Nem kell véget érnie a szerelemnek, csak mert felszállt a rózsaszín köd

Ha meghalljuk, hogy szerelem, általában az az akaratlan, intenzív érzelmi állapot ugrik be, ami a hollywoodi filmeket és a legnagyobb popslágereket ihlette, amiről romantikus regényeket olvastunk. Amikor érzed a pillangókat a gyomrodban, hevesebben ver a szíved és úgy érzed, ez tényleg örökké tart majd.

Az ismerkedés kezdeti fázisában még minden új és izgalmas. Mindkét fél arra törekszik, hogy lenyűgözze és elbűvölje a másikat, az újdonság varázsa azonban egy idő után kopni kezd. Egyre tisztábban látjuk azokat a hiányosságokat, azokat a tökéletlenségeket, amiket kezdetben a rózsaszín köd eltakart.

Definiáld újra a szeretetet, de most a rózsaszín köd nélkül 

Hajlamosak vagyunk ilyenkor csalódottnak érezni magunkat. Az izgalom helyét átvette a normalitás. A partnered nagy eséllyel továbbra is ugyanaz a személy, az érzéseid viszont megváltoztak. Ennek eredményeként elgondolkozol azon, hogy valami nem stimmel veled, a pároddal vagy a kapcsolat egészével. Azért változtak meg az érzéseid, mert nem működik a kapcsolat? Ezen már csak egy szakítás segíthet?

Steven C. Hayes pszichológus az utóbbi években nagy figyelemmel kísérte a jelenséget. Kutatásai szerint ha ragaszkodunk bizonyos érzésekhez, az pont olyan mérgező, mint ha menekülni akarnánk előlük. Ahhoz, hogy fejlődni tudjunk, tartson valahova a kapcsolat, az érzéseinknek is változniuk kell. Az érzelmek ugyanis lehetővé teszik, hogy észrevegyük, milyen irányba tart az életünk. Amikor a szerelmet kizárólag érzelemként definiáljuk, fenyegetve érezzük magunkat, hiszen ez látszólag azt jelenti, hogy a szerelem elmúlik. Éppen ezért futunk utána, kapaszkodnunk kell bele, ahelyett, hogy figyelnénk az érzéseink jelzéseire és tanulnánk belőlük.

Figyeld meg, mit jeleznek az érzéseid!
Figyeld meg, mit jeleznek az érzéseid!Willie B. Thomas / Getty Images Hungary

Szeretjük azt hinni, hogy a szerelem mindent elsöprő szenvedéllyel kezdődik, ami később meghitt együttlétté válik. Ez azonban csak akkor következik be, ha a partnerek elkezdik egymás hibáit is látni, és ezzel együtt elfogadják egymást. Ahhoz, hogy idáig eljussunk, át kell gondolnunk a szeretet definícióját.

Előfordul, hogy egy vita során felemeljük a hangunkat, vagy valamelyikünk kimegy a szobából. Ilyen esetben valószínűleg nehezebb megtalálni a szerelem érzését magunkban, de mindig van lehetőségünk arra, hogy szeretettel cselekedjünk. Teljesen rendben van, ha csalódottak vagy szomorúak vagyunk, de ez nem zárja ki, hogy szeretettel forduljunk a partnerünkhöz. Elmondhatjuk, hogy bár idegesek vagyunk, mégis jó lenne együtt dolgozni a probléma megoldásán.

Ez egyáltalán nem könnyű, és sok helyzetben lehetetlennek tűnik. Ilyenkor kulcsfontosságú, hogy tudd, mit jelent számodra a szeretet, és miként tudod azt a nehezebb helyzetekben is kifejezni. A szeretetteljes viselkedés mellett azonban ne félj észrevenni azt se, hogy mit jeleznek számodra az érzéseid. Ezek segítségével ugyanis megtanulhatjuk felállítani a határainkat, de segítenek abban is, hogy jobban és egészségesebben kötődjünk a másik emberhez.

Oszd meg másokkal is!
Mustra