Nehezen koncentrálsz a munkában? Fogadd meg Steve Jobs tanácsát, és hatékonyabb leszel

GettyImages-2105515

Egy hajszál választ el minket a nyári uborkaszezontól, amikor kifejezetten nehezünkre eshet produktívnak lennünk. A gondolataink megannyi dolog körül járnak, csak a munkán nem. Hacsak nem vagyunk olyan szerencsések, hogy az egész nyarat szabadsággal töltsük, a techmogul, Steve Jobs tanácsát érdemes megfogadnunk, hogy hatékonyabbak legyünk (nem csak) nyáron.

Steve Jobs nem csak a technológiai eszközök úttörő innovátora volt, gondolkodásmódja és életfelfogása példaértékű és inspiráló lehet többünk számára. Feltűnt már például, hogy az Apple-vezér mindig ugyanabban a szettben jelent meg nyilvános szereplései alkalmával? A fekete garbó és kék farmer párosításához való ragaszkodása több volt mint lustaság vagy nemtörődömség. Ez a megjelenés egyrészt Jobs karakterének elválaszthatatlan részévé vált, de ami még fontosabb:

döntési energiát is spórolt azáltal, hogy nem kellett azon gondolkodnia, mit vegyen fel.

Így több energiája maradt az igazán lényeges dolgokra. Ez csak egy hasznos praktika az informatikai zsenitől, de mi az, amit még érdemes tőle ellesnünk?

Lépj ki az „igenember” üzemmódból: tanulj meg nemet mondani!

Steve Jobs az alapítója napjaink egyik legértékesebb márkájának, az Apple-nek. Azt hihetnénk, hogy sikerének kulcsa abban rejlett, hogy egyszerre több projekten dolgozott, majd azt vitte tovább, amiben a legtöbb potenciált látta. Jobs viszont mindig is olyan ember volt, aki egy dologra szeretett összpontosítani. 1997-ben egy konferencián az alábbi gondolatot osztotta meg, amikor sikerének titkáról kérdezték: 

„Az emberek általában azt hiszik, hogy ha összpontosítunk valamire, akkor igent mondunk arra az egyetlen dologra, amire fókuszálunk. A fókusz valójában egyáltalán nem ezt jelenti. Ilyenkor pont, hogy nem igent mondunk valamire, hanem nemet száz másik jó ötletre.”

Bár a világ gyakran a multitaskingra kényszerít minket, a szétaprózódott figyelem a hatékonyságunk és az eredményességünk legnagyobb akadálya. Akkor lehetünk képesek produktívan dolgozni, ha egy időben csak egy adott dologra fókuszálunk. Egy adott problémának, egy projektnek, egy feladatnak szenteljük a teljes figyelmünket.

Mire érdemes nemet mondanod?

Jobs konkrétan is megfogalmazta, melyek azok a dolgok a munkában, amelyekkel feltétlenül fel kell hagynunk, ha valódi eredményeket szeretnénk elérni:

#1 Mindent te akarsz csinálni

Minden ember ideje és kapacitása véges, így egy idő után csak úgy tudod növelni a hatékonyságodat, ha bizonyos (rész)feladatokat delegálsz. Ehhez természetesen olyan emberekkel érdemes körülvenned magad, akikre nyugodt szívvel ruházol át bizonyos felelősségi köröket. A delegálás az irányító és kontrolláló típusú embereknek kifejezetten nehezére eshet, azonban mióta világ a világ, több ember többre megy, mint egy.

#2 Folyton elterelődik a figyelmed

Bár a technológiának köszönhetően sokkal könnyebben végezhetjük el a munkánkat, a rengeteg inger könnyen elterelheti a figyelmünket. Pedig

akkor vagyunk a leghatékonyabbak, ha képesek vagyunk teljesen belemerülni abba, amit végzünk.

Úgynevezett flow-ban vagyunk. (A kifejezés Csíkszentmihályi Mihály, magyar származású pszichológustól származik, és azt a fókuszált állapotot írja le, amikor teljesen belefeledkezünk abba, amit csinálunk). Az e-mail-értesítések, az üzenetek pittyegése, a folyamatos telefoncsörgés, de még a munkatársaink beszéde is megzavarhatja ezt a folyamatot. Ha dolgozunk, és éppen olyan munkát végzünk, ami a teljes figyelmünket igényli, inkább kapcsoljuk ki az értesítéseket, használjuk a „Ne zavarjanak!” üzemmódot.

A hatékonyságunkhoz nagyban hozzájárul, ha kiiktatunk magunk körül minden zavaró tényezőt
A hatékonyságunkhoz nagyban hozzájárul, ha kiiktatunk magunk körül minden zavaró tényezőtAr Ducha Misfa'i / Getty Images Hungary

#3 Irreális célokat és elvárásokat támasztasz önmagad elé

Amikor megtervezzük a hetünket vagy a munkanapunkat, gyakran kerülhet fel a teendőlistánkra olyan dolog, amelyről szinte biztosan tudjuk, hogy csak túlórával tudjuk elvégezni, de még akkor sem biztos, hogy a végére érünk. Ahelyett, hogy mindig rohannánk önmagunk után, hogy beérjük magunkat a kígyózó feladatlistánk tételeinek akkurátus kipipálgatásával, legyünk reálisak, és itt is igyekezzünk megtalálni a fókuszt!

Minden munkanap elején határozzuk meg azt a néhány (háromnál nem több) feladatot, amely prioritást élvez,

és ezt kövesse minden más. Ha ezek túl nagy falatnak ígérkeznek, bátran osszuk le őket kisebb részfeladatokra, mert ezeknek egyrészt sokkal szívesebben fogunk nekiállni, másrészt az elvégzésük sikerélményt okoz. 

Ne feledd, a fókuszálás arról szól valójában, mire mondasz nemet. Bár nem egyszerű a határhúzás, mégis nagyon kifizetődő és felszabadító, ha összegyűjtjük hozzá a kellő bátorságot, és olyan mederbe kezdjük terelni az életünket, amerre mindig is szerettük volna, hogy haladjon. Jobs így nyilatkozott a nemet mondás erejéről: „Tulajdonképpen engem ugyanolyan büszkeséggel töltenek el azok a dolgok, amelyeket nem tettem meg, mint azok, amelyeket igen. De arra vagyok a legbüszkébb, hogy képes voltam különbséget tenni közöttük.” 

A cikk szerzőjéről

Sas Eszter Krisztina a Dívány pszichológus szakértője és a Mind Art kreatív pszichológiai műhely társalapítója. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra