Ezzel ízesítsd a kávéd: a szív, a gyomor és a máj egészségét is javítja a fűszer

GettyImages-1322748803

Nagyszerű ízesítője lehet italoknak, süteményeknek, szószoknak, húsoknak, ugyanakkor a curry fűszerkeverék egyik alkotóelemeként is jól ismert. Ismerd meg és használd minél többet, mert a kardamom ma már tudományosan is bizonyítottan nagyon-nagyon egészséges.

kardamom az indiai konyha kedvelt fűszere. A vizsgálatok szerint prediabétesz és nem alkoholos zsírmáj esetén is hasznosnak bizonyult a gyulladáscsökkentő hatása miatt.

Az indiai eredetű kardamom ma már szinte minden élelmiszerüzletben megtalálható. A gyömbérfélék családjába tartozó, intenzív aromájú növény felfúvódás, puffadás és gyomorpanaszok ellen nyújt védelmet úgy, hogy segít a baktériumok elleni küzdelemben, valamint hatóanyagai révén kihajtja a felesleges vizet is a szervezetből. Egereken végzett kutatások szerint por formájában csökkentette a hasi zsír mennyiségét a magas zsír- és szénhidráttartalmú diétán lévő példányoknál.

A kardamom 7 fontos, tudományosan is bizonyított előnye

A gyömbérek családjába tartozó kardamom édes és sós ételekhez egyaránt használható. Antibakteriális tulajdonságokkal rendelkezik, és csökkentheti a vércukorszintet, valamint javíthatja a száj, a szív és a máj egészségét. 

Az indiai és a közel-keleti konyhákban gyakran használják az édes és sós ételek ízesítésére, Észak-Európában és Oroszországban is széles körben használják pékáruk összetevőjeként.

1. Antibakteriális tulajdonságokkal rendelkezik

„A kardamom antibakteriális tulajdonságai az eugenol nevű vegyi anyagnak köszönhetők. Ez a vegyszer felelős a magvak fűszeres illatáért” – mondja Reda Elmardi dietetikus.

Egy 2017-es tanulmány azt állítja, hogy a kardamom képes lehet a fertőzések kontrollálására. A kutatók baktériumtörzseken tesztelték a kardamom-illóolajat, és megállapították, hogy gátolja néhány gyakori kórokozó növekedését, többek között ezekét:

  • Szalmonella, amely évente körülbelül 1,35 millió élelmiszer-eredetű betegséget okoz.
  • Staphylococcus, amely szintén élelmiszer-eredetű megbetegedések okozója, évente körülbelül 240 000 esettel.
  • Candida, amely számos gombás fertőzésért felelős.
Teában is nagyon finom
Teában is nagyon finomAndreyCherkasov / Getty Images Hungary

2. Csökkentheti a vércukorszintet és a gyulladást 

Egy 2019-es tanulmány azt vizsgálta, hogy a kardamom hasznos lehet-e a cukorbetegség kezelésében. A vizsgálatban 83, 2-es típusú cukorbeteg ember vett be napi 3 grammot belőle 10 héten keresztül. Az eredmények szerint a kardamom jobban csökkentette a résztvevők hemoglobin A1C-értékét, mint a placebo. Egy másik, 2017-es tanulmányban 40 prediabéteszes nőnél nyolchetes kardamompótlás csökkentette a CRP-t, a gyulladás markerét.

3. Elősegítheti a száj egészségét

A kardamom remek leheletfrissítő, de további előnyökkel járhat a fogak és az íny számára. 

Egy 2020-as tanulmány kardamom gyümölcs- és magkivonatot tesztelt egy laboratóriumban. Az eredmények arra utalnak, hogy a kardamom gátolja a fogínygyulladást okozó baktériumok növekedését. Ezen túlmenően egy 2017-es tanulmány, amely a kardamomot is laboratóriumban vizsgálta, azt sugallja, hogy segíthet megszüntetni a Streptococcus mutanst, amely a fogszuvasodás egyik fő oka.

4. Javíthatja a máj egészségét

Egy 2018-as tanulmány szerint a kardamom segíthet csökkenteni a májgyulladást. A vizsgálatban 43, nem alkoholos zsírmájbetegségben szenvedő, 25 vagy annál nagyobb BMI-vel rendelkező ember vett be két 500 mg-os kardamomot étkezés közben, három hónapig. Ez alatt az idő alatt a gyulladás biomarkerei a májban csökkentek, és a védőfaktorok növekedtek a placebocsoporthoz képest. 

Bár ez a tanulmány azokra az emberekre összpontosított, akiknek már volt májproblémája, az eredmények rávilágítanak arra a lehetőségre, hogy a kardamom csökkentheti a gyulladást, és összességében pozitív hatással van a máj egészségére.

Megtalálod a kardamomot közöttük?
Megtalálod a kardamomot közöttük?Rimma_Bondarenko / Getty Images Hungary

5. Javíthatja a szív egészségét is

A kardamom jótékony hatással lehet a szív- és érrendszerre is. Öt tanulmány áttekintése megállapította, hogy a kardamomkiegészítés jelentős hatást gyakorolt a trigliceridek szintjének csökkentésére – ez egy olyan zsírfajta, amely plakk felhalmozódásához vezethet az erekben, és növelheti a szívroham, a szélütés és egyes szívbetegségek kockázatát.

Egy másik kis tanulmány 2009-ből azt találta, hogy napi ½ teáskanál kardamom 12 hétig szignifikánsan csökkentette a vérnyomást, és növelte az antioxidáns státuszt. A vizsgálat végére a 20 résztvevő vérnyomása, amely átlagosan 154/92 Hgmm-ről indult, átlagosan 134/80 Hgmm-re csökkent, ami sokkal közelebb áll az egészséges vérnyomáshoz, amely 120/80 Hgmm.

6. Csökkentheti a hányingert és a hányást a terhesség alatt 

A hányinger és hányás a terhesek akár 75%-át érinti – a kardamom pedig némi enyhülést hozhat.

Egy 2015-ös tanulmányban 120 enyhe vagy közepes hányingerrel és hányással küzdő állapotos nőt két csoportra osztottak: az egyik csoport placebót kapott, a másik csoport pedig 500 mg kardamomport naponta háromszor, fél órával étkezés előtt. A kardamomcsoport kevésbé intenzív hányingert érzett és ritkábban hányt, mint a placebót szedők.

7. Segíthet a rákos sejtek elleni küzdelemben 

Számos tanulmány azt sugallja, hogy a kardamom képes lehet olyan állapotot okozni, ami rákos sejtek pusztulását idézi elő. Ezeket a vizsgálatokat mind in vitro – sejtek laboratóriumi tesztelésével – végezték, így eredményeiket egyelőre nem lehet úgy tekinteni, hogy embereknél is automatikusan működik. További kutatásokra van szükség ezeknek az eredményeknek a megerősítéséhez, de egyes tanulmányok azt sugallják, hogy a kardamom ígéretes utat jelenthet a jövőbeni rákkutatásban. 

Hogyan kell használni a kardamomot?

A kardamom-kiegészítők általában biztonságosak a legtöbbünk számára, de nagyon ritka esetekben anafilaxiát okozhatnak – potenciálisan életveszélyes allergiás reakciót. 

Az Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hatóság nem hagyta jóvá a kardamomot egyetlen betegség kezelésére sem, így jelenleg nincs ajánlott adagolása sem. A fent említett humán vizsgálatokban azonban napi 1,5 és 6 gramm (g) közötti volt a kiegészítés mértéke.

Ha több kardamomot szeretnénk hozzáadni a fogásokoz, Elmardi azt mondja, bármilyen teához hozzáadhatjuk a hüvelyeket, vagy felhasználhatjuk levesek készítéséhez. Néhány további nagyszerű módja a kardamom használatának:

  • Szórj őrölt kardamomot a zabpehelybe.
  • Fűszerként remek ötlet az őrölt kardamom hozzáadása gyors kenyerekhez, muffinokhoz és egyéb pékárukhoz.
  • Szórj őrölt kardamomot a kávézaccba, vagy használd latte ízesítőjeként.
  • Add hozzá az összetört kardamomhüvelyeket a rizshez vagy a lencséhez főzés közben, így isteni köretet kapsz a húsok vagy épp a rántott, grillezett sajt és padlizsán mellé. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra