Vajon te is kiégtél a randizásban? 5 tipp, ami segíthet, hogy újra visszanyerd a kedved a társkereséshez

GettyImages-92983126
Sas Eszter Krisztina

A társkeresés fáradságos útvesztőjében sokszor találhatjuk magunkat megrekedve. Rengeteg a bizonytalanság, lemondott találkozók sora, köddé vált elképzelések és csalódások szeghetik kedvünket. Ha nem figyelünk magunkra, könnyen kiéghetünk. Mutatjuk, mit tehetünk a dating burnout ellen.

A különböző randiappok, mint a Tinder vagy a Bumble, bizonyos szempontból jóval egyszerűbbé teszik az ismerkedést, hiszen a segítségükkel számtalan potenciális partner közül válogathatunk kedvünkre. Sőt, sokszor még a kanapéról sem kell felkelnünk ahhoz, hogy lebeszéljünk egy randit. Ez a látszólagos kényelem viszont veszélyeket is rejt magában. A végtelennek tűnő esélyes „Nagy Ő”-k számának növekedésével könnyen elveszíthetjük a valódi és őszinte érdeklődésünket a randipartnereink irányába. Arról nem is beszélve, hogy a ghosting és a sorozatos csalódások igencsak próbára tehetik a randizáshoz való hozzáállásunkat. Ha te is magadra ismertél ezek alapján, könnyen lehet, hogy dating burnoutban szenvedsz, azaz kiégtél a randizásban. 

Dating burnout

Szokás mondani, hogy jóból is megárt a sok, a rosszul sikerült randikból pedig kifejezetten ártalmas. A dating burnout következtében érzelmileg elérhetetlenné válhatunk, elveszíthetjük az érdeklődésünket, a reménytelenség és a kétségbeesés keríthet minket hatalmukba.

A társkeresés elkerülhetetlen velejárója, hogy olykor nem vagyunk biztosak a saját érzelmeinkben, sem abban, hogy a másik hogyan érez irántunk.

Ha ez a bizonytalanság túlontúl elviselhetetlen számunkra, akkor vagy teljesen elfordulunk az ismerkedéstől, ezzel is védve magunkat, vagy éppen új partnereket keresünk. Azt hihetjük, hogy egyszerűbb beleugranunk egy új és izgalmas kalandba, mint kezelnünk és átdolgoznunk a bizonytalanságot magunkban.

A randiappokban felbukkanó profilképek mögött könnyen szem elől téveszthetjük a valódi embert és az emberi értékeket. Ha viszont nem tekintünk a másik személyre emberként, nem is fogjuk emberként kezelni. Ezek miatt hajlamosak lehetünk a partnereink felé tanúsított tiszteletet nélkülözve viselkedni. Az utolsó pillanatban lemondjuk a lebeszélt találkozót, rosszabb esetben meg sem jelenünk rajta, illetve szó nélkül felszívódunk. 

A folyamatos negatív élmények következtében úgy érezhetjük, hogy érzelmileg kiégtünk. 

A dating burnout egyik első égető tünete lehet, ha már képtelenek vagyunk valódi figyelmet szentelni a partnerünknek
A dating burnout egyik első égető tünete lehet, ha már képtelenek vagyunk valódi figyelmet szentelni a partnerünknekskynesher / Getty Images Hungary

Hogyan kerülhetjük el a kiégést?

Számos előnye van a társkereső alkalmazásoknak, viszont mindenképp érdemes néhány dolgot szem előtt tartunk, hogy megelőzzük a dating burnoutot. 

1. Gondolkodjunk rövid távban! Az első találkozó után még nem azt kell eldöntenünk, hogy az adott emberrel akarjuk-e leélni az életünk hátralévő részét, mindösszesen annyit, hogy szeretnénk-e még belőle többet látni, jobban megismerni, és részt venni egy következő randin. Ha félretesszük a hosszú távú tervezést, sokkal kevesebb stresszel és csalódással kell szembenéznünk.

2. Szoktassuk hozzá magunkat a bizonytalansághoz! Ahogy korábban írtuk, az ismerkedés természetes velejárója, hogy sokszor sem a saját szándékainkban, sem a másikéban nem lehetünk biztosak. Ezek olyan érzések, amelyek kellemetlenségeket okozhatnak, de ahelyett, hogy elmenekülnénk előlük, igyekezzünk tudatosítani és megélni őket. 

3. Limitáljuk a társkeresésre szánt időt! Bár kényelmes megoldásnak tűnhet hazafelé a metrón vagy egy barátunkra várva egy kávézóban görgetni a randiappokat, igyekezzünk dedikált időt szánni erre, nagyjából napi 15-20 percet. Ezzel megszüntethetjük a folyamatos készenlét érzését, és ténylegesen a társkeresésre fókuszálhatunk. Nincs azzal sem gond, ha néha nagyobb szüneteket is tartunk. Ilyenkor, ha elmegyünk egy szórakozóhelyre vagy iszogatni, a potenciális társjelöltek mustrálása helyett fókuszáljunk a barátainkra, és éljük meg a pillanatokat.

4. Lassítsunk! Ha főképp az egyedülléttől való félelmünk vezérel minket a párkeresésben, előfordulhat, hogy túl gyorsan vágunk bele egy új kapcsolatba. Azzal, ha siettetjük az ismerkedés folyamatát, és nyomást gyakorolunk a másikra, pont azt érhetjük el, amitől a legjobban félünk: magányosságot és elhagyatottságot. Ehelyett fontos, hogy megtanuljuk kezelni az egyedüllétből fakadó szorongást, és ezáltal hagyjuk, hogy minden a maga tempójában történjen.

5. Legyünk jelen! Adjuk meg a maximális figyelmet az éppen aktuális randipartnerünknek. Legyünk kíváncsiak a személyiségére, az érdeklődési köreire, hiszen ezáltal dönthetjük el azt, hogy meg szeretnénk-e ismerni jobban. Ha ezekre nem figyelünk, előfordulhat, hogy a múltbeli tapasztalataink befolyással lesznek egy új partner megítélésére.

Az ismerkedés és a társkeresés során nagy eséllyel találhatunk értékes és érdekes partnereket, azonban ha túlzásba visszük, könnyen kiéghetünk érzelmileg. Így érdemes szem előtt tartanunk a fentebb felsorolt tippeket, hiszen így adhatjuk meg az esélyt önmagunknak és a másiknak is arra, hogy egy tartalmas és mély kapcsolatot alakíthassunk ki.

A cikk szerzőjéről

Sas Eszter Krisztina a Dívány pszichológus szakértője és a Mind Art kreatív pszichológiai műhely társalapítója.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra