Skóciai kutatók úgy találták, hogy azok a gyerekek, akik 7 éves korukban kiemelkedően teljesítenek matematikában és olvasásban, felnőttként magasabb társadalmi-gazdasági státuszt érnek el.
Az Edinburghi Egyetem tudósai által végzett új társadalmi-gazdasági státusztanulmány szerint a gyermekkori matematikai és olvasási képességek a felnőttkori sikeresség legerőteljesebb előrejelzői. Stuart Richie, a Pszichológiai Tanszék kutatója és Timothy Bates, a Kognitív Öregedés és Kognitív Epidemiológia Központ professzora a múlt héten tették közzé eredményeiket a Psychological Science folyóiratban.

Tanulmányuk azokra a korábbi kutatásokra épül, amelyek azt vizsgálták, hogy a gyermeket ért kognitív és nem kognitív hatások hogyan befolyásolják a gazdagságra való esélyeit későbbi életében.
„Le akartuk tesztelni, hogy a jobb képességek a matematika és az olvasás terén gyermekkorban összefüggésbe hozhatók-e a társadalmi rangok későbbi emelkedésével”
– magyarázta Richie és Bates egy sajtóközleményben.
Richie és Bates szerint ráadásul a gyermekkori matematikai és olvasási képességek felülmúlják az intelligenciát, a tanulmányi motivációt, az iskolai végzettség hosszát és a szülők társadalmi-gazdasági helyzetét annak előrejelzésében, hogy a gyermek milyen valószínűséggel kap jobb munkát, jobb lakhatást és magasabb jövedelmet felnőttként.
A kutatók ezeket a változókat a National Child Development Study adatainak felhasználásával vizsgálták, mostanáig több mint 18 000 angliai, skóciai és walesi embert követtek nyomon. Ez a nagy kiterjedésű, longitudinális tanulmány információkat gyűjtött a résztvevők fizikai állapotáról, tanulmányi eredményeiről, gazdasági körülményeiről, foglalkoztatásáról, családi életéről és egyéb társadalmi-gazdasági mutatókról. Richie és Bates csak azokra az adatokra összpontosított, amelyeket akkor gyűjtöttek, amikor a résztvevők 7, 11, 16 és 42 évesek voltak.
A szerzők elmondták: a kutatás eredményei szerint az olvasási képesség egy egységgel történő növelése 7 évesen nagyjából 7750 dolláros bevételnövekedést jelent 42 évesen.
„Ezek a hatások nagyságrendjükben megközelítőleg egyenértékűek azokkal a hatásokkal, amelyek abból erednek, hogy milyen társadalmi osztályból származik valaki, tehát kifejezetten jelentősek”
– tette hozzá Richie.
Richie és Bates úgy találták, hogy a sikerhez vezető út a nemek esetében különbözik. Például az olvasási képesség és az elért sikerek közötti összefüggés sokkal nagyobb volt a nőknél, mint a férfiaknál. Ám az intelligencia a férfiaknál erősebben kapcsolódott a tudományos motivációhoz, mint a nőknél.
A kutatók általánosabb összefüggéseket is találtak a matematikai és olvasási készségek, valamint az intelligencia, a tanulmányi motiváció és az oktatás időtartama között. Ennek az lehet az oka, hogy a matematikában és az olvasásban kiváló képességekkel rendelkező egyének versenyképesebbek a választott foglalkozásukban.
„Sok pszichológiai kutató nem gondolná, hogy az olyan speciális területeken megmutatkozó készségek, mint az olvasás és a matematika, mennyit számítanak a társadalmi mobilitás szempontjából, még akkor is, ha az általános intelligenciával vetjük egybe azokat.
A modellünkben az a meglepő, hogy bár az általános intelligencia kulcsfontosságú, az olyan speciális összetevők, mint az olvasási és a matematikai készségek, ugyanúgy előrevetítik a későbbi társadalmi-gazdasági sikereket” – magyarázta Richie.
Korábbi tanulmányok úgy találták, hogy a matematikai és olvasási készségek – és általában az intelligencia – genetikailag meghatározott képességek. Richie és Bates jelenleg egy új, genetikai fókuszú vizsgálatot folytatnak annak meghatározására, hogy a környezeti hatások, mint például az olvasás és a matematika oktatása, milyen mértékben erősíthetik meg a jelenlegi tanulmányukban azonosított összefüggéseket.
„Most már tudjuk, hogy az olvasás és a matematika nem pusztán annak a mutatója, hogy mennyire okos vagy motivált a diák, vagy hogy milyen társadalmi vagy gazdasági helyzetben nőtt fel – ezek olyan készségek, amelyek közvetlenül befolyásolhatják a fiatalok jövőbeli pénzügyi sikereit” – mondta Richie.

Mentes Anyu szakácskönyvek
„A kevesebb több. A mentes jobb."
Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.
A könyvekbe most betekintést nyerhetsz.
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:
- Tartalomjegyzék
- Előszó
- Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
- + 1 recept is!
Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!
hirdetés