Egyre ijesztőbb lesz a jövőben a repülés: ez a jelenség okozza

Pásztor Liliána
GettyImages-2166876776
Olvasási idő kb. 3 perc

Az utazás során az utasok többsége fél a turbulenciától, de amíg eddig leginkább zivatarokhoz, viharfelhőkhöz kötötték a rázós pillanatokat, ma már fel kell készülnünk egy teljesen új helyzetre. A „láthatatlan” légörvény, azaz clear-air turbulence (CAT) nem csak sokkal gyakrabban fordul elő, de egyre erősebben csap le, és erről kizárólag a klímaváltozás tehet.

Az elmúlt négy évtizedben a súlyos clear-air turbulencia előfordulása 55 százalékkal nőtt az észak-atlanti útvonalakon, miközben az erős turbulencia előfordulása Észak-Amerikában 41 százalékkal emelkedett az 1979 és 2020 közötti időszakban. Ez nem csupán kutatási eredmény: a 2023-as Geophysical Research Letters-ben megjelent tanulmány rávilágított arra, hogy az utazások során tapasztalt durva légörvények nem csak jövőbeli előrejelzések, hanem már ma is valóság részei.

Az ijesztő jelenség

A jelenségnek az az oka, hogy a klímaváltozás „fűti” a troposzférát, miközben a sztratoszféra alul lehűl, és ez a hőmérséklet-különbség aktiválja a jetstreameket, amelyek erősebb széllöketeket generálnak a korábbiakhoz képest. A turbulencia ilyenkor szinte láthatatlan: felhők nélkül, a repülési magasságokban keresztülsuhanva, kellemetlen eseményként éri az utazókat a hatalmas rázkódás, amely a pilóták egyik legnagyobb rémálma is, hiszen felkészülni sem tudnak rá.

A legtöbb fedélzeti sérülést a váratlan turbulencia okozza
A legtöbb fedélzeti sérülést a váratlan turbulencia okozzaAlexander Spatari / Getty Images Hungary

Amellett, hogy ez kellemetlenség, komoly biztonsági kockázatot is jelent: súlyos esetekben emberek vetődhetnek a fedélzet tetejére vagy egyenesen a padlóra. A statisztikák szerint a turbulencia a leggyakoribb oka az utasok fedélzeti sérüléseinek, és már turbulencia általi haláleset is történt, például a Singapore Airlines járatán 2023-ban.

A repülőipar reagált is a változó körülményekre: fejlett előrejelző rendszereket (pl. IATA Turbulence Aware), LIDAR-alapú fedélzeti érzékelőket, és szigorúbb övhasználati szabályokat vezetnek be a légitársaságok, mindemellett a repülőgépek karbantartási ciklusait is fel kell gyorsítani, hiszen a folyamatos rázkódás jelentősen megrövidítheti az alkatrészek élettartamát.

Ha kíváncsi vagy rá, hogyan büntetnek meg a légiutas-kísérők, ha nem akarod elcserélni a helyedet, figyelmedbe ajánljuk ezt a cikkünket is.

Vedd meg fél áron a Dívány első könyvét!

A Dívány újságírói által felkutatott történetek fele a 20. század elejének Magyarországát idézi meg, a másik fele pedig a világ tucatnyi országából mutat be egészen különös eseteket.

Tekintsd meg a kötetet, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek