Ez a finomság hasznosabb a szívednek, mint a gyümölcsök és zöldségek

Az élelmiszerekből, például zöldségekből és gabonákból származó rostok fontosak az emésztés, az anyagcsere szempontjából, és akkor is, ha szép kort szeretnénk megélni. Egy tanulmány szerint mind közül a teljes kiőrlésű kenyérből származó rostok a legjobbak, mert azok sokkal hatékonyabbak lehetnek a szívbetegségek kockázatának csökkentésében, mint a gyümölcsök és zöldségek.

Egy új kutatás szerint a teljes kiőrlésű rostok fogyasztása egyedülálló előnyökkel járhat a szív egészségére nézve más élelmiszerekhez képest.

A rostforrások, például a barna kenyér, a korpa és a gabonafélék, segíthetnek csökkenteni a gyulladást és a szívbetegségek kockázatát. Az elegendő rost fogyasztása fontos az egészség szempontjából, de egyes rostforrások egészségesebbek lehetnek a szív számára, mint mások – mutat rá egy új kutatás. 

A teljes kiőrlésű gabonából származó rostok ráadásul csökkenthetik a gyulladást és azok kialakulásának kockázatát, sokkal inkább, mint a gyümölcsökből és zöldségekből származó rost, a JAMA Network Open március 31-én megjelent tanulmánya szerint.

Ez a finomság minden életkorban hasznos
Ez a finomság minden életkorban hasznosHollie Fernando / Getty Images Hungary

Számos egyetem kutatói, köztük a Harvard Chan Közegészségügyi Iskola és a Columbia Egyetem 4125 65 éves és idősebb felnőtt adatait vizsgálták meg körülbelül 25 éves követés során. A kutatók összehasonlították a rostbevitel mértékét a vérben lévő gyulladás markereivel és a résztvevők szívbetegségeinek időbeli gyakoriságával. 

A kutatók végül úgy találták, hogy a magas rostfogyasztás kevesebb gyulladásos markerrel és a szívbetegség alacsonyabb kockázatával jár együtt, ami nem volt meglepő. Korábbi kutatások azt sugallták, hogy az elegendő rostbevitel javítja a bélrendszer egészségét, szabályozza a vércukorszintet, és csökkenti a krónikus betegségek kockázatát.

Amikor azonban a rostforrások szerint különítették el az elfogyasztott ételek adatait, a kutatók rájöttek, hogy egy bizonyos típus összefüggésbe hozható a szívbetegségek és a gyulladások alacsonyabb kockázatával – a teljes kiőrlésű élelmiszerekből, például a barna kenyérből, rostban gazdag gabonafélékből (például zabpehely) és korpából származó rostok.

Ezzel szemben a gyümölcsökből és zöldségekből – például almából, narancsból, banánból, babból, brokkoliból és borsóból – származó rost kevésbé kapcsolódott az alacsonyabb gyulladási szinthez.

A különbség meglepő volt – állítja Rupak Shivakoti, a tanulmány vezető szerzője és a Columbia Mailman School of Public Health epidemiológiai adjunktusa.„A rostokról általában úgy gondolják, hogy szerepet játszanak a gyulladás csökkentésében, de vizsgálati adataink azt sugallják, hogy a gyümölcs- és zöldségrostoknak a gabonarostoknál kisebb szerepük van a gyulladás szintjében” – emelte ki Shivakoti a témában.

Az eredmények azt érzékeltetik, hogy a teljes kiőrlésű gabonák különösen hasznosak lehetnek a gyulladások és a szívbetegségek kockázatának csökkentésében, de további kutatásokra van szükség annak meghatározásához, hogyan lehet a legjobban kihasználni a különböző rostforrások előnyeit az egészségre. 

A teljes kiőrlésű gabonák egyedülálló előnyökkel járhatnak a szív egészségére nézve

Kezdetben a kutatók azt feltételezték, hogy a teljes kiőrlésű rostok csökkenthetik a szívbetegségek kockázatát azáltal, hogy jobban csökkentik a gyulladást, mint más típusú rostok. Bár igaz volt, hogy a teljes kiőrlésű gabonák csökkentik a gyulladást, ez nem magyarázta meg teljesen az eltérést.

A rostokon kívül a teljes kiőrlésű gabonában lévő egyéb tápanyagok is segíthetnek a jótékony hatás kifejtésében, beleértve a fehérjét, a B-vitaminokat, az egészséges zsírokat és az ásványi anyagokat.

A tanulmány ugyanakkor korlátozott volt, mivel megfigyeléses adatgyűjtés folyt, így az adatok nem tudták közvetlenül kimutatni, hogy a teljes kiőrlésű rostok jobb egészségügyi eredményeket okoznak. Egyelőre a legjobb tanács az, hogy kövessük a teljes rostbevitelre vonatkozó jelenlegi ajánlásokat, és ne spóroljunk a gyümölcsökkel és zöldségekkel sem, mivel Shivakoti szerint ezek még mindig nagyon jó tápanyagforrások.

„Természetesen további jól ismert egészségügyi előnyökkel jár a gyümölcsök és zöldségek fogyasztása, így ezek megfelelő fogyasztása továbbra is fontos”

– hangsúlyozta. 

Ha pedig kifejezetten a szíved egészsége vagy a gyulladások miatt aggódsz, fontold meg egy kicsit több teljes kiőrlésű gabona hozzáadását az étrendedhez.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra