A naplóírás 7 egészségügyi előnye: ezért érdemes felnőttként is nekikezdeni

A naplóírás a szakértők szerint jobb, világosabb személyes meglátásokhoz vezethet a kapcsolatokról, a stresszorokról és a megküzdési mechanizmusokról is. Ha rendszeresen gyakorlod, segíthet enyhíteni a stresszt, a szorongást, és akár a depresszió tüneteit is.

Gondolataink, érzéseink és mindennapi életünk eseményeinek írásos feljegyzéséről régóta úgy gondolják, hogy javítja a közérzetet, és egyre több kutatás utal arra is, hogy mindez a fizikai egészségünk számára is előnyös lehet. 

A hálanaplóírás a hangulatot is javíthatja, míg a bánatnaplózás segíthet megbirkózni a traumákkal. Egészségügyi előnyeinek kihasználása érdekében próbáld meg hetente legalább két-három napon elővenni a naplód, és feljegyezni benne a legfontosabbakat. 

„A naplóírás egyfajta meditatív gyakorlat, amely segíthet rendezni érzelmeinket, és fontossági sorrendbe állítani az életünk egyes részeit”

– mondja Melissa Divaris Thompson holisztikus pszichoterapeuta. „Csökkentheti a szorongást és depressziót, és segít önmagad mélyebb szinten való megértésében is” – fűzte hozzá.

Carla Marie Manly klinikai pszichológus szerint számos mentális, érzelmi, spirituális és fizikai egészségügyi előny származhat a naplóírásból, attól függően, hogy mi a szándékunk vele. A szakember megjegyzi, hogy a hála naplózása fellendítheti a hangulatot, és általában az élet megbecsülését hozhatja magával, míg a bánatnaplózás segíthet a harag, a szomorúság és a hitetlenség feldolgozásában, miközben az esemény elfogadása felé haladunk.

Íme minden, amit tudni érdemes a naplóírás egészségügyi előnyeiről és arról, hogyan tegyük hasznos szokássá!

1. Csökkenti a stresszt

A kutatások azt sugallják, hogy a naplóírás kiváló stresszkezelési eszköz – egy 2018-as tanulmány ugyanis feltárta, hogy az érzelmekre összpontosító naplóírás a csökkent mentális szorongással és jobb közérzettel is összefüggésbe hozható.

„Ha írásban fejezzük ki, a stresszorok gyakran jobban megérthetők és értékelhetők” – mondja Manly. „A feltárásuk után a személy távolabbról, objektívebben tekintheti meg rossz hangulatának előidézőit. Ez jobb stresszkezelési és megküzdési technikák kialakításához vezethet” – vallja a szakember. 

2. Csillapítja a szorongást 

Egy kisebb, 2018-as tanulmány megállapította, hogy amikor a felnőttek – akik fokozott szorongásos tüneteket tapasztaltak – 15-20 perces időközönként naplót írtak traumatikus élményeikről, csökkent szorongást, kevesebb depressziós tüneteket, valamint jobb közérzetet tapasztaltak mindössze egy hónap alatt.

„Amikor naplót írunk, gyakran megfejthetjük azokat a rejtett félelmeket, amelyek időszakos vagy krónikus szorongáshoz vezetnek” – mondja Manly. „A naplóírás bizonyos típusai magukban foglalhatják a szorongást kiváltó tényezők felismerését is” – tette hozzá.

3. Enyhíti a depressziót 

Egy 2013-as tanulmány kimutatta, hogy amikor a súlyos depressziós zavarban szenvedők három napon keresztül napi 20 percig írtak legmélyebb gondolataikról és érzéseikről, akkor depressziós pontszámuk jelentős csökkenést mutatott.

„Amikor a naplóírásnak a szomorú vagy dühös gondolatok kiengedése a célja, a gondolatok nagyobb valószínűséggel kerülnek feldolgozásra, és nem ragadnak meg bennünk” – foglalta össze az okokat Manly. 

4. Javítja a memóriát 

A kutatások azt sugallják, hogy azáltal, hogy segít hatékonyabban megbirkózni a stresszel, a naplóírás más fontos mentális folyamatok számára is felszabadíthatja kognitív erőforrásainkat.

Egy 2001-es, hallgatók körében végzett tanulmány úgy találta, hogy az egyetemre járással kapcsolatos legmélyebb gondolataik és érzéseik megírása javította a résztvevők rövid távú memóriáját.

5. Erősíti az immunrendszert

Manly szerint a naplóírás egy pihentető gyakorlat lehet, amely csökkenti a stresszhormonok, például a kortizol és az adrenalin felszabadulását – ez figyelemre méltó, mivel ezeknek a hormonoknak a túltermelése gyengítheti az immunrendszert.

Ez segíthet megmagyarázni, hogy a kutatás miért mutatott ki kapcsolatot a naplóírás és a javuló immunválasz között egy kisebb tanulmányban, amelyben 2004 HIV-beteg vett részt, akiknek limfocitaszáma megnövekedett az „érzelmi írás” vagy a naplóírás beavatkozása után. 

Kezdj el naplót írni, megéri!
Kezdj el naplót írni, megéri!Xavier Lorenzo / Getty Images Hungary

6. Növeli az optimizmust 

Egy 2003-as tanulmány szerint a kifejezetten a hálának szentelt heti naplóvezetés az általános optimizmus nagyobb javulásával járt.

„Az élet pozitív elemeinek értékelésével foglalkozó naplóval a hangsúly lekerül arról, ami épp nem működik jól az életünkben, és az élet áldásaira kerülhet a fókusz”

– emelte ki Manly.

7. Segít megbirkózni a traumákkal

A tanulmányok azt mutatják, hogy a naplóírás hatékony terápiás eszköz lehet a traumákat átélők számára.

Egy kisebb, 2008-as tanulmány kimutatta, hogy a poszttraumás stressz-szindrómában szenvedő emberek, akik kifejező írási tevékenységekben vettek részt, jelentős javulást tapasztaltak hangulatukban, és csökkentek a stresszhormonválaszaik, amikor traumatikus emlékekkel foglalkoztak.

Vannak hátrányai a naplóírásnak? 

Manly azt is elmondta a témában, hogy ha a naplóírásunk pusztán negatív gondolatokra vagy eseményekre összpontosít, akkor terméketlen vagy destruktív gondolati ciklusokban ragadhatunk, amelyek tovább ronthatnak bizonyos problémákat. 

Egy 2013-as, nemrégiben elvált emberekkel készült tanulmány feltárta, hogy amikor a résztvevők napi 20 percig naplózták legmélyebb érzéseiket és gondolataikat, sokkal kevésbé haladtak előre az érzelmeik kezelésében, mint azok, akik csak napi tevékenységeikről írtak.

Hogyan írjunk hatékonyan naplót?

Mivel előfordulhat, hogy az ember rendkívül kényes információkat tesz közzé a naplójában, a szakértők egyetértenek abban, hogy kulcsfontosságú, hogy legyen egy biztonságos hely a naplónk tárolására, hogy az írója érzelmileg őszinte lehessen anélkül, hogy félne mások véleményétől.

Thompson azt is tanácsolja, hogy jelöljünk ki egy konkrét helyet a naplóíráshoz – ideális esetben egy csendes szobát –, ahol rendszeresen gondolkodhatunk és reflektálhatunk életünk egyes eseményeire.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra