A tudomány szerint 13,7 évvel tovább élhetsz, ha ezt a két alapanyagot kihagyod a mindennapjaidból

GettyImages-584775682

A jó hír az, hogy a kutatások alapján tényleg csak ezt a két alapanyagot kell mellőznöd, és több mint 10 évet nyerhetsz, a rossz, hogy ezekből valószínűleg naponta többször is fogyasztasz.

Ha olyan tudományos bizonyítékok állnak rendelkezésre egy-egy olyan témában, amelyek segítenek az életünket boldogabban, egészségesebben vagy évekkel tovább élni, minket biztosan érdekel a tanulmány. Ezúttal arra kaptunk keserédes választ, hogy miként élhetnénk 10 évvel tovább: a hús és a tejtermékek kihagyásával. Ha pedig van kedvünk, kihagyhatunk még egyéb nagyon finom alapanyagokat is – mindegyik ad még néhány évet ahhoz, amennyi épp előttünk áll. 

A szakembereknek bizonyítékai is vannak, már mutatjuk is, mik azok!

Szeretnéd tudni, hogy nagyjából mennyi ideig élhetnél tovább, ha véglegesen egészségesebb étrendet választanál? Az Élelmiszerekkel az egészséges életért internetes oldal tudja a választ: ha 60 év alatti vagy, és tipikus nyugati étrendet követsz, akkor átlagosan körülbelül egy évtizedet, vagy többet nyerhetsz, ha egy másik, egészségesebb életmódot választasz.

A weboldal több száz tanulmány adatain alapul.

„A becsült élettartam-hosszabbítás főként a szívbetegségek, a cukorbetegség és a rák kockázatának csökkenéséből eredeztethető”

– árulta el Lars Fadnes, a norvégiai Bergeni Egyetem munkatársa.

Csapata a közelmúltban végzett metaanalízisekkel kezdte, amelyek bizonyos élelmiszertípusok, például gyümölcsök különféle mennyiségű elfogyasztásának hatását vizsgálták. Ezeket az eredményeket a globális mortalitásra és az emberek jelenlegi étkezésére vonatkozó adatokkal kombinálták, hogy megbecsüljék az étrend állandó változásának hatását.

Az élettartam meghosszabbítására vonatkozó becslésekhez az egészségügyi előnyök maximalizálását megcélzó étrendet vették alapul. Ez az optimalizált étrend tiltotta a vörös vagy feldolgozott húsok, a cukorral édesített italok fogyasztását, mellette a tejtermékek és a tojásfogyasztás csökkentését kérte, valamint a hüvelyesek, teljes kiőrlésű gabonák és diófélék is (kötelezően) ajánlottak benne. A csapat egy „megvalósítható” diétát is megvizsgált, ami a tipikus nyugati étrend és az optimalizált étrend között volt egyfajta átmenet. 

A cukor sem a legjobb, ha már a változtatásoknál tartunk
A cukor sem a legjobb, ha már a változtatásoknál tartunkMaki Nakamura / Getty Images Hungary

Végül kiderült: a legnagyobb előnyökhöz az a 20 éves férfi jutna, aki végleg átállna a tipikus nyugati étrendről az optimalizált étrendre. Átlagosan 13,7 évvel élne tovább, ha az ideális diétát folytatná. Nők esetében ez a szám 11,6 év.

Mindkét nem esetében nyilvánvalóan a legidősebbek profitálnának számszerűen a legkevesebbet az életmódváltásból: ők körülbelül három évvel élnének tovább az optimalizált étrend mellett, és annak valamivel több mint felét nyernék a kissé kevésbé szigorú megvalósíthatósági diéta követésével.

„A becsült kiterjesztések átlagokon alapulnak, és nem tekinthetők személyre szabott előrejelzéseknek” – húzta alá Fadnes. Azt is kiemelte: sok a bizonytalanság a tojás, a fehér hús és az olajok hatásának kérdésében, nem beszélve az egyéb kockázati tényezőkről és az életmódról. A becslések nem vették figyelembe az orvosi kezelések jövőbeni fejlesztéseit sem.

„A tanulmány alaptétele megalapozott és jól átgondolt” – fűzte hozzá a témában Tim Spector, a londoni King's College munkatársa. „Jól rávilágít az étrendünknek az általános egészségünkre gyakorolt hatására” – mondja.

Míg ez a tanulmány csak az egészséget vizsgálta, a kevesebb hús és tejtermék fogyasztása jelentős környezeti előnyökkel is jár, így a szakemberek azt javasolják: ha valamit változtatnánk: ezekből cseréljünk egy-egy adagot friss zöldségekre és gyümölcsökre a hosszabb életért.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra