Nehezen koncentrálsz? Ez az 5 étel segít felpörgetni az agyad

GettyImages-1155941111
Malina Adrienn

Tagadhatatlan, hogy ahogy öregszünk, testünk is velünk együtt öregszik. Jelzik ezt a ráncok, az ősz hajszálak, az egyre nehezebben leküzdhető pluszkilók. A test mellett viszont az elménk is megsínyli az idő múlását. Az agy karbantartása legalább olyan fontos, mint a testünké, csak ehhez nem súlyzók és ugrálókötelek kellenek. „Okos” ételekkel tehetünk azért, hogy az agyunk sokáig fitt maradjon.

A hal mint az agy tápláléka

Az agy legjobb serkentő hatású fehérjeforrása a hal. Gazdag ómega-3 zsírsavakban, amelyek kulcsfontosságúak az agyunk egészséges működéséhez. Ezeknek az egészséges zsíroknak elképesztő erejük van: jótékony hatásait már összefüggésbe hozták a demenciával, a stroke kockázatának csökkentésével, valamint a lassabb szellemi hanyatlással. Ráadásul létfontosságú szerepet játszhatnak a memória fejlesztésében, különösen az időskor előrehaladtával.

Az agy – és nem mellesleg a szív egészsége – érdekében érdemes heti legalább kétszer halat fogyasztani. Fontos tudni azt is, hogy a sovány halak, mint például a tonhal, tőkehal és a friss vízi halak, nem rendelkeznek hasonló tulajdonságokkal. Összehasonlítva, a zsíros halak 30-szor több ómega-3 zsírsavat és ötször több D-vitamint tartalmaznak.

Az agy karbantartása legalább olyan fontos, mint a testünké
Az agy karbantartása legalább olyan fontos, mint a testünkéOsakaWayne Studios / Getty Images Hungary

Kevés csoki és dió

A diófélék és a magvak ugyancsak jó forrásai az antioxidánsoknak és az E-vitaminnak, amelyet egyes tanulmányok a kognitív képességek kisebb mértékű hanyatlásával kapcsoltak össze. 

Az étcsokoládé más erős antioxidáns tulajdonságokkal is rendelkezik, és olyan természetes stimulánsokat tartalmaz, mint a koffein, amelyek fokozhatják a koncentrációs képességet.

Viszont ezekből nagyon kevés is elég. Félmaréknyi dió naponta elegendő ahhoz, hogy a szervezet élvezhesse a jótékony hatásokat.

Fő a reggeli: avokádó és teljes kiőrlésű gabona

A teljes kiőrlésű gabonát és gyümölcsöket, például az avokádót tartalmazó étrend csökkentheti a szívbetegségek kockázatát, valamint a rossz koleszterinszintet. Így képes javítani a véráramlást, ami segíti az agysejtek egészséges működését. Bár az avokádó elég zsíros, ez a „nyugodtan ehető, jó zsír” kategóriába tartozik.

Reggel is tartsd a mértékletességet
Reggel is tartsd a mértékletességetistetiana / Getty Images Hungary

A teljes kiőrlésű gabonák szintén hozzásegítenek az élelmi rostokhoz és az E-vitaminhoz. Ha pedig ezeket reggel fogyasztjuk el, még biztosabb lesz a hatás. Köztudott, hogy egy kiadós reggeli csodákra képes, de a mértéktartás ebben az esetben is fontos, hiszen ha már reggel túlesszük magunkat, biztos, hogy később sem fog menni a koncentráció.

A szupertápláló áfonya

Az áfonya rendszeres fogyasztása is segíthet megvédeni az agyat a szabad gyökök által okozott károktól, és csökkentheti az életkorral összefüggő betegségek, például az Alzheimer-kór vagy a demencia hatásait. Állatkísérletekkel kimutatták, hogy az áfonyában gazdag étrend javította az idősödő állatok tanulási és izomműködését, így mentálisan egyenrangúvá váltak a sokkal fiatalabb példányokkal.

Az agyműködés csodaszerei
Az agyműködés csodaszereiPhoto by Cathy Scola / Getty Images Hungary

Az elfeledett cukor

Hajlamosak vagyunk arra, hogy ha a diétában fő ellenséget kell kijelölni, akkor a cukorra esik a választásunk. Pedig a cukor az agy leginkább kedvelt üzemanyaga. Igaz, nem a szacharóz, hanem a tiszta glükóz. 

Ezért érdemes például frissen facsart gyümölcslevekből fogyasztani egy pohárral, ami löketet adhat a memóriának, a mentális képességeknek.

Kerüljük a hozzáadott cukrot tartalmazó termékeket, mert ha már túl sok a cukor, akkor azzal nemcsak a memória károsodhat, hanem az egész szervezetünk.

Végül, ha nem csak étellel szeretnénk jó hatással lenni az agyunkra és a koncentrációs képességünkre, akkor elegendő alvással, sok folyadékkal, sétával és némi meditációval is segíthetünk magunkon.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

 

Oszd meg másokkal is!
Mustra