Ne az evéssel csökkentsd az ünnepi stresszt, vannak jobb megoldások!

GettyImages-1286882382

Az ünnepek kihívást jelentenek majdnem mindenkinek. Egyesek számára az is nehéz lehet, hogy ebben az időszakban megőrizzék mentális egészségüket.

Az ünnepi stressz azokat is megviselheti, akik úgy ítélik meg, hogy nincsenek mentális problémáik. Az alábbiakban a PsychologyToday segítségével felsoroljuk azokat az ötleteket, amelyek segítenek a stresszoldásban.

A kötelességtudat gyakran azt diktálja, hogy az emberek az ünnepi időszakban olyanokkal töltsék az idejüket, akiknek a társaságát nem igazán élvezik.

1. Legyen tudatos a családlátogatás

A családoknál sokszor felszínre törnek a régi sérelmek, és a játszmák újra kezdődnek. mindezek egy nyomorúságos karácsonyhoz vezetnek. Hasznos lehet például előzetesen egyeztetni, ki mire hajlandó, vagyis hol vannak a határaink. Így nem kell később magyarázkodni, és a felesleges sértődések is elkerülhetőek.

2. Ünnepelj a barátaiddal!

Míg a családi találkozók leszabályozása hatékony megoldás, azt is érdemes megfontolni, hogy az ünnepet a barátaiddal oszd meg. A 21. századi társadalomban már újrafogalmazták, mi a család (Young, 2021). A barátok meghívhatók családi ünnepségekre vagy külön ünnepi partikra, ami egyébként remek alkalom lehet új hagyományok kitalálására. A jó hír pedig az, hogy az élmény teljesen a résztvevők preferenciáira szabható.

GettyImages-1167811717
Thomas Barwick / Getty Images Hungary

3. Gyakorold az öngondoskodást

A megfelelő étkezés, alvás, testmozgás és a hobbik gyakran háttérbe szorulhat az ünnepek alatt, ez pedig csalódáshoz vezet. Az öngondoskodás fontos eszköz a stresszkezelésben, egyre több érv szól mellette, és a hatékony lehetőségek száma folyamatosan bővül.

4. Törődj másokkal is!

A megfelelő mennyiségű figyelem és törődés az ünnepi szezon mélyebb élvezetéhez vezethet. Az önkéntesség pozitív hatásait többen is feljegyezték már. Például egy olyan egyszerű dolog, mint amikor felolvasol a gyereknek, óriási érzelmi előnyökkel járhat egy felnőtt számára. Ha valaki másokra összpontosít, nem csak önmagára (anélkül, hogy veszélyeztetné saját boldogságát), akkor gyakran erősebbnek érezhetjük magunkat, mert ezek a dolgok kézelfoghatóbbnak tűnhetnek.

5. Felejtsd el a közösségi médiát

A pszichológiában egy másik jól dokumentált jelenség a közösségi média mentális egészségre gyakorolt káros hatása. Számos oka van ennek a káros hatásnak, de az egyik mechanizmus az, hogy az emberek szeretik magukat másokkal összehasonlítgatni. Ha csak keveset, vagy egyáltalán nem foglalkozol a közösségi általában a legjobb lehetőség arra, hogy biztosítsd a jó közérzetedet. 

GettyImages-842723134
FatCamera / Getty Images Hungary

6. Ne törődj azzal, hogy szerinted hogyan kellene jól érezned magad

Dan Gilbert, a harvardi pszichológus számos lenyűgöző szempontot tárt fel az agy boldogságteremtésének folyamatában, és a munkásságának egyik kulcsfontosságú eleme, hogy az embereknek fogalmuk sincs pontosan, hogy mi teszi őket boldoggá. Nemcsak egészségtelen és hiábavaló valamiféle vízióhoz ragaszkodni, hogy „mi lett volna, ha”, hanem valószínűleg helytelen is azt feltételezni, hogy egy másik alternatív valóság több boldogságot eredményezett volna. Ehelyett próbálj inkább hálás lenni a jelenlegi életedben létező pozitívumok miatt, hidd el, ez mélyreható előnyökkel járhat.

7. Menj terápiára

Az emberek nem feltétlenül csak azért járnak pszichológusokhoz, mert mentális betegségük van. Nehéz elképzelni, hogy ha valakinek hetente lehetősége akad beszélni az érzelmeiről, és objektív véleményt kapni egy professzionális és semleges harmadik féltől, ne élne vele. A terápiás szolgáltatások egyre rugalmasabbak, sok terapeutával lehet beszélni már az interneten is. 

A fentiek közül bármi működhet számodra, egy biztos: a mentális egészség előtérbe helyezése kulcsfontosságú lehet az ünnepek alatti stressz csökkentésében, hogy élvezd az ünnepi időszakot. 

Oszd meg másokkal is!
Mustra