Ha te is szereted a padlizsánt, van 6 nagyon jó hírünk

GettyImages-1202603606

A benne található rostoknak és hasznos vegyületeknek köszönhetően a padlizsán nem csupán egészséges, de a fogyásban is segítségedre lehet. Ügyesen megválogatva a mellette fogyasztott ételeket, illetve egy kis testmozgással is kiegészítve a diétát, néhány nap alatt akár három kiló plusztól is megszabadulhatsz a segítségével. Ám nem csak ennyi előnye van – már soroljuk is a legfontosabbakat.

A tojásgyümölcs kalóriában igen szegény alapanyag: egy fél padlizsán nagyjából 150 gramm, és körülbelül 20-25 kalória van benne. Eredetileg Indiából származik, hazánkba a törökök hozták be, innen is ered török paradicsom elnevezése. Használhatod nyersen, krémnek, panírozva, rántva, párolva, főzve, grillezve, de még akár levesként is elkészítheted.

Vásárláskor azokat a példányokat keresd, amelyek rugalmasan visszanyerik feszességüket, ha ujjunkkal megnyomkodjuk. A ráncos, fonnyadtabb, matt felületű padlizsán gyakran keserű, azokat már érdemes a boltban hagynod.

A padlizsán 6 meglepő egészségügyi előnye

Bár gyakran zöldségnek tekintik, hivatalosan gyümölcsnek számít. Számos fajtája létezik, amelyek mérete és színe eltérő. És bár a legelterjedtebb a mélylila héjú padlizsán, lehet piros, zöld vagy akár fekete is. Amellett, hogy egyedi textúrát és különleges ízt kölcsönöz a recepteknek, a padlizsán fogyasztása számos lehetséges egészségügyi előnnyel is jár.

1. Sokféle tápanyagban gazdag

A padlizsán tápanyagban gazdag élelmiszer, ami azt jelenti, hogy kevés kalóriában jó mennyiségű vitamint, ásványi anyagot és rostot tartalmaz.

2. Magas antioxidáns-tartalommal bír

Amellett, hogy számos vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, a padlizsán számos antioxidánssal büszkélkedhet. Az antioxidánsok olyan anyagok, amelyek segítenek megvédeni a szervezetet a szabad gyökökként ismert káros anyagok okozta károsodásoktól. Tanulmányok kimutatták, hogy az antioxidánsok segíthetnek megelőzni számos krónikus betegséget, például szívbetegséget és rákot.

A padlizsán különösen gazdag antocianinokban, egyfajta antioxidáns tulajdonságokkal rendelkező pigmentben, amely felelős élénk színéért. Különösen hasznos a padlizsánban lévő nasunin nevű antocianin. Több vizsgálat is megerősítette, hogy hatékonyan védi a sejteket a szabad gyökök okozta károsodástól.

Gyerekjáték az elkészítése
Gyerekjáték az elkészítésestock_colors / Getty Images Hungary

3. Csökkentheti a szívbetegség kockázatát

Antioxidáns-tartalmának köszönhetően egyes tanulmányok szerint a padlizsán segíthet csökkenteni a szívbetegségek kockázatát. 

Egy vizsgálatban a magas koleszterinszintű nyulak napi 0,3 uncia (10 ml) padlizsánlevet kaptak két héten keresztül. A vizsgálat végén mind az LDL-koleszterin-, mind a trigliceridszintjük alacsonyabb volt – ez az a két vérmarker, amely a szívbetegség magasabb kockázatához vezethet.

Más tanulmányok szintén kimutatták, hogy a padlizsán védőhatással lehet a szívre. Egy vizsgálatban az állatokat 30 napig nyers vagy grillezett padlizsánnal etették. Mindkét típus javította a szívműködést, és csökkentette a szívroham súlyosságát. 

4. Elősegítheti a vércukorszint szabályozását

A padlizsán hozzáadása az étrendhez segíthet a vércukorszint kordában tartásában. Ennek elsősorban az az oka, hogy a padlizsán magas rosttartalmú. A rostok csökkenthetik a vércukorszintet azáltal, hogy lassítják az emésztést és a cukor felszívódását a szervezetben. A lassabb felszívódás egyenletesen tartja a vércukorszintet, és megakadályozza a kiugrásokat és összeomlásokat. 

Más kutatások azt sugallják, hogy a padlizsánhoz hasonló élelmiszerekben található polifenolok vagy természetes növényi vegyületek csökkenthetik a cukor felszívódását, és fokozhatják az inzulinszekréciót, mindkettő segíthet csökkenteni a vércukorszintet. Egy kémcsőben végzett vizsgálatban a padlizsán polifenollal dúsított kivonatait vizsgálták. Végül kiderült, hogy csökkenthetik a cukor felszívódását befolyásoló specifikus enzimek szintjét, segítve ezzel a vércukorszint csökkentését.

A padlizsán jól illeszkedik a cukorbetegség kezelésére vonatkozó jelenlegi étrendi ajánlásokba, amelyek közé tartozik a rostban, teljes kiőrlésű gabonákban és zöldségekben gazdag étrend. 

5. Segíthet a fogyásban is

A padlizsán magas rost- és alacsony kalóriatartalmú, így kiváló kiegészítője bármilyen fogyókúrának. A rostok lassan mozognak az emésztőrendszerben, és elősegíthetik a teltségérzetet és a jóllakottságot, csökkentve a kalóriabevitelt. Minden csésze (82 gramm) nyers padlizsán 3 gramm rostot és mindössze 20 kalóriát tartalmaz.

Hamarosan itt a szezonja.

Hamarosan itt a szezonja
Hamarosan itt a szezonjaWe Are / Getty Images Hungary

6. Előnyöket adhat a rák elleni küzdelem során

A padlizsán számos olyan anyagot tartalmaz, amelyek potenciált mutatnak a rákos sejtek elleni küzdelemben. A szolasodine ramnozil-glikozid (SRG) egyfajta vegyület, amely egyes nadálytőféle növényekben, köztük a padlizsánban is megtalálható. Egyes állatkísérletek kimutatták, hogy az SRG-k rákos sejtek pusztulását okozhatják, és segíthetnek csökkenteni bizonyos ráktípusok kiújulását.

Ezenkívül számos tanulmány kimutatta, hogy több gyümölcs és zöldség, például padlizsán fogyasztása védelmet nyújthat bizonyos ráktípusok ellen. Egy körülbelül 200 tanulmányt vizsgáló áttekintés megállapította, hogy a gyümölcs- és zöldségevés a hasnyálmirigy-, gyomor-, vastagbél-, húgyhólyag-, méhnyak- és mellrák elleni védelemmel jár. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra