Így őrizd meg a mentális egészséged mérgező légkörben is. Pszichológus ad tippeket

Van az a gondolatmenet, ami szerint a mérgező vagy egészségtelen környezetből ki kell lépni a mentális és fizikai egészségünk megőrzése érdekében. Nemcsak a családunk és a barátaink, de gyakran a szakemberek is azt tanácsolják, hogy annak érdekében, hogy megoldódjon a problémánk, hagyjuk hátra a bénító közeget.

Ez elég egyszerű megoldásnak tűnik, és sok esetben könnyen alkalmazható is. Vannak azonban olyan helyzetek, amikor az embernek nincs lehetősége azonnal lépni, például azért, mert anyagi függésben él, vagy mert még nincs olyan állapotban az illető, hogy ki tudjon lépni a mérgező környezetből.

Az elmúlt egy év különösen nagy kihívást jelentett az emberek számára. A járvány következtében sokan elestek a bevételeiktől, a kényszerű otthonlét pedig a mentális állapotunkra is hatással van. És ezekben az esetekben, amikor bármennyire is szeretnénk, nem tudjuk megváltoztatni az egész világot, a túlélés és a boldogulás érdekében érdemes a munkát magunkban kezdeni. Ilisa Kaufman pszichológus szerint a következő módszerek segítenek megőrizni a mentális egészségünket, függetlenül attól, hogy mi történik körülöttünk.

Pozitív gondolkodásmód

Könnyebb úgy hozzáállni a nehézségekhez, hogy látjuk a folyamat végét. A járványhelyzet azonban sajnos nem ilyen. Fogalmunk sincs, hogy mikor ér véget, még hány napig kell este nyolcra hazaérni és kényszeresen kezet mosni. Ez a végeláthatatlannak tűnő helyzet pedig nagyban nehezíti, hogy megőrizzük a pozitív hozzáállásunkat. Teljesen érthető, ha téged is olyan gondolatok gyötörnek, hogy nem bírod már sokáig, nem élhetsz így minden nap, ezek a mondatok azonban csak mélyebbre löknek a negatív spirálban, növelik az öngyilkosság, a válás, a hízás, valamint a függőségek kialakulásának kockázatát.

Tudatosságra és türelemre is szükséged lesz
Tudatosságra és türelemre is szükséged leszHenrik Sorensen / Getty Images Hungary

Ehelyett próbáld ki, hogy napokra bontod a mostani helyzetet. Könnyebbség lehet, hiszen minden nap csak az aznapi kihívásokkal kell megküzdened, minden nap új lehetőséget kapsz, hogy tanulj az előző hibákból és ezáltal erősödj. Minden kihívás, amit sikerül teljesíteni, hozzájárul az adott nap sikerességéhez, de motivációt adhat a következő napokra is. Ez a gondolkodásmód ráadásul egészségesebb magatartáshoz is vezet, ami pozitív üzeneteket közvetít az agy számára, így a közérzeted is jobb lesz. Ha pedig úgy érzed, hogy semmi sem sikerül, ahelyett, hogy a járvány végét várnád, próbáld ki, hogy milyen az, amikor csak az adott napot kell kibírni. Nem könnyű elkezdeni, de hidd el, megéri.

Napi rutin

Minden embernek szüksége van valamilyen mértékű kiszámíthatóságra. A gyógyulás felé vezető, egyúttal az életed feletti kontroll visszaszerzésének első lépése, ha megpróbálsz rendszert vinni az étkezéseidbe és az alvási szokásaidba. Ezzel tovább erősödik az érzés, hogy kézben tartod a dolgokat, hatást tudsz gyakorolni rájuk, és egy idő után nem azokat fogod keresni, amikre nincs hatásod.

Kikapcsolódás

Mindannyiunknak szüksége van olyan tevékenységekre, amik kizökkentenek a mindennapok monotonitásából, ezek többsége azonban a konditermek, színházak és más közösségi terek bezárásával szintén a vírushelyzet áldozatául esett. Ahelyett, hogy például az alkoholtól várnánk a kikapcsolódás élményét, próbáljunk minden nap időt szakítani a pihenésre, akár zenével, olvasással, online baráti találkozókkal.

A járványhelyzet hatására a családon belüli erőszak fokozódik, ezért fontos megjegyezni, hogy a fentiekbe csak akkor vágj bele, ha nem vagy erőszak áldozata. Ha segítségre van szükséged, veszélyben van a testi épséged, hívd az OKIT ingyenes, a nap 24 órájában elérhető, +3680-20-55-20-as telefonszámát. Az OKIT munkatársai készséggel válaszolnak a benned felmerülő kérdésekre, szükség esetén a menekülésben és az elhelyezésedben is tudnak segíteni. Ha nincs lehetőséged telefonálni, írásban az okit@csbo.hu címen tudsz segítséget kérni.

Oszd meg másokkal is!
Mustra