Ezért vagy nagyon szerencsés, ha szereted a sárgadinnyét

GettyImages-590064226

Amellett, hogy olyan finom, hogy akár a desszertet is kiválthatja, a sárgadinnye számos roppant pozitív élettani hatással is büszkélkedhet. Ismerd meg ezeket, és tedd az illatozó, mézédes gyümölcsöt minél többször az asztalra, akár napon szárított sonkaszeletekkel, akár egészséges jégkásaként, egy kis borssal ízesítve.

Nem véletlen a sárgadinnye töretlen népszerűsége, hiszen ez a tökfélék családjába tartozó, ázsiai eredetű gyümölcs amellett, hogy lédús és nagyon finom, tele van vitaminnal és hasznos tápanyaggal, melyek révén az egyik legegészségesebb nyári csemegének számít. Bővelkedik A-vitaminban, ami egyebek mellett a haj és a köröm szépségéért felelős. Bőségesen található még benne B-vitamin-komplex, így kedvező hatással van az idegrendszer működésére, illetve az agyműködésre. Hasonlóan gazdag C-vitaminban, amely sok szempontból nélkülözhetetlen a szervezet számára: erősíti az immunrendszert, felveszi a harcot a különféle betegségek kialakulásában közrejátszó szabad gyökökkel, de például az inak és a csontok fejlődéséhez is nagymértékben hozzájárul.

Lássuk a legfontosabb előnyeit!

A sárgadinnye fogyasztásának 7 fontos előnye

1. Béta-karotin, amiért hálás lesz a szervezeted

Ha a béta-karotinról van szó, a sárgadinnye kiüti a pályáról a többi sárga-narancssárga gyümölcsöt. Több béta-karotint tartalmaz, mint az alábbiak:

  • kajszibarack
  • grépfrút
  • narancs
  • őszibarack
  • mandarin
  • nektarin
  • mangó
A természet snackje
A természet snackjeChristine Schneider / Getty Images Hungary

Egyes tanulmányok azt is megállapították, hogy a narancshúsú sárgadinnye ugyanannyi béta-karotint tartalmaz, mint a sárgarépa.

A béta-karotin egyfajta karotinoid. A karotinoidok olyan pigmentek, amelyek a gyümölcsök és zöldségek élénk színét adják. Evés után a béta-karotin vagy A-vitaminná alakul, vagy erős antioxidánsként működik, és segít leküzdeni a sejteket megtámadó szabad gyököket.

Az A-vitamin ennyi minden miatt fontos:

  • a szem épsége, egészsége
  • egészséges vörösvértestek
  • egészséges, jól működő immunrendszer

2. C-vitamin

Mindössze 1 csésze sárgadinnye az ajánlott napi C-vitamin-érték több mint 100 százalékát tartalmazza. A C-vitamin részt vesz a következők előállításában:

  • véredények
  • porc
  • izom
  • kollagén a csontokban

Mindezeken túl további kutatásokra van szükség a C-vitaminnal kapcsolatban annak bizonyítására, hogy hatásos az olyan betegségek ellen, mint:

  • asztma
  • rák
  • cukorbetegség

A C-vitaminban gazdag ételek fogyasztása ráadásul segíthet csökkenteni a tünetek időtartamát a következő megfázás alkalmával. Egy áttekintésben úgy találták, hogy a C-vitamin 8 százalékkal csökkentette a megfázás időtartamát a felnőtteknél. Gyermekeknél a megfázás időtartama 14 százalékkal csökkent.

3. Folát

A foláttal B-9-vitamin néven is találkozhattál. Jól ismert az idegcső születési rendellenességeinek, például a nyitott gerinc (spina bifida) megelőzésének megelőzéséről.

Ezeken is segíthet:

  • egyes rákbetegségek kockázatának csökkentése
  • az öregedés miatti memóriavesztés kezelése

Ha a rákról van szó, a folát kétélű fegyver lehet. Az American Journal of Clinical Nutrition című folyóiratban publikált, a vitaminról szóló tanulmányok alaposabb vizsgálata szerint a folát védelmet nyújthat a korai rákos megbetegedések és a folsavhiányban szenvedők esetében. Azonban a B-9-vitamin nagy dózisban, például túlzott kiegészítésben, serkentheti vagy ronthatja a későbbi stádiumú rákos megbetegedések kialakulását. A Mayo Kliknika szerint a terhes nőknek és a fogamzóképes korú nőknek napi 400–600 mikrogramm folátot kell fogyasztaniuk.

A 13 év feletti férfiaknak 400 mikrogrammot kell fogyasztaniuk belőle. Két csésze sárgadinnye 74 mikrogramm folátot tartalmaz, ami a napi érték körülbelül 19 százaléka.

4. Víz

A legtöbb gyümölcshöz hasonlóan a sárgadinnye magas, közel 90 százalékos víztartalommal rendelkezik. A sárgadinnye fogyasztása segít hidratáltnak maradni egész nap, ami fontos a szív egészsége szempontjából. Ha hidratált vagy, a szívednek nem kell olyan keményen dolgoznia, hogy pumpálja a vért.

A megfelelő hidratálás a következőket is támogatja:

  • emésztés
  • egészséges, jól működő vesék
  • egészséges vérnyomás

Az enyhe kiszáradás pedig a következőket okozhatja:

  • szédülés
  • fejfájás
  • száraz bőr
  • száraz száj
  • székrekedés

És ha ennyi érv még nem lenne elég, jó, ha tudod, hogy a súlyos esetek a következőkhöz vezethetnek:

  • gyors szívverés
  • zavartság
  • alacsony vérnyomás
  • eszméletvesztés

A kiszáradás a vesekő kialakulásának kockázati tényezője is – a hagyományos víz a legjobb választás a megőrzéséhez, ám a vízben gazdag gyümölcsök, például a sárgadinnye fogyasztása is segíthet.

5. Rostok

A rostok egészségügyi előnyei túlmutatnak a székrekedés megelőzésén. A rostban gazdag étrend a következő előnyökkel jár:

A gyerekeknek is adj belőle
A gyerekeknek is adj belőleJose Luis Pelaez Inc / Getty Images Hungary
  • csökkenti a szívbetegség és a cukorbetegség kockázatát
  • segít a fogyásban azáltal, hogy hosszabb ideig teltebbnek érzi magát az ember tőlük

6. Kálium

Egy közepes méretű sárgadinnye egy szelete 4 százalékot biztosít a napi szükséges káliummennyiségből. A kálium esszenciális elektrolitásvány, ami segít fenntartani a megfelelő vízegyensúlyt a sejtek és a testnedvek között. A kálium az idegek egészségéhez és a megfelelő izom-összehúzódáshoz is létfontosságú. Ha edzés után egy káliumban gazdag nassolnivalót, például sárgadinnyét eszünk, az segít pótolni a kimerült elektrolitokat.

7. Egyéb vitaminok és ásványi anyagok 

Egy csésze sárgadinnye 1,5 gramm fehérjét tartalmaz. Kis mennyiségben sok egyéb vitamint és ásványi anyagot is ajándékoz a szervezetednek, többek között ezeket:

  • K-vitamin
  • niacin
  • kolin
  • kalcium
  • magnézium
  • cink
  • réz
  • mangán
  • szelén

Ezek miatt az egészséges előnyök miatt válik a sárgadinnye okos választássá, ha gyümölcsről van szó.

Hogyan válasszunk sárgadinnyét?

A sárgadinnye egész évben kapható, de nyáron a legfrissebb és legédesebb. Kiválasztásakor keress olyat, amely szimmetrikus, és kissé nehéznek érezteti magát. A színnek krémesnek, világos sárgás-narancsnak kell lennie, maximum egy nagyon kevés zölddel. Az érett sárgadinnye illata édes és aromás. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra