Másképpen gyilkolja le a kapcsolatát egy féltékeny férfi, mint egy féltékeny nő

GettyImages-537645849
wv

Senki sem szereti beismerni, sem magának, sem a partnerének. Mert féltékenynek lenni nem éppen szexi – és veszélyezteti azt, ami a legfontosabb számunkra: a kapcsolatot azzal, akit szeretünk.

Hívatlan vendég sok kapcsolatban a kínzó féltékenység, ami mindkét félnek rossz. Ilyenkor a gyanakvás, a harag, és a szemrehányás akkor sem kellemes, ha csak egyszer-kétszer fordul elő, de ez még talán nem nagy ügy. Ha viszont a féltékenység állandó témává válik, az legrosszabb esetben szakításhoz vezet.

Miért féltékenyek egyáltalán az emberek? Nem mindig a megcsalás az ok – gyakran sokkal több áll a háttérben. Megtanulhatjuk azonban, hogyan kezeljük jobban a féltékenységet.

A féltékenység formái

A filmek és sorozatok néha nagyon drámai képet adnak a féltékenységről. A valóságban azonban a féltékenységnek általában kevés köze van a zaklatáshoz, a brutális bosszúhadjáratokhoz vagy az ablakon kirepülő szennyeshegyekhez. A féltékenység sokféleképpen kifejezhető. Dr. Wolfgang Krüger berlini pszichoterapeuta és szerző a féltékenység három formáját különbözteti meg.

Enyhe féltékenység

A legtöbb ember valószínűleg tapasztalta már a féltékenység enyhe formáját. Csak alkalmanként fordul elő, és általában konkrét helyzetekhez kapcsolódik. Például amikor találkozik az exével. Valójában tudja, hogy nincs ok az aggodalomra, de mégis van ez a nyugtalanító érzés a gyomrában. A legtöbbször az aggodalmak gyorsan elmúlnak anélkül, hogy a kapcsolatot vagy a partnert különösebben megterhelnék. A féltékenységnek ezt a formáját még mindig egészségesnek tartják.

Mérsékelt féltékenység

Más a helyzet a féltékenység közepes formájával. Az érintett személy állandó aggodalmat érez. A legkisebb alkalom is elég ahhoz, hogy felébressze a bizonytalanságot: egy alkalmi beszélgetés a szomszéddal, egy hosszú telefonbeszélgetés egy kollégával. Ez gyakran önbizalomhiányt és alacsony önbecsülést takar.

A partner ellenőrzése már nem tekinthető enyhe féltékenységnek
A partner ellenőrzése már nem tekinthető enyhe féltékenységnekEmilija Manevska / Getty Images Hungary

Súlyos féltékenység

A féltékenység masszív formája még súlyosabb: állandóan féltékeny vagy. A szeretett személy minden viselkedését gyanakodva figyelik, a legnormálisabb helyzetet is hűtlenséggel vádolják. A WhatsApp-üzenetek és e-mailek titkos ellenőrzése, valamint a kémkedés is része lehet ennek. Ebben az esetben a féltékenység erősen hangsúlyos és nehezen indokolható racionálisan.

A férfiak és a nők másképp féltékenyek

A férfiak és a nők nagyon eltérően működnek, ha féltékenységről van szó. David M. Buss, a Texasi Egyetem pszichológiaprofesszora szerint ez evolúciós eredetű. Úgy fogalmaz, hogy a férfiak félnek a szexuális hűtlenségtől, míg a nők érzelmileg féltékenyek – attól félnek, hogy a partnerük újra szerelmes lesz. Az evolúcióbiológusok általában feltételezik, hogy a féltékenység a génjeinkben van. A férfiak ősidők óta biztosítani akarják, hogy genetikai állományukat továbbadják. A nők vagy anyák viszont azt szeretnék, ha a gyerekük az apától kapná meg a szükséges gondoskodást.

Miért lesz valaki féltékeny?

Néha a bizalmatlanság oka nyilvánvaló: ha a partner félrelépett, nehéz újra bízni. De még azok is lehetnek féltékenyek, akiket soha nem csaltak meg vagy bántottak meg. Az alacsony önbecsülés és az önbizalomhiány gyakori oka a féltékenységnek.

Ha rossz tapasztalatod volt, az okod ad a féltékenységre
Ha rossz tapasztalatod volt, az okod ad a féltékenységretoshimself / Getty Images Hungary

A féltékenységnek általában kevesebb köze van a partneredhez, és több köze van a saját bizonytalanságodhoz. Ha magabiztos vagy, és tisztában vagy saját erősségeiddel és értékeiddel, kevésbé valószínű, hogy kételkedni kezdesz – és nem hasonlítod össze magad másokkal. A féltékeny emberek erre hajlamosabbak, még a barátok között vagy a munkahelyen is. A szerelemben ez azt eredményezi, hogy például az ember az exét a kapcsolatra nézve „potenciális fenyegetésnek” tekinti. Az érintettek veszteségfélelmet is éreznek, és attól tartanak, hogy a partnerük esetleg valaki mást választ, mert nem elég szerethető a szemükben.

Egy másik ok a partnertől való függőség. Azok az emberek, akik boldogságukat a másiktól teszik függővé, gyorsabban reagálnak a féltékenységre, mint azok, akik függetlenek az életben. Végül a gyermekkori negatív élmények is okai lehetnek a féltékenységnek. Ezek az okok nagyon mélyen gyökerezőek, és sajnos nem lehet őket megszüntetni szakmai segítség nélkül.

Milyen érzés a féltékenység?

A féltékenység erős érzelem, és nem más, mint stresszt kiváltó tényező a szervezetünk számára. Aki féltékeny, az dühös, feldúlt, szomorú vagy akár pánikba eshet. Az érintettek gyakran szégyenkeznek is. Az érzések olyan erősek lehetnek, hogy fizikailag is megnyilvánulnak – a gyomorban érzett húzódás, a mellkasban érzett nyomás vagy fejfájás formájában. Erősebb fizikai panaszok, például szívdobogás vagy légzési nehézségek is előfordulhatnak. Azok, akik hosszú ideig küzdenek a féltékenységgel, alvászavaroktól és depressziótól is szenvedhetnek. Sokan alábecsülik, hogy a féltékenység (ha erős) teher a mindennapi életben, és megfosztja őket az energiától és az életörömtől. Tehát nem szabad elfojtani vagy elnyomni az érzéseidet – hanem komolyan kell venni őket.

Normális dolog féltékenynek lenni egy kapcsolatban?

A féltékenységnek negatív híre van – és természetesen az ellenőrzésnek és a birtoklási vágynak nincs helye egy egészséges kapcsolatban. Sok pszichológus azonban elhatárolódik attól, hogy a féltékenységet „nem normálisnak” nevezze. Végül is a féltékenység a génjeinkben van (erről bővebben fentebb már volt szó). Tehát bizonyos fokú féltékenység teljesen normális. Figyelmeztető jelként szolgál a kapcsolatokban – például, ha a partnered valóban megcsal téged. Ha úgy tetszik, zsigereidben megérzed, ha baj van, veszély leselkedik rád.

A féltékenység leküzdése

Mit tehetsz, ha féltékeny vagy? A jó hír az, hogy a féltékenységen lehet dolgozni. Az első lépés az, hogy elfogadod a féltékenységedet. Még ha szégyelled is, és nem akarja beismerni, fontos, hogy ne nyomja el ezeket az érzéseket. Csak az elfogadással tanulhatod meg legyőzni a féltékenységedet. Ezek a tippek is segítenek leküzdeni a kínzó érzéseket:

GettyImages-98736015
sarahL illustration / Getty Images Hungary
  1. Keresd meg az okokat: Ha tudod, honnan ered a bizalmatlanságod és a bizonytalanságod, kevésbé fogod magad tehetetlennek érezni. Ezért a legjobb, ha időt szánunk arra, hogy kiderítsük, honnan ered a féltékenység. Volt egy negatív élményed a múltban? Általában elégedetlen vagy az életeddel? Segíthet, ha leírod a dolgokat, vagy ha egy jó baráttal beszélgetsz róluk.
  2. Erősítsd az önbizalmadat: „Csak azt lehet szeretni, aki szereti magát.” Még ha ez a bölcsesség kissé elcsépeltnek is hangzik – van benne némi igazság. Mert az önbizalom és a magabiztosság rendkívül fontos a féltékenység leküzdéséhez. Azok, akik legyőzik az önbizalomhiányt, kevésbé kételkednek a partnerükben is. Az egészséges önbizalom kialakítása ezért rendkívül fontos. Derítsd ki, hogy mik az erősségeid és tehetségeid, mi tesz téged különlegessé? A pozitív megerősítések (pl. „Elég jó vagyok” vagy „Szerethető vagyok”) szintén segíthetnek az önbecsülés építésében és a féltékenység leküzdésében.
  3. Barátságok fenntartása: Azok az emberek, akik erős szociális hálóval rendelkeznek, és nem függnek a partnerüktől, sokkal kevésbé féltékenyek. Fontos, hogy legyen saját életed, saját hobbijaiddal és érdeklődési köröddel.
  4. Erősítsd a kapcsolatot: Egy olyan párkapcsolatban, ahol az emberek egymástól távol élnek, és nem kommunikálnak nyíltan, a bizalmatlanság csak ösztönzi őket. Különösen a tartósan együtt élő pároknál a mindennapi életben (pl. bókok) és a szexuális életben a kis elismerő gesztusok gyakran túl rövidre sikerülnek. Ehelyett: Beszélgessetek nyíltan egymással, építsétek ki a közelséget és teremtsetek időt az együttlétre.

Ha megszívleled ezeket a tanácsokat, és foglalkozol velük, jobban kézben tarthatod a féltékenységedet. Fontos: legyél türelmes és elnéző önmagaddal. Valaki, aki egész életében féltékeny volt, nem fog egyik napról a másikra „meggyógyulni”. Az út hosszú – de megéri. Boldog párkapcsolat, belső nyugalom és elégedettség a jutalom.

Mit tehetek, ha a partnerem féltékeny?

A féltékenység nemcsak az érintett személy számára jelent stresszt, hanem a partner számára is. Ha állandóan az az érzése, hogy a jobbik fele kételkedik önben, megkérdőjelezi, vagy akár csalással vádolja, természetesen nehéz. Még ha dühös és sértett is vagy, akkor is meg kell próbálnod beszélni. Fontos, hogy mindkét fél ki tudja fejezni gondolatait és érzéseit. Együtt dolgozhattok rajta, és megpróbálhatjátok megerősíteni a kapcsolatotokat, hogy a féltékenység többé ne legyen probléma.

Oszd meg másokkal is!
Mustra