Hogyan őrizd meg a mentális egészséged kampányidőszakban? – A pszichológus 3 tanácsa

GettyImages-1281634131
Sas Eszter Krisztina

Közelegnek a 2022-es választások, amelyek nemcsak a politikai színtéren okozhatnak feszültségeket, hanem bennünk is. Útmutató és gyakorlati tanácsok ahhoz, hogy ne billenjünk ki a lelki egyensúlyunkból a kampányidőszak alatt sem.

Február 12-én kezdődött hivatalosan a kampányidőszak, ami az április 3-i országgyűlési választásokig tart. Bármelyik politikai tábort is erősítjük, netán apátia jellemez minket a kérdésben, a választások közeledtével mindannyiunkra hatást gyakorolnak az offline és online világban egyaránt gombamód szaporodó kampányüzenetek. Utak mentén sorakozó óriásplakátokon, a villamosok ablakából tükröződő citylight hirdetéseken, a Facebook-hírfolyamunkba közbeékelt és a kedvenc YouTube-videóinkba beágyazott tartalmakkal igyekeznek túlharsogni egymást a különböző politikai szekértáborok képviselői. Előfordulhat, hogy ezek a tartalmak semmilyen hatást nem váltanak ki belőlünk, de a többségünk negatív érzések széles skáláját tapasztalhatja meg a kampányidőszak során. A szorongástól a feszültségen át a teljes fásultságig és kiábrándultságig. Mit tehetünk tehát, hogy megőrizzük a mentális egészségünket?

A lelki jóllétünk védelmében

Általánosságban is, de kiváltképp olyan időszakokban, amelyek kifejezetten próbára teszik a mentális tűrőképességünket, elengedhetetlen, hogy szánjunk időt a megfelelő öngondoskodásra, és gyakoroljuk az önegyüttérzést. Arról már korábban itt írtunk részletesen, hogyan lehetünk megértőek és türelmesek önmagunkkal, illetve megosztottunk számos, a mindennapokba beilleszthető tevékenységet, amelyek által figyelemmel és törődéssel fordulhatunk önmagunkhoz. Ezeken túl, melyek azok a gyakorlati tanácsok, amelyeket érdemes szem előtt tartunk, hogy megőrizzük a belső békénket, miközben odakint a politikusaink csatároznak egymással?

Csak óvatosan menjünk bele vitákba azokkal az ismerőseinkkel, akik más véleményen vannak!

Családi és baráti összejövetelek egyik legfőbb, parázs vitát kiváltó témája a politika. Vitázni persze alapvetően nem baj, főleg, ha kulturáltan tesszük, de ehhez fontos, hogy mi magunk és a beszélgetőtársunk is képes legyen konstruktívan beleállni az eszmecserébe. Hogyan valósulhat meg mindez?

A kölcsönös tisztelet, a másik (esetlegesen a miénktől eltérő) véleményének figyelembevétele, a kíváncsiság és a nyitottság kulcsfontosságú!

Ha azon kapjuk magunkat, hogy a vita kezd olyan irányt venni, ami már a másik megbántásáról, a személyeskedésről szól, és mindenki csak öncélúan hajtogatja a maga igazát, érdemes hátralépni, és lezárni a beszélgetést. Abban, hogy hogyan lehet a vitás helyzetekben konstruktívan részt venni, a mediációban is alkalmazott technikák segíthetnek.

Igyekezzünk tudatosan tartalmat fogyasztani!

Egyébként is célszerű megválogatnunk, hogy milyen forrásból, mikor és hogyan informálódunk, de kampányidőszakban erre még több figyelmet érdemes fordítanunk. A közösségi média elterjedése óta könnyen véleménybuborékokba zárhatjuk magunkat. Véleménybuborék akkor alakulhat ki, ha csak a saját nézeteinkkel megegyező tartalmakkal találjuk szembe magunkat (mert vagy azokat keressük, vagy az algoritmus ezeket kínálja fel nekünk), amelyek így ráerősítenek a saját korábbi vélekedéseinkre, ezzel egyre nagyobb szakadékot verve az ellentétes véleménnyel rendelkezők közé, és megosztottságot, polarizáltságot eredményezve. Hogy ezt elkerüljük, igyekezzünk minél több forrásból tájékozódni, valamint olyan portálokról informálódni, amelyek más és más politikai véleményt visszhangoznak és véleményt képviselnek.

A mentális egészségünknek is jót tesz, valamint a véleménybuborék kialakulását is megakadályozza, ha tudatosan és kritikus szemlélettel fogyasztunk politikai tartalmakat
A mentális egészségünknek is jót tesz, valamint a véleménybuborék kialakulását is megakadályozza, ha tudatosan és kritikus szemlélettel fogyasztunk politikai tartalmakatKlaus Vedfelt / Getty Images Hungary

Tűzzünk ki magunknak olyan dedikált időket is, amikor csak ezzel foglalkozunk, és híreket olvasunk, a nap többi részében viszont igyekezzük tudatosan kerülni ezeket! Napi 10-30 perc hírfogyasztás már bőven elég, hogy a leglényegibb információk eljussanak hozzánk. A célzott hirdetések és a szponzorált tartalmak kivédésére pedig érdemes reklámblokkolót feltelepítenünk a böngészőnkbe, a közösségi média felületein pedig, ha szembejönnek velünk, akkor beállítani a hirdetések elrejtését (leginkább azzal az indokkal érdemes, hogy ez érdektelen számunkra).

Tereljük el a gondolatainkat olyan tevékenységekkel, amelyek feltöltenek!

A nap többi részében pedig, amikor nem a hírekkel foglalkozunk, igyekezzünk minél több olyan programon részt venni vagy szervezni, amelyek jó érzéssel töltenek el minket. Sportoljunk, meditáljunk, relaxáljunk, vezessünk naplót, beszélgessünk a szeretteinkkel és a barátainkkal (szigorúan nem a politikáról!). A lényeg, hogy olyan tevékenységeket végezzünk, amelyek kikapcsolnak és eltávolítanak minket a választások kapcsán felmerülő aggodalmaktól!

A cikk szerzőjéről

Sas Eszter Krisztina a Dívány pszichológus szakértője és a Mind Art kreatív pszichológiai műhely társalapítója.

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra