásoknak a mindennapi rutinunkba való beépítésével 

rengeteget tehetünk az őszi szorongás ellen.

GettyImages-699086875
Ben Pipe Photography / Getty Images Hungary

„Ha nagyon rossz idő van, válasszunk benti, bekuckózós programot” – javasolja. „Gyújtsunk meg egy illatgyertyát, válasszunk valami hangulatos lejátszási listát, és vegyünk kézbe egy jó könyvet. Főzzünk egy finom forró teát, és válasszunk hozzá egy igazi őszi ízt” – mondja Sára.

Ha nincs kifejezetten rossz idő, Molnár Sára jó szívvel ajánlja, hogy kiránduljunk egyet a színpompás őszi erdőben. „Gyűjtsünk színes faleveleket, piros bogyókat, vagy hallgassuk az állatok hangjait” – javasolja.

Hozzáteszi, hogy a konyhában való tevékenykedés is jótékony hatású lehet, hiszen ősszel rengeteg finom hozzávaló érik és terem. „Kóstoljunk meg minél több őszi termést, zöldséget és gyümölcsöt.”

Oszd meg másokkal is!
Mustra