Ebből a két dologból derül ki kis korban, hogy később gazdagok leszünk-e

Szabó Eszter

A tudomány szerint a gyermekkori matematikai és olvasási készségek előre jelzik a felnőttek pénzügyi sikerét. Természetesen ezek nélkül sincs veszve semmi, de annyi már bizonyított, hogy ennek a két képességnek a magas szintje hajlamosít arra, hogy a nagybetűs életben is könnyebben megállja a helyét a fiatal.

Skóciai kutatók úgy találták, hogy azok a gyerekek, akik 7 éves korukban kiemelkedően teljesítenek matematikában és olvasásban, felnőttként magasabb társadalmi-gazdasági státuszt érnek el.

Az Edinburghi Egyetem tudósai által végzett új társadalmi-gazdasági státusztanulmány szerint a gyermekkori matematikai és olvasási képességek a felnőttkori sikeresség legerőteljesebb előrejelzői. Stuart Richie, a Pszichológiai Tanszék kutatója és Timothy Bates, a Kognitív Öregedés és Kognitív Epidemiológia Központ professzora a múlt héten tették közzé eredményeiket a Psychological Science folyóiratban.

Ezek nélkül sincs veszve semmi, csak egy kicsit egyszerűbb velük
Ezek nélkül sincs veszve semmi, csak egy kicsit egyszerűbb velükRichVintage / Getty Images Hungary

Tanulmányuk azokra a korábbi kutatásokra épül, amelyek azt vizsgálták, hogy a gyermeket ért kognitív és nem kognitív hatások hogyan befolyásolják a gazdagságra való esélyeit későbbi életében.

„Le akartuk tesztelni, hogy a jobb képességek a matematika és az olvasás terén gyermekkorban összefüggésbe hozhatók-e a társadalmi rangok későbbi emelkedésével”

– magyarázta Richie és Bates egy sajtóközleményben.

Richie és Bates szerint ráadásul a gyermekkori matematikai és olvasási képességek felülmúlják az intelligenciát, a tanulmányi motivációt, az iskolai végzettség hosszát és a szülők társadalmi-gazdasági helyzetét annak előrejelzésében, hogy a gyermek milyen valószínűséggel kap jobb munkát, jobb lakhatást és magasabb jövedelmet felnőttként.

A kutatók ezeket a változókat a National Child Development Study adatainak felhasználásával vizsgálták, mostanáig több mint 18 000 angliai, skóciai és walesi embert követtek nyomon. Ez a nagy kiterjedésű, longitudinális tanulmány információkat gyűjtött a résztvevők fizikai állapotáról, tanulmányi eredményeiről, gazdasági körülményeiről, foglalkoztatásáról, családi életéről és egyéb társadalmi-gazdasági mutatókról. Richie és Bates csak azokra az adatokra összpontosított, amelyeket akkor gyűjtöttek, amikor a résztvevők 7, 11, 16 és 42 évesek voltak.

A szerzők elmondták: a kutatás eredményei szerint az olvasási képesség egy egységgel történő növelése 7 évesen nagyjából 7750 dolláros bevételnövekedést jelent 42 évesen.

„Ezek a hatások nagyságrendjükben megközelítőleg egyenértékűek azokkal a hatásokkal, amelyek abból erednek, hogy milyen társadalmi osztályból származik valaki, tehát kifejezetten jelentősek”

– tette hozzá Richie.

Richie és Bates úgy találták, hogy a sikerhez vezető út a nemek esetében különbözik. Például az olvasási képesség és az elért sikerek közötti összefüggés sokkal nagyobb volt a nőknél, mint a férfiaknál. Ám az intelligencia a férfiaknál erősebben kapcsolódott a tudományos motivációhoz, mint a nőknél.

A kutatók általánosabb összefüggéseket is találtak a matematikai és olvasási készségek, valamint az intelligencia, a tanulmányi motiváció és az oktatás időtartama között. Ennek az lehet az oka, hogy a matematikában és az olvasásban kiváló képességekkel rendelkező egyének versenyképesebbek a választott foglalkozásukban.

„Sok pszichológiai kutató nem gondolná, hogy az olyan speciális területeken megmutatkozó készségek, mint az olvasás és a matematika, mennyit számítanak a társadalmi mobilitás szempontjából, még akkor is, ha az általános intelligenciával vetjük egybe azokat.

A modellünkben az a meglepő, hogy bár az általános intelligencia kulcsfontosságú, az olyan speciális összetevők, mint az olvasási és a matematikai készségek, ugyanúgy előrevetítik a későbbi társadalmi-gazdasági sikereket” – magyarázta Richie.

Korábbi tanulmányok úgy találták, hogy a matematikai és olvasási készségek – és általában az intelligencia – genetikailag meghatározott képességek. Richie és Bates jelenleg egy új, genetikai fókuszú vizsgálatot folytatnak annak meghatározására, hogy a környezeti hatások, mint például az olvasás és a matematika oktatása, milyen mértékben erősíthetik meg a jelenlegi tanulmányukban azonosított összefüggéseket.

„Most már tudjuk, hogy az olvasás és a matematika nem pusztán annak a mutatója, hogy mennyire okos vagy motivált a diák, vagy hogy milyen társadalmi vagy gazdasági helyzetben nőtt fel – ezek olyan készségek, amelyek közvetlenül befolyásolhatják a fiatalok jövőbeli pénzügyi sikereit” – mondta Richie. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek