Drágám, már megint fáj a fejed? Ez a 10 ital tényleg segít nyári fejfájás és migrén esetén

GettyImages-1170592911

Kötelező-e eltűrnünk a szenvedést, vagy vannak olyan, akár természetes alapanyagok, amik segítenek a sokszor kibírhatatlan tünetek kezelésében? A válasz az utóbbi: még az is lehet, hogy csak kedvenc reggeli italodból kell egy kicsit többet innod a fejfájás enyhüléséhez.

A migrén kapcsán a kutatások folyamatosan zajlanak, amelyeknek következtében mára tudjuk, hogy az agyi erek görcsös összehúzódása okozza. A jelenség gyökere azonban máig nem egyértelműen tisztázott az orvostudomány számára, így teljes gyógyítása sem maradéktalanul megoldott. A cél inkább a rohamok gyakoriságának és erősségének csökkentése, a tünetek enyhítése.

A migrénes fejfájás nagyon kimerítő, és sokszor a napi teendők elvégzésében is akadályozza a érintetteket. A lüktető fájdalom mellett émelygés, rosszullét, fény- és hangérzékenység is jelentkezhet, az egyes rohamok pedig akár napokig is eltarthatnak. A kutatások szerint azonban a testedzés hathatós segítséget nyújt a migrén ellen, még akkor is, ha olykor épp a túlzott testmozgás váltja ki a fejfájást – olvasható az Elemental szakértőinek tollából. Lássuk, mi segíthet még!

Enyhítsd a migrént ezzel a 10 itallal!

A migrénnek tehát nincs ismert gyógymódja, ezért az étrend és az életmód megváltoztatása fontos a megkönnyebbülés érdekében. Lássuk sorban azokat az italokat, amikkel érdemes egy próbát tenned!

1. Koffeinmentes kávé

Míg a túl sok koffein egyeseknél migrénes rohamokat válthat ki, nehéz lehet lemondani a napi csésze kávéról. A szokásos kávé lecserélése koffeinmentes változatra viszont segíthet. 

A váltás során próbáld meg fokozatosan leszoktatni magad a koffeines változatról. Ellenkező esetben koffeinelvonást tapasztalhatsz – ez a migrénes rohamok egy másik lehetséges kiváltó oka.

2. Zöld tea

Ha egyéb alternatívát keresel a koffeinmentes vagy hagyományos kávé helyett, közepes koffeintartalommal, fontold meg a zöld teát, mert millióféleképpen lehet a szervezeted hasznára.

A fekete és oolong fajtákhoz hasonlóan a zöld tea is a Camellia sinensis növény leveleiből készül, és antioxidáns-tartalmáról híres. Míg a zöld tea állítólag segít a fejfájás csillapításában, további kutatásokra van szükség annak megállapítására, hogy mindenki számára megelőzhetők-e ezzel az itallal a migrénes rohamok.

Miért pont ő?
Miért pont ő?Pornpak Khunatorn / Getty Images Hungary

3. Őszi margitvirágtea

Az angolul feverfew-ként emlegetett gyógynövényről megállapították, hogy segít enyhíteni a migrénes roham tüneteit, beleértve a fájdalmat, a fényérzékenységet és a hányingert is. Tea is főzhető belőle. Fontos azonban megjegyezni, hogy a levelek elfogyasztása néha szájfekélyt okozhat, így egyes fejfájás-specialisták inkább kapszula formájában ajánlják.

4. Borsmentatea

A fájdalomcsillapító hatásáról ismert borsmentaolajat gyakran használják az alternatív gyógyászatban a tenziós fejfájás helyi kezelésére. Előnyös lehet a borsmenta tea formájú fogyasztása és az aroma belélegzése migrénes rohamok esetén – különösen akkor, ha lüktető fejfájást tapasztalsz.

Koffeinmentes, így a nap bármely szakában fogyaszthatod anélkül, hogy az éjszakáidat megzavarná.

5. Gyömbértea

Egy másik koffeinmentes gyógytea, amely enyhítheti a migrénes hullámokat. Ezt a fajta teát a növény gyökeréből készítik, nem pedig a leveleiből. A migrénes rohamok kezelésében a gyömbér talán a leghasznosabb az émelygés és a hányás csökkentésében.

A folsavról, amely a turmixokhoz használható leveles zöldekben található, kimutatták, hogy csökkenti a migrénes tüneteket. 

6. Zöld turmixok

Ha az ember nem eszik elég zöldfélét, akkor hiánya lehet egy fontos B-vitaminból, a folátként vagy folsavként emlegetett B9-vitaminból.

Egy 2015-ös tanulmányban kimutatták, hogy a folsav csökkenti a migrénes tüneteket. Azonban további kutatásokra van szükség annak megállapítására, hogy ennek a vitaminnak a kiegészítő formájában történő alkalmazása valóban segít-e a megelőzésben is.

7. Víz

Az egyéb italok fogyasztása mellett fontos, hogy elegendő vizet igyunk egész nap. Ezzel megelőzhető a migrénes rohamok gyakori kiváltó oka: a kiszáradás. 

Nagyon nem kellemes
Nagyon nem kellemesdeepblue4you / Getty Images Hungary

8. Gyümölcsös víz

Azok számára, akik nem isznak elég vizet, mert unalmasnak találják az ízét, a gyümölcsös víz még finomabb módja lehet a migrénes rohamot kiváltó kiszáradás elkerülésének.

Egyszerűen csak adj apróra vágott friss gyümölcsöt egy pohár vízhez, hogy feldobd az ízét és a tápanyagtartalmát.

9. Szőlőlé

Lehet, hogy a szőlőlé volt az egyik kedvenc gyermekkori italod, de nagy kár, ha leszoktál róla, mert ennek az italnak a potenciális előnyei a felnőttkorban is fennmaradhatnak.

Fél csésze adag szőlőlé nagyjából 10 mg magnéziumot tartalmaz, ami a migrénes rohamok javulását hozhatja magával. A magnéziumhiány összefüggésbe hozható a szabálytalan idegátvitellel, ami szerepet játszhat a migrénes rohamok kialakulásában.

10. Narancslé

A narancslé egy másik ital, amely magas magnéziumtartalma miatt segíthet fejfájás és migrénes rohamok esetén. A hozzáadott cukrok elkerülése érdekében válaszd 100 százalékos, ha még jobbat szeretnél, akkor frissen préselt változatát.

Ha a citrusfélék esetleg migrénes rohamokat váltanak ki nálad, hagyd ki a narancslevet, és próbálj ki egy másik italt a listáról.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra