Ez a vitamin meg is hosszabíthatja az életed

GettyImages-1299769082
Jakab Viktória

Te tudod, mire jó a K-vitamin? A legtöbben nem is sejtik, mennyire fontos: a hiánya károsabb, mint elsőre gondolnánk, fogyasztása viszont akár az életünket is meghosszabbíthatja.

A vitaminok között, a C- és D-vitamin a két sztár. Valószínűleg még az is odafigyel, hogy ebből a kettőből megfelelő mennyiséget fogyasszon, aki egyébként nem sok gondot fordít a táplálkozására. A K-vitaminról talán annyi van a köztudatban, hogy a vérzéshez van köze, és a csecsemőknek szokták adni, amikor még nagyon picik. Pedig sokkal fontosabb szerepe van az egészségünk megőrzésében felnőttként is, mint gondolnánk.

Több is van belőle

A K-vitamin nem egyetlen vegyület, hanem hasonló kémiai szerkezetű anyagok családjának csoportneve. A filokinon (K1-vitamin) és menakinonok (K2-vitamin) egy alcsaládot alkotnak, amelyeket kémiai összetételük alapján számokkal jelölnek (MK1-MK13).

A megfelelő mennyiségű K-vitamin beviteléhez fontos a zöldségfogyasztás
A megfelelő mennyiségű K-vitamin beviteléhez fontos a zöldségfogyasztásratmaner / Getty Images Hungary

Együnk sok zöldet

A K1-vitamin növényekben képződik. A kloroplasztiszokban található, ahol az elektrontranszport-rendszer részét képezi, és a nyugati étrendben található összes K-vitamin körülbelül 90%-át ez alkotja. Fontos forrásai a zöld leveles zöldségek, a spenót, a brokkoli, a kelbimbó és a kelkáposzta, így ezeket érdemes gyakran fogyasztani. A K1-vitamin szorosan kötődik a zöld zöldségek kloroplasztiszaihoz, amelyekből alig szabadul fel az emésztőrendszerben, a főtt spenótból és brokkoliból csak 5-10% a felszívódás, ami egyidejű zsírbevitellel megduplázódhat. Ezért a spenótfőzeléknek vagy brokkolikrémlevesnek nem árt egy vékony rántás, és érdemes a zöldsalátákat növényi olajjal fogyasztani (pl. tökmagolaj, repceolaj, olívaolaj). Nem szükséges nagy mennyiség, néhány csepp feldobja a saláta ízét, és mint látjuk, a K1-vitamin felszívódását is javítja.

A sajt a legjobb

A K2-vitamint a sajt és túró előállításához használt tejsavbaktériumok és a propionsav-baktériumok termelik, így ezek a K2-vitamin leggazdagabb forrásai Európában. A K2-vitaminok főként a tejtermékek zsírfrakciójában találhatók, és szinte teljesen felszívódnak, ezért egy zsírosabb sajt, túró egészségesebb lehet még akkor is, ha kalóriák szempontjából nem a legelőnyösebb. Kis mennyiségű K2-vitamin állati eredetű termékekből, például húsból és tojássárgájából is nyerhető.

Először a májba kerül

A K-vitaminok felszívódását lényegesen befolyásolja az, hogy milyen ételekkel fogyasztjuk együtt. A bélrendszerben történő felszívódás után az összes K-vitamin a májba kerül. A K1-vitamin nagy részét a máj visszatartja, hogy az alvadási faktorok szintéziséhez használja fel, míg a K2-vitaminok a vérzsírhoz, vagyis koleszterinhez kötődve felszabadulnak a véráramban.

A sajt az egyik legjobb K2-vitamin-forrás
A sajt az egyik legjobb K2-vitamin-forrásMichael Heffernan / Getty Images Hungary

Ezért fontos a K-vitamin

A K-vitamin elsődleges hiánybetegsége a vérzés. Ami ajánlott minimális bevitelként van feltüntetve, az a mennyiség, amely az elsődleges hiánybetegségek megelőzéséhez szükséges a lakosság többségénél. Az utóbbi években azonban egyre világosabbá vált, hogy a legtöbb vitamin az elsődleges hiánybetegség hátterében állóknál több anyagcsere-folyamatban vesz részt. Az elhúzódó vitaminhiány nem feltétlenül életveszélyes azonnali hatállyal, de kockázati tényezője az életkorral összefüggő betegségek kialakulásának, amelyeket másodlagos hiánybetegségnek nevezünk. A K-vitaminról, a véralvadási vitaminról ma már ismeretes, hogy szükséges a csontritkulásból adódó csontvesztés és az erek meszesedésének megelőzéséhez, de még a sejtnövekedés szabályozásában is szerepet játszik. Az alacsony K-vitamin-szint a megfigyelések alapján összefüggést mutat az alacsony csonttömeggel, a csontritkulással és a törések kockázatával is. Kutatások támasztják alá, hogy minél több K2-vitamint tartalmazó étrendet követünk, annál alacsonyabb a szívkoszorúér-betegség kockázata.

Egy 4800 alany részvételével végzett rotterdami kutatás fordított arányú összefüggést talált a K2-vitamin fogyasztása és a halálozási arány között a vizsgált időszakban.

Lehet túl sok?

Azt gondolhatnánk, hogy mivel a véralvadásban van szerepe, ezért a túl sok K-vitamin vérrögképződést okozhat, de ez nincs így. Több ezer alanyt figyeltek meg, akik sok éven keresztül nagy dózisú K-vitamint szedtek. Még a legérzékenyebb technikákkal végzett monitorozás esetén sem tapasztaltak fokozott trombózishajlamot egyik résztvevőnél sem. Japán bizonyos részein az étrendből adódóan sokkal magasabb az ott lakók vérének K-vitamin-szintje, de ennek káros hatását eddig nem találták. Aki rendszeresen szed szívgyógyszert, annak érdemes kezelőorvosával egyeztetni, mielőtt nagy dózisú K-vitamin szedésébe kezdene, mert befolyásolhatja a gyógyszer hatását. 

Figyeljünk az étkezésre

Mivel a csont növekedési szakaszában különösen fontos a megfelelő K-vitamin-bevitel, gyermekeknél fokozottan figyelni kell erre az étrend kialakításánál. A lakosság nagy része valószínűleg kevesebb K-vitamint fogyaszt a szükségesnél. Erre utal az a tény is, hogy az anyatej nem tartalmaz megfelelő mennyiséget az újszülöttek számára, holott K-vitamin-tartalmú ételek fogyasztásával egyszerűen növelhető a mennyisége. Jó hír ez a sajtok szerelmeseinek, nekik biztos nem okoz nehézséget így biztosítani szervezetüknek a megfelelő mennyiségű K-vitamint. 

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra