Tényleg rövidebb ideig élnek azok, akik kevés szénhidrátot esznek? A kutatók utánajártak

Szabó Eszter

Úgy tűnik, a kutatók rájöttek arra, mégsem kellene száműznünk az étrendünkből a szénhidrátokat, mert rövidíthet élethosszunkon. Még érdekesebb, hogy ha mégis megtesszük, akkor csak az javít valamennyit a helyzeten, ha a szénhidrátokon kívül valami másról is lemondunk.

Az alacsony szénhidráttartalmú diétákat összefüggésbe hozták a rövidebb élethosszal – kivéve, ha a diétázók elhagyják a húsféléket, és a növényi alapú alternatívákat választják.

Az Egyesült Államokban 15 400 ember adatainak elemzése kapcsolatot talált a halálozás és a szénhidrátbevitel között. A tanulmány kimutatta, hogy azok az emberek éltek a legtovább, akik energiabevitelük 50-55 százalékát szénhidrátokból nyerték. 50 éves korukban ezek az emberek további 33 évig élhetnek.

Nem kell mellőznünk a szénhidrátokat
Nem kell mellőznünk a szénhidrátokatThomas Barwick / Getty Images Hungary

Ez egy évvel több, mint azoknál, akik energiájuk 70 százalékát vagy annál többet szénhidrátokból nyerik, és négy évvel több, mint azok várható életkora, akik kalóriájuk kevesebb mint 30 százalékát szerzik be szénhidrátokból. Vagyis sem többet, sem kevesebbet nem éri meg enni 50-55 százaléknál, mert csak ártunk vele magunknak a kutatás eredményei szerint.

Sara Seidelmann, a bostoni Brigham and Women's Hospital munkatársa és kollégái azon töprengtek, hogy az alacsony szénhidráttartalmú diéták során elfogyasztott zsír- és fehérjefajták hozzájárulhatnak-e az élettartam csökkenéséhez.

A részletes adatokba belemerülve úgy találták, hogy amikor az emberek a szénhidrátokat húsra cserélték, például bárányhúsra, sertéshúsra, marhahúsra és csirkehúsra – ez jellemző az alacsony szénhidráttartalmú diétázókra Európában és az Egyesült Államokban –, a halálozás esélye nőtt.

Ugyanakkor az ellenkezője igaz azokra, akik ehelyett növényi eredetű fehérje- és zsírforrásokat ettek, például hüvelyeseket, zöldségeket és dióféléket. Seidelmann szerint a legjobb, ha az esetlegesen kimaradt szénhidrátokat növényi alapanyagokkal helyettesítjük.

A csapat úgy véli, hogy az alacsony szénhidráttartalmú, magas hústartalmú étrend megnövekedett mortalitása a szervezet gyulladásos és oxidatív stresszrendszerére gyakorolt káros hatásai miatt következik be.

„Ha nagyon alacsony szénhidráttartalmú étrendet választ az ember a fogyás elősegítésére vagy étkezési szokásként, nagyon fontos ügyelnie arra, hogy a szénhidrátot több növényi alapú étellel helyettesítse”

– jelentette ki Seidelmann.

Ami a túl sok szénhidrátot fogyasztókat illeti, az ő halálozási arányuk magasabb lehet a nagy mennyiségű finomított szénhidrát, például fehér rizs és kenyér fogyasztásával összefüggő anyagcsere-problémák miatt.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra