Az 5 az 1-hez szabállyal akár a házasságod is megmentheted

GettyImages-640239776
Clerget-Tasi Barbara

Hosszú kapcsolat során természetes, ha hullámvölgyek és hullámhegyek váltják egymást. Ha nem túl gyakoriak és szélsőségesek ezek a kiugrások, akkor minden egyes lejtmenetből felérve megerősödhet a kapcsolat. Ezért persze tenni kell, és nem is keveset. Íme, néhány ötlet, amiket érdemes kipróbálnotok, hiszen hozzájárulnak a boldog párkapcsolathoz.

1. Ünnepeljétek meg a jó híreket

Kutatások alátámasztják, hogy nagyobb az elkötelezettség, az intimitás, a bizalom, valamint az elégedettség érzése az olyan párok között, akik rendszeresen megünneplik az őket ért jó híreket. Nem kell nagy dolgokra gondolni: elég, ha valami aprósággal kedveskedtek egymásnak, vagy – akár otthoni – klassz programot szerveztek, amiből a másik fél érzi, hogy a párja büszke rá. Nem elég mondani, tettekkel is érdemes kimutatni, mit érzünk és gondolunk, ami ráadásul nem csak az ünnepelt félnek okoz örömöt. „A pozitívumok egyre fontosabbak. Kiderült, hogy a párok szórakozási szokásai, valamint az, ha nemcsak egymás szerelmei, de barátai is, hatással van a kapcsolat jövőjére” – osztotta meg tapasztalatait Howard Markman, a Denveri Egyetem Házasság- és Családtanulmányok Központjának társigazgatója.

2. Az 5 az 1-hez szabály

Egy kutatás szerint az az optimális, ha a kapcsolat mindennapjaiban 5 pozitívumra jut egy negatív interakció. Nem kell minden jót és rosszat számba venni, de amikor a jó aránya csökkenni kezd, megnő a válás kockázata, mutatták a Washingtoni Egyetem kutatói által kielemzett adatok. A stabil házasságokban legalább ötször több pozitív interakció van, mint negatív. Kiderült, hogy a tizenöt „jól teljesítő” csapat párjainál átlagosan 5,6 pozitív interakcióra jutott 1 negatív. A tizenkilenc „alacsonyan teljesítő” azonban mindössze 0,363-as pozitív/negatív arányt ért el. Vagyis körülbelül három negatív interakció jutott minden pozitívra.

A boldog házasságért tenni kell
A boldog házasságért tenni kellJamie Grill / Getty Images Hungary

A való életben persze egyetlen pár sem kezdi el számolgatni a pozitív és negatív megnyilvánulásokat, hiszen több száz ilyen történik egy adott napon, de az biztos, hogy a „rossz viselkedés” után egyetlen bocsánatkérés nem elég. Minden epés megjegyzés vagy kirohanás esetén érdemes tudatosan emelni a pozitívumok számát, hogy a jó-rossz arány ne csökkenjen kockázatos szintre. Igazi kihívást jelenthet ez a mindennapokban, hiszen a tanulmány szerint akkor sem szabad hanyagolni a kellemes élmények „gyűjtögetését”, amikor éppen hullafáradtan esünk haza a munkából.

3. Ne a különleges történésektől várd a boldogságot

A boldogság forrását elsősorban magunkban érdemes keresni; azt várni, hogy a házastársunk állandóan a kedvünkben járjon, és minden kívánságunkat lesse, irreális és igazságtalan. A meglepő az, hogy a kutatások szerint a boldogság viszonylag stabil. Egy jelentős életesemény (például házasságkötés vagy gyermek születése) rövid távú boldogságlöketet adhat, de a tanulmányok azt mutatják, hogy a legtöbb ember visszatér saját, általános boldogságszintjéhez: ha egy 1-től 10-ig terjedő skálán 7,5-re értékeled a boldogságod szintjét, akkor a különleges történések jelentősen nem változtatnak ezen. Nagyjából 7,5-ös szintű boldog ember leszel egész életedben. Az viszont tény, hogy a kiegyensúlyozott párkapcsolat szinten tarthatja a boldogságot. Ez azonban szintén nem lehet egyoldalú, hiszen mindkét félnek kölcsönösen tenni kell azért, hogy működjön a házasság.

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra