Te melyik vagy inkább: pacsirta vagy bagoly? Az is lehet, hogy ebbe a típusba tartozol

GettyImages-1286487400
Kofrán Eszter

Ismerd meg kronotípusodat, cirkadián ritmusodat, hogy egészségesebb életvitelt alakíthass ki, és minőségibbé varázsolhasd alvási szokásaidat.

Te inkább reggeli pacsirtának vagy éjjeli bagolynak tartod magad? Erre a kérdésre a többségünk még egyértelmű választ tud adni, hiszen ezen két kategória esetén könnyebben megállapíthatjuk magunkról, hogy általában korán fekvő és korán kelő ritmusunk van, vagy épp ellenkezőleg, későn fekszünk le aludni, és aztán szenvedünk a korai keléstől, mert a munkába azért mégiscsak be kell érni. Azonban az alváskutatásra specializálódott klinikai szakpszichológus, Michael J. Breus azt vette észre munkája során, hogy ennél jóval árnyaltabb a helyzet: kétszer annyi kronotípust azonosított be, mint a korábban elterjedt pacsirta-bagoly páros. Te vajon melyik kategóriába tartozol: oroszlán, medve, farkas, esetleg inkább delfin vagy?

Oroszlán

Az oroszlánok reggeli ragadozók, nem okoz nehézséget számukra a korán kelés. Optimisták, természetüknél fogva fegyelmezettek, praktikus gondolkodásúak és célorientáltak. Ezek a tulajdonságok alvási szokásaikra is kiterjednek, ugyanis nemcsak hogy jó alvók közepes alvásigénnyel párosítva, de még a korai lefekvés is könnyen megy nekik, amelyet képesek rendszeresen betartani. Mivel szeretik a rutint, a napi beosztásokat és a mértékletességet nappali szokásaikban is, az egészségük is remek.

Kutatások kimutatták, hogy akik képesek korán lefeküdni és korán kelni, azoknál kisebb eséllyel alakulnak ki szív- és érrendszeri betegségek, elhízás és mentális betegségek (pl. depresszió, szorongás stb.). Az oroszlánok energiától duzzadva vágnak bele a napba, reggel és kora délután a leghatékonyabbak. Az emberiség 15-20 százalékát alkotják.

Jobb, ha kronotípusod szerint alszol és dolgozol, ha megteheted, mert így egészségesebb életmódot tudsz kialakítani magadnak
Jobb, ha kronotípusod szerint alszol és dolgozol, ha megteheted, mert így egészségesebb életmódot tudsz kialakítani magadnakAleksandra Piss / Getty Images Hungary

Medve

A medvék egész napjuk során vadásznak, az árral haladnak és alvás-kelés preferenciájuk leginkább „az út közepén is” hozzáálláshoz hasonlít. A négy kronotípus közül a medvék ritmusa igazodik a leghűségesebben a nap állásához, ezért a nap közepén a legaktívabbak, késő reggeltől kora délutánig. Könnyedebb személyiséggel rendelkeznek, szeretik a mókázást, és csapatjátékosok.

Azonban a medvék gyakran érzik magukat kialvatlannak, nem alszanak eleget, ugyanis a munkanapokon hajlamosabbak kevesebbet aludni, amelyet a hétvégén túlalvással próbálnak bepótolni. Ez a szokás sajnos nem egészséges, kutatások szerint magasabb testtömegindexhez vezet, nagyobb az elhízás rizikója. Éppen ezért a medvék gyakran pluszkilókkal rendelkeznek, jellemzően derék tájon. A társadalom 50 százalékát ők alkotják, ezzel a leggyakoribb kronotípust képezik. Nem csoda hát, hogy társadalmunk az ő ritmusukhoz igazodik: az esti 6 körüli vacsora, az este 10 órás kezdésű népszerű sorozatok nekik köszönhetően váltak normává.

Farkas

A farkasok éjjeli ragadozók, így jobban kedvelik az esti időszakot. Ők azok, akik még reggel 9-kor is csak kimászni képesek az ágyból, soha nem pattannak ki olyan energikusan, mint az oroszlánok, elfáradni viszont csak éjfél körül szoktak. Kreatív, impulzív, érzelmileg intenzív emberek, akik vágyják az új élményeket, és természetükből adódóan kockázatvállalók. Közepes alvásigényük van, késő reggel és késő este éri el a csúcsot produktivitásuk, egy energialankával közöttük.

Mivel erőteljesen az éjszakát kedvelik, nem nekik való a medvék ritmusára berendezkedett társadalmi időbeosztás, tehát a farkasoknál nagy kockázata van a krónikus szociális időeltolódásnak, az elégtelen alvásnak. Ezek pedig a fizikai és a mentális egészséget is veszélyeztetik: az éjjeli kronotípusoknál nagyobb eséllyel alakulnak ki krónikus betegségek, mint például szív- és érrendszeri problémák, diabétesz vagy depresszió. Általában napi 7 óra alvás mellett a leghatékonyabbak napközben, de ezt ritkán sikerül elérniük, annyira másként működik biológiai ritmusuk a medvékhez igazodott szociális időbeosztási szokásokhoz képest. A társadalom 15-20 százalékát képezik.

Delfin

A delfinek csupán egyik agyféltekéje merül álomba valójában, míg a másik éber marad, amikor szunyókálnak. A delfin kronotípusú emberek a delfinhez hasonlóan felszínesen alszanak. Napközben majd leragad a szemük, este pedig pörögnének, ugyanis a többiekhez képest nekik fordítva működik a cirkadián ritmusuk: a vérnyomásuk és kortizoltermelésük este indul csak be igazán, így nem tudnak könnyen elaludni, elméjük ekkor aktív, és fizikailag is energikusabbak ilyenkor. A delfin típusúak rendkívül intelligensek, óvatosak, odafigyelnek az apró részletekre is, perfekcionisták, és gyakran szoronganak. A társadalom mindössze 10 százalékát teszik ki.

Szerencsére egy kutatás azt találta, hogy az alvásidőzítési preferenciát kisebb százalékban határozza meg a genetika, nagyobb részt a környezeti körülményektől függ (pl. testmozgás, hőmérséklet, fényviszonyok), így valamennyi igazítást képesek lehetünk kieszközölni saját alvási szokásainkban. Illetve, nem árt megismerni, milyen ritmust követ a szervezetünk, ugyanis mindez a megfelelő táplálkozás kialakításában is jelentős szerepet játszik.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra