5 + 1 időrabló szokás, amit észre sem veszel, mégis csinálsz – én így tudtam lejönni róluk

Rengeteg olyan szokásunk van, amit általában csak megszokásból csinálunk. Ezek jellemzően olyan dolgok, amikkel csak az időnket töltjük, emellett viszont nem sokat adnak az életünkhöz.

Ha hozzám hasonlóan neked is vannak ilyen szokásaid, megnyugtatlak: a Medium cikkéből kiderül, hogy ezzel közel sem vagy egyedül. És ahhoz, hogy a produktivitásunk érdekében le tudjunk számolni ezekkel, a felismerés remek kiindulópont.

#1 Ébredés után irány a közösségi média

Időbe telt, mire feltűnt, hogy ébredés után az első dolgom csekkolni a közösségi média különböző felületeit. Mivel reggelente a mobilom ébreszt, az ágy mellett van a telefon, így adja magát, hogy ébredezés közben végigpörgessem a hírfolyamot. Ennek következtében viszont sokszor már reggel elfog valami rossz érzés: vagy egy hírrel kapcsolatban (elég csak a naponta regisztrált fertőzöttek számára gondolni), vagy egy olyan poszt láttán, aminek következtében tovább erősödik bennem a hónapok óta tartó home office miatti elszigeteltség érzése. Ezenkívül pedig arra is hajlamos vagyok, hogy a posztok közötti bóklászás miatt jócskán megcsússzanak a reggeli teendőim.

Valószínűleg nem fogom ébresztőórára cserélni a mobilomat, és nem is ez lesz az a szokás, amivel legelőször fel fogok hagyni. De igyekszem egyre kevesebb időt tölteni a mobilom társaságában (kutyasétáltatás közben már hetek óta nincs nálam!), és biztos vagyok benne, hogy kellő tudatossággal a reggelek is könnyebben mennek majd.

#2 Zaba a végtelenségig

Korábban simán rendeltem pizzát este tízkor, reggelire betoltam egy tábla csokit, napközben pedig elvoltam egy-egy tál müzlivel. Az egész napos nasizás következtében egy idő után teljesen eltűntek a főétkezéseim, gyakorlatilag csokin, sütin és tortillacsipszen éltem, amíg aztán késő estére annyira megéheztem, hogy betoltam a fent említett pizzát vagy egy burritomenüt teljesen egyedül. Aztán rászoktam a házhoz szállítós bevásárlásra, tudatosan raktam össze a rendelésemet, nem csábultam el a boltban, és azt ettem, ami itthon volt. Oké, néha még rendelek egy-egy burritót vagy pizzát, de már nem este 11-kor állok neki megenni, hanem szigorúan ebédszünetben.

Egy kis tudatosság, és sokkal jobban fogod érezni magad a bőrödben
Egy kis tudatosság, és sokkal jobban fogod érezni magad a bőrödbenGeorgijevic / Getty Images Hungary

#3 A pénzügyek meg vajon mik?

Sokáig úgy gondoltam, hogy a pénzügyek tudatos kezelése valami olyasmi, amihez meg kell érni, miközben persze minden hónap végén számoltam vissza a napokat a következő fizetésemig. Idővel aztán rájöttem, hogy bárhány éves is az ember, jól jön, ha van valamennyi megtakarítása, ebben pedig egészen egyszerű applikációk is tudnak segíteni.

Ma már öt különböző virtuális széfbe teszem be a fizetésemnek azt a részét, amit nem szeretnék elkölteni, ez pedig nemcsak spórolni segít egy-egy nagyobb beruházásra, de szükség esetén mindig van hova nyúlni.

#4 A közösségi média hírfolyamainak ok nélküli görgetése

Engem is meglepett, amikor beállítottam a telefonomon az egyes alkalmazások használatával eltöltött idő mérését. Észre sem veszem, és nemcsak ébredés után, de a nap folyamán is többször előfordul, hogy azon kapom magam, hogy a hírfolyamokat tekergetem. A jelenségnek neve is van, cyberloafing, és írtunk is már róla részletesen. Segíthet róla lejönni, ha tudatosítod magadban, hogy mennyi mindennel tölthetnéd azt a két-három órát, ami alatt céltalanul bolyongsz a neten.

#5 Hívások és üzenetek figyelmen kívül hagyása

Biztos vagyok benne, hogy veled is gyakran előfordul, hogy hiába villan fel a telefonod, hiába vetsz rá egy gyors pillantást, hogy megnézd, ki hív vagy üzent, mégis félreteszed az egészet. Majd válaszolsz, ha befejezted, amit épp csinálsz, vagy ha lesz rá időd. Ez az idő azonban sokszor csak napokkal később jön el. Sokáig én is görgettem magam előtt a megválaszolatlan üzeneteket és hívásokat, miközben ott motoszkált az agyamban, hogy vajon mit akar a másik, mennyire volt fontos és mikor fogom elintézni. Aztán nemrég vettem egy nagy levegőt, és elkezdtem felvenni a telefont, ha pedig épp nem alkalmas, írok egy gyors üzenetet arról, hogy mikor fogunk tudni beszélni. Így nemcsak én nem zökkenek ki a feladatomból, de a másik félnek is sokkal jobb, hiszen nem vár hiába – sokszor akár napokat.

+ 1 Megfelelni másoknak

Mindannyian csinálunk olyan dolgokat, amikre valójában semmi szükségünk, de az is előfordul, hogy belemegyünk olyasmikbe, amikre egy kicsit sem vágyunk. Nem szereted az alkoholt vagy a cigifüstöt, de csinálod, hogy a többiek ne nézzenek ki, vagy olyan ruhákat és kiegészítőket vásárolsz, amikre magadtól rá sem néznél? Van egy rossz hírem. Az emberek többségét teljesen hidegen hagyja, hogy mit csinálnak mások, milyen ruhákban járnak és mivel töltik a szabadidejüket. Éppen ezért szuper lenne, ha el tudnánk engedni a másoknak való megfelelés kényszerét, és mi sem gyakorolnánk nyomást a környezetünkre, amikor olyat látunk, amivel nem értünk egyet.

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

 

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás. Ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. 
Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.

Mentes Anyu szakácskönyve 2 ide kattintva már rendelhető!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra